نسخه چاپی

مرد شماره یك اجلاس بیشكك

عکس خبري -مرد شماره يك اجلاس بيشكك

نخستین مقصد دكتر حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و شیخ دیپلمات در شرایطی اولین حضور خود را در یك اجلاس مهم منطقه ای به عنوان رییس جمهور تجربه كرد كه نسبت به سایر سران شركت كننده در این اجلاس، بیشترین حجم رایزنی های دوجانبه را طی سفر دو روزه به بیشكك داشت.

به گزارش نما، روحاني در مدت زمان كمتر از ۳۰ ساعت حضور خود در بيشكك، علاوه بر سخنراني در سيزدهمين اجلاس سازمان همكاري شانگهاي و ديدار با ايرانيان مقيم قرقيزستان، با ۷ رييس جمهور از جمله روساي جمهوري دو كشور عضو دايم شوراي امنيت سازمان ملل و يك وزير خارجه ديدار و گفت و گو كرد كه اين حجم از ديدارهاي مهم در كمتر از ۳۰ ساعت، يك ركورد جديد براي تاريخ ديپلماسي جمهوري اسلامي محسوب مي شود.
ديدار با روساي جمهوري روسيه و چين از مهم ترين برنامه روحاني در سفر به قرقيزستان بود و با توجه به اينكه چين و روسيه به عنوان دو عضو دايم شوراي امنيت و همچنين ايران از مهم ترين بازيگران فعال در عرصه كمك به حل ديپلماتيك سوريه به شمار مي روند، ديدار روحاني با پوتين و جين پينگ از خبرسازترين ديدارهاي حاشيه نشست بيشكك قلمداد مي شود.
همچنين عضويت روسيه و چين در گروه ۱+۵ و حمايت مسكو و پكن از حقوق هسته اي جمهوري اسلامي ايران، دليل روشن ديگري براهميت فوق العاده اين ديدارها بود.
صرف نظر از اينكه ديدارهاي دوجانبه روساي كشورها به خودي خود سبب تقويت و استحكام بيشتر روابط مي شود، در جريان ديدارهاي دوجانبه روحاني با همتايان روس و چيني وي، مهم ترين موضوعات و مسايل دوجانبه و منطقه اي از جمله موضوع هسته اي ايران و بحران سوريه مورد بحث و بررسي قرار گرفت كه بدون ترديد اين گفت و گوهاي رو در رو تاثير بسزايي در نزديكتر شدن ديدگاه ها و مواضع دولت ها درباره مسايل گوناگون خواهد داشت.
در ديدار روساي جمهوري روسيه و چين با همتاي ايراني آنها، بار ديگر بر ضرورت حل و فصل بحران سوريه از طريق ديپلماتيك و ضرورت جلوگيري از هرگونه اقدام نظامي عليه سوريه تاكيد شد و پوتين و جين پينگ بار ديگر حمايت مسكو و پكن از برنامه صلح آميز هسته اي ايران را اعلام كردند.
روحاني در ديدار پوتين از اراده جدي دولت يازدهم براي حل موضوع هسته اي سخن گفت و تصريح كرد:ايران خواهان حل و فصل سريع موضوع هسته اي در چارچوب مقررات بين المللي است.
رييس جمهوري اسلامي ايران در ديدار همتاي چيني خود هم تاكيد كرد: دولت و ملت ايران خواستار اعمال حقوق قانوني خود در زمينه فعاليت هاي هسته اي در چارچوب معاهده ان.پي.تي (منع گسترش سلاح هاي هسته اي) هستند.
شي جين پينگ رييس جمهوري چين هم گفت كه كشورش از حقوق حقه ايران در زمينه دستيابي به انرژي صلح آميز هسته اي حمايت مي كند.
نكته مهم ديگر در اين ديدارها، دعوت رييس جمهوري چين از روحاني براي سفر به پكن و همچنين اعلام خبر برنامه سفر پوتين به تهران در اولين فرصت ممكن از سوي سخنگوي رييس جمهوري روسيه بود كه بازتاب گسترده اي در رسانه هاي جهان داشت.
روساي جمهوري قرقيزستان، قزاقستان، افغانستان، مغولستان و تاجيكستان و همچنين وزير امور خارجه هند در جريان سفر دو روزه رييس جمهوري ايران به بيشكك، با وي ديدار و گفت و گو كردند.
اجلاس سالانه مجمع عمومي سازمان ملل، ايستگاه دوم سفر خارجي رييس دولت تدبير و اميد است. روحاني ظرف كمتر از ۱۰ روز ديگر براي شركت در اجلاس ياد شده به نيويورك سفر خواهد كرد.
با توجه به اراده بالايي كه هم در طرف ايراني و هم در گروه ۱+۵ براي حل موضوع هسته اي ايران شكل گرفته، انتظار مي رود حضور روحاني و هيات عالي رتبه همراه وي در نيويورك با حجم انبوهي از ديدارها و رايزني هاي مهم و موثر همراه باشد و در اين سفر، ديدار خانم كاترين اشتون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا با محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران، زمينه ادامه گفت و گوها ميان ايران و گروه ۱+۵ را فراهم خواهد كرد.
با توجه به تاكيد رييس جمهوري ايران بر ضرورت حل و فصل سريع موضوع هسته اي در چارچوب مقررات بين المللي، دور از انتظار نيست كه نخستين گام هاي جدي در مسير حل و فصل اين موضوع در حاشيه اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل برداشته شود و شيخ ديپلمات در نيويورك هم مثل بيشكك، مرد شماره يك باشد.

۱۳۹۲/۶/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...