نسخه چاپی

سعید جلیلی با كاترین اشتون دیدار كرد

عکس خبري -سعيد جليلي با کاترين اشتون ديدار كرد


سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان كه صبح جمعه در راس هياتي براي مذاكره با 1+5 وارد استانبول ـ فرودگاه آتاتورك ـ شد، شب گذشته ميزبان ضيافت شام كاترين اشتون، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا بود.

به گزارش ايسنا مذاكرات ايران و 1+5 امروز شنبه (26 فروردين) با حضور نمايندگان كشورهاي عضو گروه 1+5، كاترين اشتون، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا و هيات مذاكره‌كننده ايراني به سرپرستي جليلي برگزار مي‌شود.

به نظر مي‌آيد مذاكرات "استانبول 2" ميان ايران با كشورهاي عضو گروه 1+5 (روسيه، چين، آمريكا، انگليس، فرانسه و آلمان) يك روز به طول انجامد.

طرف‌ها توافق كردند دور بعدي مذاكرات پس از استانبول در بغداد پايتخت عراق برگزار شود. قرار است دو طرف زمان مذاكرات بعدي را در پايان اين دور از مذاكرات تعيين كنند.

علي‌ باقري، معاون امنيت بين‌الملل دبير شوراي عالي امنيت ملي از جمله اعضاي تيم مذاكره‌كننده ايران است.

سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي در اظهاراتي روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران ابراز اميدواري كرد كه "طرف مقابل (1+5) با رويكردي سازنده و روحيه همكاري وارد گفت‌وگوها شود."

مذاكره كننده ارشد ايراني در گفت‌وگو با 1+5 براي گفت‌وگوهاي موفق و رو به جلو در استانبول اعلام آمادگي كرد.

مذاكرات قبلي ايران و 1+5، اول و دوم بهمن‌ماه در هتل چراغان استانبول برگزار شد. در اين دور از مذاكرات كه به ميزباني تركيه برگزار شد، دو طرف در راستاي يافتن زمينه‌ مشترك همكاري در موضوعات هسته‌يي گفت‌وگو و انتظارات خود را به طور متقابل بيان كردند.

در مذاكرات "استانبول 1"، براي نخستين‌بار كشورهاي گروه وين (آمريكا، روسيه، فرانسه) با ايران نشستي جداگانه در رابطه با بحث مبادله سوخت براي رسيدن به راه حلي براي تامين سوخت رآكتور تحقيقاتي تهران نيز برگزار كردند.

با توجه به خودداري كشورهاي عضو گروه وين و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از فراهم كردن سوخت رآكتور تهران، ايران در تصميمي اقدام به توليد سوخت تا غناي 20 درصد و تهيه و توليد صفحات سوخت كرد.

ايران در بهمن ماه سال 1390 اعلام كرد كه اولين مجموعه سوخت صفحه‌يي 20 درصدي رآكتور تهران را توليد و در قلب رآكتور تهران قرار داده است. از اين رو بحث مبادله سوخت امري منتفي شده از سوي ايران محسوب مي‌شود.

فريدون عباسي، رييس سازمان انرژي اتمي در آستانه مذاكرات ايران و 1+5 در استانبول در 26 فرور و گراميداشت روز ملي فن‌آوري هسته‌يي (20 فروردين) درباره برنامه ايران براي توليد سوخت تا غناي 20 درصد به ايسنا گفت كه "ما سوخت تا غناي 20 درصد را بيش‌تر از نيازمان توليد نمي‌كنيم، چرا كه به صرف ما نيست كه آن را توليد و نگهداري كنيم. ما به اندازه‌اي توليد مي‌كنيم كه پاسخگوي راكتور تهران و نيز سوخت راكتور بعدي كه مي‌خواهيم در آينده آن را بسازيم و به آژانس اعلام خواهيم كرد، باشد."

وي هم‌چنين در رابطه با رآكتور بعدي ايران كه با توان داخلي ساخته خواهد شد، خاطرنشان كرد: ما قصد داريم يك راكتور استخري ديگر با قدرت 10 مگاوات را طراحي و بسازيم و به‌زودي اطلاعات آن را به آژانس اعلام خواهيم كرد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان هم‌چنين در اين سفر با برخي مقامات تركيه ديدار دو جانبه خواهد داشت.

نماينده چين در ديدار باقري: کاهش رویکرد خصمانه نسبت به ایران ضروري است

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی كشورمان عصر جمعه در محل کنسولگری ایران در استانبول با دستیار وزیر امور خارجه چین دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی اعزامی خبرگزاري دانشجويان ايران (ایسنا) به استانبول، علی باقری، معاون سعید جلیلی با ما ژائو ژو، معاون وزير خارجه چين دیدار کرد.

معاون وزیر خارجه چین و معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در اين ديدار درباره دورنمای مذاکرات ایران و 1+5 گفت‌وگو کردند.

در این گفت‌وگوها نماینده چین بر ضرورت کاهش رویکرد خصمانه نسبت به ایران تاکید کرد و ایده‌هایی درباره چگونگی حرکت به جلو ارائه کرد.

وي گفت: دور اول گفت‌وگوها باید متمرکز بر تعیین اصول کلی و اهداف گفت‌وگو باشد تا یک شروع آرام از روند گفت‌وگوها را تضمین کند.

علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز گفت که ایران با ابتکار عمل و رویکردی سازنده وارد مذاکرات شده است.

ديدار معاون وزیر خارجه روسیه با معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ايران

سرگی ریابکوف، نماينده روسيه در مذاكرات ايران و 1+5 با علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی كشورمان دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی اعزامی خبرگزاري دانشجويان ايران (ایسنا) به استانبول، علی باقری، معاون سعید جلیلی با سرگی ریابکوف، معاون وزير خارجه روسيه که برای شرکت در مذاکرات ایران و 1+5 وارد استانبول شده است دیدار و گفت‌وگو کرد.

