نسخه چاپی

خواسته فوری آمریكا از دمشق

گزارش‌ها حاكی از آن است كه واشنگتن از دمشق خواسته است تا فورا محل تسلیحات شیمیایی خود را فاش كند.

به گزارش نما به نقل از دیلی‌استار نوشت: آمریکا از سوریه خواسته است تا فورا محل و میزان تسلیحات شیمیایی خود را افشا کند.

این اقدام در راستای طرح روس‌ها انجام می‌شود که در نظر دارد سوریه را در چهار مرحله خلع سلاح شیمیایی کرده و بهانه برای جنگ از غرب و دولت آمریکا بگیرد.

تقاضای آمریکایی‌ها به مجرد آن مطرح شد که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با هدف مذاکره با وزیر خارجه روسیه وارد ژنو شد.

بر اساس طرح چهار مرحله‌ای روسیه، دمشق در اولین مرحله به عضویت سازمان منع تسلیحات شیمیایی درخواهد آمد. این طرح با هدف جلوگیری از اقدام نظامی ایالات متحده علیه سوریه ارائه شده است.

در حالی که مقامات روسی عصر چهارشنبه از ارائه چنین طرحی خبر دادند اما روزنامه کامرسانت مدعی است که این طرح روز سه‌شنبه به مقامات واشنگتن ارائه شده است.

در مرحله دوم، سوریه موظف خواهد بود محل تسلیحات شیمیایی خود و محل ساخت آنها را فاش کرده و در سومین مرحله به بازرسان سازمان مزبور اجازه دهد که آنها را مورد آزمایش قرار دهند.

در مرحله چهارم سوریه با همکاری بازرسان در خصوص نحوه نابودی این تسلیحات تصمیم خواهد گرفت.

کشورهای غربی به سرکردگی واشنگتن در حالی دولت سوریه را به استفاده از تسلیحات شیمیایی متهم می‌کنند که دمشق پیش از حمله ادعایی مزبور، از بازرسان سازمان ملل متحد دعوت به عمل آورده بود و این بازرسان در سوریه به‌سر می‌بردند. دمشق همچنین در شرایطی متهم به استفاده از سلاح شیمیایی شد که در میدان نبرد دست برتر را داشت و با فتح شهر استراتژیک القصیر، ضربه‌ای سخت به پیکره تروریست‌ها وارد آورده بود.

دولت روسیه به صراحت تاکید کرده است که استفاده از سلاح شیمیایی کار شورشیان بوده تا بدینوسیله مقدمات جنگ علیه سوریه را فراهم کنند. روس‌ها که طرحی را برای خلع سلاح شیمیایی سوریه ارائه کرده‌اند، مستنداتی را نیز در خصوص مسئولیت تروریست‌ها در استفاده از سلاح شیمیایی به سازمان ملل متحد ارائه کرده‌اند. در عین حال وزیر امور خارجه ایران نیز اظهار داشته که کشورش مدت‌ها قبل به آمریکا در خصوص ارسال سلاح شیمیایی برای تروریست‌ها توسط برخی بازیگران منطقه‌ای هشدار داده بود.

ادعای استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی یکی از آخرین پرده‌های نمایش غرب در فتنه 2.5 ساله سوریه است. در جنگ داخلی سوریه تاکنون بیش از یک‌صد هزار نفر کشته و بیش از دو میلیون نفر آواره شده‌اند. علاوه بر آن هزاران تروریست سلفی نیز از جای‌جای جهان به سوریه عزیمت کرده و علیه حکومت قانونی این کشور می‌جنگند.

۱۳۹۲/۶/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...