نسخه چاپی

در نشست خبري مشترك رؤساي مجالس ايران و عراق مطرح شد

آمریكا و غرب به مردم سوریه نمی‌اندیشند/ حل بحران سوریه فقط با راه‌حل سیاسی

عکس خبري -آمريکا و غرب به مردم سوريه نمي‌انديشند/ حل بحران سوريه فقط با راه‌حل سياسي

رؤسای مجلس دو كشور ایران و عراق در نشست خبری خود تأكید كردند كه بحران سوریه تنها با راه‌حل‌های سیاسی قابل حل خواهد بود و آمریكا و كشورهای غربی درصدد خلع سلاح منطقه برآمده‌اند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم،‌ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با همتای عراقی خود اسامه النجیفی عصر امروز دیدار و گفت‌وگو کرد و پس از مذاکرات دوجانبه به جمع خبرنگاران آمدند و ضمن اشاره به مهمترین محورهای گفت‌وگوی صورت گرفته به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدا با اشاره به این که رئیس مجلس عراق به‌همراه هیئت همراه به‌دعوت مجلس شورای اسلامی به ایران آمده است، گفت: آقای النجیفی شخصیت بارزی است که خصوصاً در دوران بعد از جنگ عراق نیز دارای نقش تأثیرگذار و ممتازی بوده است.

وی مذاکرات دوجانبه را بسیار مفید ارزیابی کرد و گفت: در این مذاکرات صحبت‌هایی پیرامون مسائل حساس منطقه‌ای داشتیم و امیدواریم که سفر ایشان سفر پرخیر و برکتی برای هر دو کشور باشد.

لاریجانی تصریح کرد: در مذاکرات دوجانبه خصوصاً نسبت به حرکات تروریستی در منطقه و بحرانی که در سوریه ایجاد کردند بحث و تبادل نظر شد، نگاه مشترکی داشتیم و موضع ما نسبت به دخالت نظامی در سوریه موضع مشترکی است و هر دو کشور راه‌حل اوضاع سوریه را راه‌حل سیاسی می‌دانیم و تروریست‌ها را یک مشکل برای کل منطقه می‌دانیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: امیدواریم رایزنی‌هایی که میان ایران و عراق صورت گرفت بتواند در ایجاد امنیت در منطقه کمک کند، همچنین طرحی را آقای النجیفی درباره سوریه ارائه کردند که کلیات مثبتی داشت و رایزنی‌های اولیه دراین‌باره انجام شد.

در ادامه این نشست خبری النجیفی رئیس مجلس عراق درباره مسائل مطرح‌شده در مذاکرات دوجانبه اظهار داشت: ما به‌دعوت آقای لاریجانی به ایران آمدیم و در رأس یک هیئت بلندپایه که تمام گروه‌های موجود در عراق را نمایندگی می‌کند،‌ به ایران آمدیم. در این ملاقات روابط میان دو کشور را بررسی کردیم و همچنین تفاهم و همکاری میان دو کشور را مورد بحث قرار دادیم.

وی همچنین درباره مسائل منطقه‌ای خاطرنشان کرد: در این مذاکرات درباره مسائل منطقه‌ای و به‌ویژه بحران سوریه و پیامدهای آن بحث و تبادل نظر صورت گرفت و ما معتقدیم که نیروی نظامی نمی‌تواند مشکل سوریه را حل کند. بهترین راه‌حل بحران سوریه را راه‌حل سیاسی می‌دانیم که آن هم باید با مشارکت کلیه طرف‌ها و فراهم کردن زمینه‌های لازم برای برگزاری انتخابات دموکراتیک در کشور سوریه با همکاری کشورهای بزرگ منطقه مانند ایران،‌ عراق، ترکیه و عربستان سعودی و همچنین هماهنگی با کشورهای بزرگ مانند روسیه و آمریکا در جهت تحقق گزینه دموکراتیک در سوریه حرکت شود.

رئیس مجلس نمایندگان عراق افزود: همان‌طور که استحضار دارید روابط میان دو کشور ایران و عراق حائز اهمیت است و برقراری ثبات در عراق و منطقه می‌تواند برای دو کشور بسیار مهم باشد.

در ادامه این نشست خبری،‌ یکی از خبرنگاران درباره دیگر مسائل مطرح‌شده در مذاکرات دوجانبه پرسید که لاریجانی پاسخ داد: یکی از محورهای مهم در این مذاکرات مسائل سوریه بود و این که دوستان عراقی فکری را دنبال می‌کنند که این فکر بر راهکار سیاسی تأکید می‌کند و می‌توان بر روی آن بیشتر کار و بررسی کرد.

