نسخه چاپی

بوی گوشت سوخته در اتوبوس پیچیده بود

بررسی‌ها درباره علت تصادف بزرگراه تهران – قم كه 45كشته برجای گذاشت، همچنان ادامه دارد و به گفته وزیر راه نتایج به دست آمده در اختیار مراجع تحقیقاتی قرار خواهد گرفت تا جزییات حادثه مشخص شود.

به گزارش نما «دیروقت بود. چشمانم را روی هم گذاشتم و خوابم برد اما ناگهان صدای فریادی را شنیدم. آتش همه جا را گرفت. بوی سوخته می‌آمد. اتوبوس از دود پر شده بود.» اینها را یکی از مسافران اتوبوس تهران – یزد می‌گوید، اتوبوسی که در 28 کیلومتری قم دچار حادثه‌ای فجیع شد.

«زهره خان‌محمدی» از شامگاه دوشنبه که دو اتوبوس با هم تصادف کردند و طعمه آتش شدند، در بیمارستان علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) قم بستری است. او ادامه می‌دهد: «من برای خرید جهیزیه دخترم به تهران رفته و تمام پول‌هایم را هم خرج کرده بودم. داشتم به شهر خودمان برمی‌گشتم که این حادثه اتفاق افتاد. تقریبا همه مسافران خواب بودند فقط صدای زمزمه دو نفری که با هم صحبت می‌کردند به گوش می‌رسید. با شنیدن صدای فریاد از خواب پریدم. مردی داد کشید: یا خدا بعد ناگهان همه جا آتش گرفت. آتش خیلی زود در تمام اتوبوس پخش شد به نظر یک ثانیه هم طول نکشید. بعد هم انفجار رخ داد. من و چند مسافر دیگر در صندلی‌های بعد از یخچال نشسته بودیم. آنهایی که جلو بودند همان اول فوت شدند. بوی گوشت سوخته در اتوبوس پیچیده بود. ترسیده بودیم. نمی‌دانستیم چه‌کار کنیم. چند نفر که از آنجا رد می‌شدند همین‌که ما را دیدند سریع داخل اتوبوس دویدند و با چکش و وسایل دیگر شیشه‌های عقب را شکستند بعد ما را از اتوبوس به بیرون پرت کردند. من کنار جاده منتظر بودم تا آمبولانس مرا به بیمارستان برساند.»

یکی از پرستاران بیمارستان علی‌بن ابی‌طالب(ع) قم نیز می‌گوید: «خیلی از زخمیان ترخیص شدند. بیشتر مجروحان دچار شکستگی استخوان‌های پا شده‌اند چون مردم آنها را برای نجات از آتش از پنجره به بیرون پرت کرده بودند البته برخی از آنها نیز به دلیل دودگرفتگی آسیب ریه دارند.»او ادامه می‌دهد: «بعد از وقوع حادثه پسربچه‌ای را در میان مجروحان به بیمارستان آوردند که بسیار آشفته بود وقتی از او پرسیدیم مادرت کجاست جواب داد نمی‌دانم. مجروحان دیگر توضیح دادند مادر این کودک با وسیله‌ای، شیشه را شکست و فرزندش را به بیرون پرت کرد اما خودش نتوانست از اتوبوس بیرون بیاید در میان آتش سوخت و فوت شد.»پسری دانشجو که در این حادثه زخمی شده و در بیمارستان نکویی قم بستری است، درباره زمان وقوع حادثه می‌گوید: «داشتم از اصفهان به تهران می‌آمدم همه چیز خوب بود تا اینکه یکدفعه صدای انفجار شنیدم خیلی شدید بود. فکر کردم بمب کنار جاده‌ای منفجر شده است. راننده فریاد زد یا حضرت زهرا. اتوبوس تکان شدیدی خورد و همه از روی صندلی‌ها پرت شدیم. بعد همه جا آتش گرفت و یکدفعه اتوبوس منفجر شد. مسافرانی که در قسمت جلو بودند درجا فوت شدند. فقط مسافران قسمت عقب نجات پیدا کردند.»

او ادامه می‌دهد: «وقتی ما را به بیمارستان آوردند معلوم بود بیمارستان در حالت آماده‌باش است. به‌سرعت به ما رسیدگی کردند و همه چیز خوب و مرتب بود و حتی از استانداری قم هم آمدند و وضعمان را پرس‌وجو کردند.»همراه یکی دیگر از مجروحان به نام محمد بناپور که در بیمارستان شهید بهشتی قم بستری است، می‌گوید: «محمد فعلا نمی‌تواند صحبت کند اما به ما گفت زمان حادثه فقط صدای انفجار شنید. او گفت فقط مسافران قسمت عقب اتوبوس نجات پیدا کردند و بقیه فوت شدند.»

