نسخه چاپی

تهدید اتحادیه اروپا به «اقدامات شدید دیپلماتیك» علیه ایران/تكذیب تحویل سامانه​ای مشابه S300 از روسیه

به گزارش نما - تابناک نوشت:

اتحادیه اروپا بیانیه ای را خطاب به آژانس صادر کرده که در آن، درخواست همکاری ایران در موضوع هسته ای با لحنی تهدیدآمیز مطرح شده است. به نوشته واشنگتن پست، اتحادیه اروپا تهدید کرده که در صورت عدم همکاری ایران با بازرسان آژانس، با اقدامات دیپلماتیک شدیدی مواجه خواهد شد. این اتحادیه ماه نوامبر را به عنوان ضرب الاجل این همکاری ها تعیین کرده است. به اعتقاد واشنگتن پست، منظور اتحادیه اروپا آن است که در صورت عدم همکاری ایران تا زمان مذکور، پرونده بار دیگر به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده شده و ایران با تحریم های جدیدی مواجه خواهد شد.

با انتشار خبری مبنی بر تصمیم روسیه برای تحویل سامانه ای مشابه «اس 300» به ایران، این موضوع به صدر اخبار رسانه های جهان راه یافت. با این حال، اواخر وقت شب گذشته تکذیب این خبر منتشر شد. «تایمز اسرائیل» در این زمینه به نقل از خبرگزاری های روسیه می نویسد سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، شب گذشته اخبار مربوط به تصمیم این کشور برای تحویل سامانه موشکی مشابه «اس 300» به ایران را تکذیب کرده است. این روزنامه در عین حال از فرصت استفاده کرده و مدعی شده دلیل اصلی عدم تحویل این سامانه به ایران، نگرانی روسیه از این موضوع است که در صورت حمله رژیم اسرائیل به ایران، قابلیت های رادارگریزی تسلیحات اسرائیلی سبب شکست سامانه دفاعی مذکور شده و به حیثیت روسیه لطمه بزند.

این در حالی است که دو تن از نمایندگان پارلمان روسیه، روز گذشته خواستار تحویل تسلیحات پیشرفته به ایران در صورت حمله آمریکا به سوریه شده اند. به نوشته «ریانووستی»، آلکسی پوشکوف، رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس سفلی روسیه گفته: «در صورتی که حزب جنگ در آمریکا پیروز شده و تلاش های دشمنان سوریه نتیجه بدهد، به نظر من برای روسیه کاملاً موجه است که سازوکارهای جدی تری همچون توسعه تأمین تسلیحات برای ایران را مدنظر قرار دهد». به نوشته این خبرگزاری، لئونید کالاشنیکف، معاون کمیته سیاست خارجی و نماینده حزب کمونیست روسیه نیز از دیگر حامیان این طرح به شمار می رود.

برخی مطبوعات اسرائیلی، از جمله «آروتز شوا»، اظهارات روز گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم را بازتاب داده اند که مدعی ارتباط میان واکنش آمریکا به سوریه و موضوع هسته ای ایران شده است. به نوشته این سایت، نتانیاهو اظهار داشته جامعه بین المللی باید نسبت به تخلیه سوریه از سلاح های شیمیایی اطمینان حاصل کند تا از این طریق، درسی به متحد این کشور، یعنی ایران داده باشد. وی مدعی شده هرگونه نرمش در مقابل سوریه در ماجرای استفاده از سلاح های شیمیایی، باعث می شود ایران در پیشبرد برنامه هسته ای خود تشویق شود.

۱۳۹۲/۶/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...