نسخه چاپی

شفای بازیگر مشهور درحرم امام رضا(ع)

اختتامیه هشتمین جشنواره فیلنامه‌نویسی رضوی عصر امروز 20 شهریورماه در مركز گسترش سینمای تجربی و مستند برگزار شد.

اختتامیه هشتمین جشنواره فیلنامه‌نویسی رضوی برگزار شد. در این مراسم شفیع آقامحمدیان، محمد سجاده‌چی، جلیل عرفان و محمدکاسبی به سخنرانی پرداختند. در این برنامه از محمد کاسبی به عنوان بازیگر فیلم‌های رضوی تقدیر شد.

اختتامیه هشتمین جشنواره فیلنامه‌نویسی رضوی عصر امروز 20 شهریورماه در مرکز گسترش سینمای تجربی و مستند برگزار شد.

شفیعی‌آقامحمدیان مدیر مرکز گسترش و دبیر جشنواره فیلنامه‌نویسی رضوی با اشاره به برگزاری 4 دوره از جشنواره‌های رضوی در زمان وی گفت: بعد از سال اول که جشنواره فیلم مستند برگزار شد در سال دوم به آسیب‌شناسی جدی پرداختیم. گفتیم اگر قرار باشد جشنواره موضوعی سال‌به‌سال برگزار شود در سال دوم دیگر اثری برای ارائه نمی‌ماند به همین دلیل جشنواره‌ها را به 4 قسمت مستند، داستانی بلند، داستانی کوتاه و انیمیشن تقسیم کردیم.

وی افزود: چون مشاهده کردیم که مشکل جدی در فیلنامه‌ است سعی کردیم هر ساله جشنواره فیلنامه‌نویسی برگزار کنیم. برخی جشنواره‌ها را خارج از تهران برگزار کردیم مانند جشنواره میلاد سرخ که در اردبیل و به صورت 2 سالانه برگزار می‌شود. با آسیب‌شناسی توانستیم نتیجه بهتری بگیریم. جشنواره مستند کوتاه و بلند را نیز در یزد برگزار می‌کنیم که فردا اختتامیه آن است. به دلیل اهمیت جشنواره فیلنامه‌نویسی تصمیم گرفتیم این جشنواره را در تهران برگزار کنیم.

دبیر جشنواره فیلنامه‌نویسی رضوی اضافه کرد: امیدواریم فیلنامه‌هایی که در این جشنواره‌ها دریافت می‌کنیم درخور شأن امام رضا (ع) باشند در جشنواره‌های موضوعی نه در سوژه‌یابی و نه در قسمت پژوهش‌ و تحقیقات توجه کافی در آثار نمی‌شود. سوژه‌یابی حرف اول را در فیلنامه می‌زند.

آقامحمدیان با تاکید بر اهمیت فیلنامه‌نویسی گفت: اگر در زمینه فیلنامه‌نویسی 2 جشنواره در سال برگزار شود هم باز کم است. در این جشنواره‌ها نقاط کور فیلنامه‌ها باز می‌شود.

وی با تشکر از هیئت داوران گفت: امیدوارم در سال‌های بعد این جشنواره با کمترین نقص برگزار شود.

در ادامه جلیل عرفان منش عضو هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به برکاتی که در آثار جشنواره فیلنامه‌نویسی رضوی وجود دارد گفت: شایسته است به فیلنامه‌نویسی در این حوزه با نگاهی بالا پرداخته شود. در این آثار باید از ظاهر به عمق برویم. نباید نگاهمان سطحی و عامه‌پسند باشد. باید به لایه‌های پنهان یک رویداد برسیم. چون زبان سینما یک زبان جهانی است و انتظار می‌رود نوع نگاه ما از سطح متعارف بالا رود.

وی افزود: اگر یک نفر بتواند یکی از مفاهیمی که در احادث امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) وجود دارد را به فردی منتقل کند گام بزرگی برداشته است. گسترش فرهنگ رضوی در سینما باعث استحکام جامعه و تقویت هویت دینی و افزایش ضریب نفوذ اسلام و ایران در جهان می‌شود.

