نسخه چاپی

آب قم شور می‌شود

عکس خبري -آب قم شور مي‌شود

به دلیل قطع شدن یك هفته‌ای انتقال آب از سرشاخه‌های دز به استان قم، كیفیت آب این شهر در طول این مدت پایین می‌آید.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری فارس از قم، پس از اینکه مردم قم از بهار سال گذشته با اجرا شدن طرح اضطراری برای انتقال آب از سرشاخه‌های دز که در قالب یک پروژه کلان در حال اجرا است، طعم آب شیرین و با کیفیت را چشیده‌اند و یک سال گذشته را بدون قطع آب سپری کردند، بار دیگر باید خاطرات شوری آب را به مدت یک هفته مرور کنند تا قدر آن را بیشتر دانسته و در فصل گرم سال به صرفه‌جویی اهتمام بیشتری داشته باشند.

شرکت آب منطقه‌ای قم اعلام کرده است که به دلیل انجام تعمیرات خط انتقال و تونل بلند آبرسانی، انتقال آب از سرشاخه‌های دز به استان قم یک هفته قطع خواهد شد و در این مدت آب مورد نیاز مردم قم از طریق چاه‌های سطح شهر، سد 15 خرداد و چاه‌های منطقه علی آباد تامین خواهد شد.

مردم با صرفه‌جویی در مصرف آب می‌توانند شرکت آب منطقه‌ای و شرکت آب و فاضلاب قم را در تامین آب مورد نیاز مردم قم یاری کرده و با مصرف کم آب موجب ارتقا کیفی آن شوند.

بر اساس این گزارش پروژه انتقال آب به قم با هدف انتقال ۱۸۱ میلیون متر مکعب آب در سال برای تامین آب شرب شهر مقدس قم از سرشاخه‌های رودخانه دز در حوزه لرستان به حوزه رودخانه قمرود اجرا می‌شود.

به‎طور کلی این طرح شامل چهار بند انحرافی، تونل‌های انتقال آب به طول بیش از ۵۰ کیلومتر، کانال انتقال آب سرپوشیده به طول هفت کیلومتر، سد مخزنی با حجم ۲۰۷ میلیون متر مکعب و در نهایت خط لوله انتقال آب به طول ۱۸۶ کیلومتر است.

این طرح در سال گذشته با توجه به اینکه استان قم با کمبود شدید منابع آبی مواجه شد به صورت فوری و اضطراری به بهره‌برداری رسید،‌ ولی بهره‌برداری نهایی آن تا پایان امسال محقق می‌شود و با اتمام رسیدن این پروژه در هر ثانیه 2500 لیتر آب به قم منتقل خواهد شد.

۱۳۹۱/۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...