نسخه چاپی

دیدار حامد كرزای با رییس جمهور

حجت الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار حامد كرزای رییس جمهور افغانستان با وی از حضور كرزای در مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران قدردانی كرد و این حضور را بیانگر اراده جدی تهران و كابل برای توسعه و تحكیم روابط دوجانبه در تمامی زمینه ها دانست.

رييس جمهوري اسلامي ايران با اشاره به همجواري دو کشور تاکيد کرد که اراده دولت و ملت ايران همواره ايجاد رابطه خوب و برادرانه با همسايگان بويژه افغانستان براي تامين منافع دو طرف بوده است.

دکتر روحاني با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران تمام تلاش خود را براي برقراري و حفظ امنيت و صلح در افغانستان بکار خواهد گرفت، ابراز اميدواري کرد تا صلح و ثبات در افغانستان که در آرامش وامنيت منطقه موثر است ،پايدار و ثابت بماند

دکتر روحاني حضور نيروهاي بيگانه در منطقه بويژه افغانستان را زمينه ساز افراط گري در منطقه دانست و ابراز اميدواري کرد که اين حضور پايان يابد و سرنوشت کشورهاي منطقه بويژه افغانستان به دست ملت ها و دولت هاي آن سپرده شود.

رييس جمهور افغانستان نيز در اين ديدار ضمن قدرداني از ميهمان نوازي دولت و ملت ايران که همواره پذيراي مردم افغان بودند تحکيم و توسعه روابط دو جانبه در تمامي زمينه ها را خواستار شد.

وي نقش جمهوري اسلامي ايران براي برقراري صلح ، ثبات و امنيت در منطقه از جمله افغانستان را موثر و مهم توصيف کرد.

حامد کرزاي از رييس جمهوري اسلامي ايران براي ديدار از افغانستان دعوت به عمل آورد.

رييس جمهوري اسلامي ايران صبح امروز ( پنجشنبه) به منظور شرکت در اجلاس سران سازمان همكاري شانگهاي در راس يک هيئت بلندپايه سياسي و اقتصادي عازم بيشکک پايتخت قرقيزستان شد.

دکتر روحاني علاوه بر رييس جمهوري افغانستان با همتايان چيني و قرقيزستاني خود ديدار کرده و ديدار با رييس جمهوري قزاقستان و ايرانيان مقيم قرقيزستان از ديگر برنامه هاي روز اول سفر رييس جمهور به بيشکک است.

رييس جمهور فردا جمعه قرار است علاوه بر شرکت در جلسه شوراي سران کشورهاي عضو سازمان همکاري شانگهاي و سخنراني در اين جلسه، با روساي جمهوري روسيه ، تاجيکستان و مغولستان ديدار و گفت وگو کند.

سازمان همكاري شانگهاي ، سازمان ميان دولتي است كه براي همكاري هاي چند جانبه امنيتي، اقتصادي و فرهنگي تشكيل شده است.

اين سازمان در سال ۲۰۰۱ توسط رهبران چين، روسيه، قزاقستان، قرقيزستان، تاجيكستان و ازبكستان پايه گذاري شد.

سازمان همكاري شانگهاي در حقيقت تركيب جديد سازمان شانگهاي ۵ است كه در سال ۱۹۹۶ تاسيس شد اما نام آن پس از عضويت ازبكستان به سازمان همكاري شانگهاي تغيير داده شد.

علاوه بر اعضاي اصلي، ابتدا مغولستان در سال ۲۰۰۴ و يك سال بعد ايران، پاكستان، هند و افغانستان در سال ۲۰۱۲ به عنوان عضو ناظر به اين سازمان ملحق شدند.

نقش اين سازمان از زمان تاسيس آن تاكنون در منطقه افزايش يافته است .

۱۳۹۲/۶/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...