عضو هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران اضافه کرد: گام‌های بعدی باید با استحکام و توجه بیشتری برداشته شود. این گام‌ها باید روز‌به‌روز رفیع‌تر شود. با توجه به پشتوانه‌های علمی و تاریخی که ما از روایات اهل‌بیت داریم باید تلاش شود که از جعلیات استفاده نشود. باید در آثار معرفت زیاد شود.

در ادامه برنامه از محمد کاسبی به خاطر بازی در فیلم «آسمان هشتم» تقدیر شد. «قاصدک» و «شنا در زمستان» آثاری هستند که کاسبی آنها را کارگردانی کرده است. عظیمی‌میرآبادی، لسانی و آقامحمدیان افرادی بودند که برای تقدیر از کاسبی به روی سن رفتند.

محمد کاسبی با اشاره به آثار خود در مورد امام رضا (ع) گفت: «آسمان هشتم» و «دو چشم بیسو» دو فیلم 35 هستند که من در آنها بازی کردم. اگر قرار بود مرقد امام رضا (ع) در ایران نباشد دیگر شاهد معجزاتی که در ایران اتفاق می‌افتد نبودیم. الان مهمترین مسئله هر انسان مسئله روحی و روانی است. من آدمی را نمی‌شناسم که به حرم رفته باشد و سبک نشده باشد. من یکبار از سوی دکترها جواب شدم. به مجیدی گفتم من را به حرم امام رضا (ع) ببرند و ظرف 2 ساعت مشکل من حل شد.

در ادامه سجاده‌چی عضو هیئت داوران جشنواره فیلنامه‌نویسی رضوی با ارائه پیشنهادی در خصوص برگزاری دوره‌های بعدی این جشنواره گفت: شاید فیلنامه‌نویسان برای حضور در این جشنواره‌ها ندانند که باید چه کاری انجام دهند. در فراخوان بعدی قید می‌شود که دوستان حتما ثبت‌نام کنند و در کارگاه یکروزه در مشهد آموزش ببینند که چگونه باد به موضوع نگاه کرد. شیوه‌های نزدیک شدنبه موضوع و سازمان پیدا کردن فیلنامه در این کلاسها آموزش داده می‌شود تا فیلنامه‌ها از سطح المان‌ها عبور کنند.

وی افزود: هیچ چیزی از جمله قلم نمی‌تواند نشان‌دهنده رابطه مومنین با امام رضا (ع) باشد. اگر قلم بتواند گوشه‌ای از این رابطه را نشان دهد کار بزرگی کرده است.

در ادامه برنامه از برگزیدگان این جشنواره تقدیر به عمل آمد.

در بخش مستند تندیس جشنواره به هیچ کدام از شرکت‌کنندگان تعلق نگرفت. جایزه 7 میلیون ریالی به علیرضا حفیظی برای فیلنامه «فدیشه» تعلق گرفت. از الهام حسنی به خاطر فیلنامه «نقاشی‌های مذهبی» تقدیر به عمل آمد.

در بخش انیمیشن جایزه 7 میلیون ریالی به «بادبادک» مهدی رئیسی تعلق گرفت. تندیس و جایزه 15 میلیون ریالی نصیب علی بانگین برای فیلنامه «در اوج دیدار» شد.

در بخش فیلنامه‌های داستانی کوتاه جایزه 7 میلیون ریالی به 2 فیلنامه «عاشقانه ای برای مادر» از منصوره روشنایی و «راه» از مریم باقری تعلق گرفت. «امید در شب» فیلنامه‌ای از کبری غلامی‌پور در این بخش توانست تندیس و جایزه 15 میلیون ریالی به خود ارائه دهد.

در بخش فیلنامه داستانی بلند جایزه 7 میلیون ریالی به فیلنامه «نامه‌ای برای او» اثر رضا مهدی‌علمدارلو و محمدعلی هاشمی تعلق گرفت. «زیارت اولی‌ها» اثر مهرداد موفق‌یامی توانست تندیس و جایزه 20 میلیون ریالی این جشنواره را به خود اختصاص دهد

۱۳۹۲/۶/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...