ريابكوف در گفت‌وگو با ايسنا: به مذاكرات خوشبين هستم

معاون وزیر خارجه روسیه پیش از مذاکرات ایران و 1+5 تاکید کرد: می‌توان با رویکرد سازنده گفت‌وگوها را به انجام رساند به گونه‌ای که منافع دو طرف مذاکرات تامین شود.

سرگی ریابکوف، نماينده روسيه در مذاكرات ايران و 1+5، عصر جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌یی اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به استانبول، درباره مذاکرات ایران و 1+5 که قرار است روز شنبه (26 فروردین) در استانبول برگزار شود، گفت: این دور از مذاکرات بسیار مهم و حساس است و ما اميدواريم با رويكردي سازنده انجام شد به گونه‌اي كه منافع گروه 3+3 (سه كشور اروپايي شامل فرانسه، انگليس و آلمان به همراه آمريكا، روسيه و چين) و ايران تامين شود.

وي ادامه داد: ما مي‌توانيم اين مذكرات روز شنبه را به گونه‌اي جلو ببريم كه دست كم به ادامه مذاكرات بيانجامد. در حال حاضر اولويتي كه بايد روي آن تمركز كنيم اين است كه اين مسائل و مشكلات چه هستند و چگونه بايد آن‌ها را حل كنيم. اين البته پيش‌بيني‌هاي من است. من بيش‌تر ازآن كه بدبين باشم، خوشبين هستم.

معاون وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سوال دیگر ایسنا که شما واقعا خوشبین هستید؟ ظاهرا آمریکا و دیگر کشورهای غربی عضو گروه 1+5 اظهاراتی ناامید کننده داشتند؟ تصریح کرد: من در مورد رویکرد آن‌ها صحبت نمی‌کنم؛ ما می‌خواهیم ببینیم و با صراحت اعلام می‌کنیم دنبال تلاش بیش‌تر هستیم به صورت دیپلماتیک به مسایل بپردازیم.

ریابکوف ادامه داد: چیزی که من پیش از آغاز مذاکرات روز شنبه می‌گویم این است که امیدوارم همه در گروه 3+3 اهمیت مذاكرات حساس فردا را درك كنند زيرا فضا تنش‌آلود است و ما بايد تلاش كنيم تا اين تنش‌ها كاهش يابد.

وي درباره اعمال تحريم‌هاي نفتي عليه ايران گفت: ما مخالف هرگونه تحريم يك‌جانبه هستيم. اين رويكرد حقوق مشروع كشورها را زير سوال مي‌برد و اميدوارم سياست‌هايي كه به كار گرفته مي‌شود به كاهش تنش‌ها منجر شود.

نماينده روسيه در مذاكرات 1+5 با ايران در پاسخ به اين كه مدركي دال بر نظامي بودن برنامه هسته‌يي ايران وجود دارد؟ تصريح كرد: هيچ‌گونه تاييديه معتبري در اين رابطه وجود ندارد و بر اساس اطلاعاتي كه دارم هنوز غيرممكن است تا به اين نتيجه برسيم كه برنامه هسته‌يي ايران كاملا صلح‌آميز است البته اين موضوع با اين نكته كه فعاليت‌ها ابعاد نظامي دارد متفاوت است. ما سعي داريم با جديت در اين رابطه به نتيجه برسيم. معتقدم بايد تلاش كنيم تا در رابطه با مطالعات ادعايي با هم همكاري داشته باشيم و هم‌چنين از همكاري‌هاي بيش‌تر طرف ايراني با آژانس استقبال مي‌كنيم. از طرف متقابل نيز به جديت مي‌خواهيم به پيشنهادهاي ايران توجه كند.

جليلي با وزير خارجه تركيه ديدار كرد

دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران عصر جمعه با احمد داوود اغلو در كاخ نخست‌وزيري تركيه در استانبول ديدار كرد.

به گزارش خبرنگار انرژي هسته‌يي اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به استانبول، سعيد جليلي، كه صبح جمعه در راس هياتي براي مذاكرات با 1+5 وارد استانبول شده با وزير خارجه تركيه ديدار و گفت‌وگو كرد.

تركيه ميزبان مذاكرات ايران و 1+5 براي دومين‌بار متوالي است.

در اين ديدار علي باقري، معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي، عباس عراقچي، معاون وزير خارجه و محمود حيدري، سركنسول ايران در استانبول جليلي را همراهي كردند.

اغلو: اخبار خوبی بعد از مذکرات استانبول خواهیم داشت

وزیر امور خارجه ترکیه درباره نتایج مثبت مذاکرات ایران و 1+5 اظهار امیدواری کرد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به استانبول، احمد داود اغلو، وزیر خارجه ترکیه که کشورش برای دومین بار میزبان مذاکرات ایران و 1+5 است پس از دیدار با سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد ایران به خبرنگاران ایسنا و العالم گفت: اخبار خوبی بعد از مذکرات روز شنبه خواهیم داشت.

اشتون ميهمان ضيافت شام جليلي

کاترین اشتون جمعه شب در ضیافت شامی میهمان سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بود.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به استانبول،کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات گروه 1+5 با ایران، جمعه شب در ضیافت شامی میهمان سعید جلیلی در محل کنسولگری ایران در استانبول بود.

در این ضیافت شام، اشتون به همراه معاون خود حضور داشت.

هم چنین باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و اشمیت، معاون کاترین اشتون جمعه شب با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

۱۳۹۱/۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...