وی افزود:‌ در این مذاکرات همچنین همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور مورد بررسی قرار گرفت با توجه به این که روابط اقتصادی میان تهران و بغداد ۱۱ میلیارد دلار است اما ظرفیت دو کشور ایران و عراق بیش از این است.

لاریجانی خاطرنشان کرد که دیگر مسئله مطرح‌شده مورد تروریست‌ها و گروه‌های افراطی در کل منطقه است که نگرانی‌هایی را به وجود آورده و حتی این حرکات تروریستی مشکلاتی را برای عراق به وجود آورده است.

النجیفی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید: "با توجه به این که مردم عراق قربانی جنگ‌طلبی دیگر کشورهای شده‌اند،‌ به‌نظر شما چرا برخی کشورها بر طبل جنگ می‌:کوبند و حتی ادعای تدارک نظامی را برای سوریه می‌کنند؟"،‌ گفت: دخالت نظامی به‌بهانه سلاح شیمیایی مطرح می‌شود که ما در عراق به این موضوع اعتراض داریم و دخالت نظامی در سوریه منجر به گسترش دامنه جنگ به کشورهای منطقه خواهد شد و عراق در رأس کشورهای تأثیرپذیر خواهد بود. ما اعتقاد داریم نیروهای غربی فقط خواهان خلع سلاح هستند و به مردم سوریه فکر نمی‌کنند و قصد کمک به آنها را ندارند. همان‌طور که می‌بینیم پس از گذشت ۲ سال و اندی از بحران سوریه ، باعث قربانی شدن بیش از ۱۰۰ هزار نفر شده‌اند و ما فکر می‌کنیم جامعه بین‌المللی باید به‌جای دامن زدن به آتش جنگ باید از جنگ جلوگیری کند. این حمله بهانه‌ای برای خلع سلاح در منطقه خواهد بود.

لاریجانی نیز در پاسخ به سؤالی درباره "آینده سوریه را چگونه می‌بینید؟"،‌ گفت: آمریکایی‌ها متوجه شدند که عملیات نظامی در سوریه پیامدهایی را دارد، اول این که بدون تصویب شورای امنیت عملاً یک کار خلاف بین‌المللی است و به‌نوعی اجازه انجام چنین خلافی به دیگران نیز هست تا دیگران هم این حرکات را در اشل دیگری انجام دهند که حرکت تشدید شونده‌ای را در منطقه به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: دومین پیامد اقدام نظامی علیه سوریه برای آمریکایی‌ها این است که هرگونه اقدام نظامی در منطقه به‌طور طبیعی عکس‌العمل‌هایی را خواهد داشت که شکل این عکس‌العمل‌ها می‌تواند شرایط منطقه‌ای را به‌کلی تحت تأثیر قرار دهد و نه‌تنها مشکلات را حل نمی‌کند بلکه آتش آن را تسرّی خواهد داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما امیدواریم مختصر عقلی بر جریان‌ها حاکم شود و رفتارهای افراطی را در صحنه بین‌الملل ترویج نکند. البته شرایطی که در روزهای اخیر به وجود آمده نشانه‌هایی از مختصر عقلانیت در آن وجود داشته است.

یکی از خبرنگاران از رئیس پارلمان عراق پرسید: شما چه طرحی را ارائه داده‌اید؟،‌ النجیفی پاسخ داد: بسته پیشنهادی ابتکار عملی است که از سوی دولت، پارلمان و نیروهای سیاسی عراق مطرح شده است. دو هدف در آن متذکر شده است اولاً برقراری آتش‌بس در سوریه و ثانیاً عقب‌نشینی نیروهای خارجی اعم از گروه‌های مسلح و نیروهای گروه‌ها و احزاب دیگر. همچنین جدول برگزاری یک انتخابات دموکراتیک در نظر گرفته شود تا از طریق این انتخابات افراد پیروز عهده‌دار اداره کشور سوریه شوند.

وی با اشاره به این که برقراری ثبات در منطقه نیاز به همکاری کشورهای منطقه دارد،‌ افزود: این پیشنهاد ، جزئیات زیادی دارد و ما در اینجا فقط به خطوط کلی آن اشاره کردیم و این پیشنهاد را به اتحادیه عرب و کشور ترکیه ارسال کردیم و امروز نیز آن را با آقای لاریجانی در میان گذاشتیم و طی روزهای آینده به‌صورت رسمی به ایران ارسال خواهد شد.

۱۳۹۲/۶/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...