تحقیق درباره علت حادثه
بررسی‌ها درباره علت تصادف بزرگراه تهران – قم که 45کشته برجای گذاشت، همچنان ادامه دارد و به گفته وزیر راه نتایج به دست آمده در اختیار مراجع تحقیقاتی قرار خواهد گرفت تا جزییات حادثه مشخص شود.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دیروز ضمن اعلام این موضوع خاطرنشان کرد در گزارش اولیه پلیس‌راه، احتمال استاندارد نبودن ناوگان مطرح شده است. وی با اشاره به کاهش ایمنی جاده‌ها و کنترل الکترونیکی جاده‌ها طی مدت اخیر، گفت: باید با استفاده از دوربین‌های به‌کار گرفته شده در جاده‌ها میانگین فاصله سرعت وسایل نقلیه کنترل شود که این امر می‌تواند در جهت کاهش آمار تصادفات موثر باشد. او با اشاره به عوامل تاثیرگذار در تلفات جاده‌ای اظهار کرد: باید عامل انسانی در جاده‌ها کنترل شود چراکه در صورت کاهش میزان تصادفات در جاده‌ها، در کنار آن صنعت بیمه نیز متحول می‌شود. در همین حال شهریار افندی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: طبق رای کمیسیون ماده 12 سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شرکت همسفر چابکسواران که اتوبوس آن در آزادراه قم - تهران دچار سانحه شد تا اطلاع ثانوی اجازه فعالیت ندارد.

«عبداله اکبری‌راد» مدیرعامل شرکت «عقاب‌افشان» که تولید‌کننده اتوبوس‌های «اسکانیا» است نیز در واکنش به اخبار مطرح‌شده درباره نقص‌فنی اتوبوس‌ها گفت: محصولات تولیدی شرکت عقاب‌افشان بر اساس برآیند کیفیت و با دریافت تاییدیه گواهی نوع خودرو، تولید و عرضه می‌شود. وی ادامه داد: در عرضه محصولات اسکانیا در ایران، سازمان استاندارد، شرکت بازرسی کیفیت و پلیس نقش دارند و این اتوبوس با نظارت پلیس شماره‌گذاری و عرضه می‌شود. اکبری‌راد با بیان اینکه عمر اتوبوس اسکانیای تصادف‌کرده در محور تهران - قم حدود سه سال بود و حدود یک‌میلیون کیلومتر تردد داشت، افزود: راننده این اتوبوس قبل از حادثه، در مرکز خدمات شرکت عقاب‌افشان حضور داشته و کارشناسان این شرکت هشدار داده بودند لاستیک‌های اتوبوس دارای مشکل است و نباید با آن تردد شود، اما راننده گفته بود بعدا این مشکل را برطرف خواهد کرد.

وی در مورد بحث‌های مطرح‌شده مبنی بر نقص سیستم برق‌رسانی اسکانیا نیز گفت: اتوبوس اسکانیا منطبق با استانداردهای جهانی تولید می‌شود و در تولید این خودرو حتی به استانداردهای کارخانه‌ای نیز اکتفا نمی‌کنیم. ما آمادگی داریم بحث‌های مربوط به حادثه آتش‌سوزی اتوبوس اسکانیا را به‌صورت کارشناسی پیش بریم و در این مورد با توجه به تولید این محصول منطبق با استانداردهای اروپایی، پاسخگوی تمام مسایل خواهیم بود. اکبری‌راد با تاکید بر اینکه جانمایی سیستم برق‌رسانی و سیستم سوخت اتوبوس اسکانیا استاندارد بوده است، گفت: سرعت بالای اتوبوس باعث شده راننده نتواند آن را کنترل کند، در نتیجه اتوبوس به لاین مقابل منتقل شده و پس از آن، دچار آتش‌سوزی شده است.

مدیرعامل شرکت عقاب‌افشان با تاکید بر لزوم تقویت سیستم نظارتی بر تولید و عرضه خودروها اظهار کرد: لاستیک‌های اتوبوس اسکانیا از فرانسه خریداری می‌شوند که حدود دو سال عمر می‌کنند، لاستیک‌های اتوبوس حادثه‌دیده قاعدتا لاستیک‌های اصلی خودرو نبوده و تعویض شده‌اند. تلاش‌ها برای علت‌یابی این حادثه در حالی ادامه دارد که متخصصان پزشکی قانونی نیز در تلاش برای پی‌بردن به هویت قربانیان هستند. سوختگی اجساد سبب شده شناسایی آنها با مشکل مواجه شود. به گفته حمید صدیقی‌آخا مدیرکل پزشکی قانونی استان قم تاکنون هویت 26 نفر تایید شده است.

مرجع: شرق

۱۳۹۲/۶/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...