نسخه چاپی

اصلاح‌طلبان شكست تلخی را چشیدند

«اصلاح‌طلبان با حمایت از محسن هاشمی، اصولگرایان نامنسجم در شورای شهر تهران را به وحدت و انسجام رساندند و شكستی تلخ را برای خود و روحانی موجب شدند».

به گزارش نما، سایت اصلاح‌طلب عصر ایران ضمن انتشار این مطلب، از اصلاح‌طلبان خواست برای اینکه شکست‌ها تکرار نشود «پروژه فتح سنگر به سنگر» را رها کنند.

عصر ایران به قلم یکی از همکاران نشریات زنجیره‌ای نوشت: برخلاف انتظار، محمدباقر قالیباف بار دیگر به عنوان شهردار تهران انتخاب شد. تا پیش از رای‌گیری‌ در شورای شهر، تصور غالب این بود که قالیباف به علت تضعیف موقعیتش پس از انتخابات ریاست جمهوری و مهمتر از آن به علت ترکیب اعضای شورای شهر تهران، نمی‌تواند برای سومین بار شهردار تهران شود. اما در جلسه رای‌گیری شورای شهر تهران، در بر پاشنه دیگری چرخید و اصلاح‌طلبان موفق نشدند ردای شهرداری تهران را بر دوش محسن هاشمی بیندازند.

عصر ایران خاطرنشان کرد: شکست محسن هاشمی در رقابت با قالیباف، موجب تلخکامی و ناخرسندی گروهی از اصلاح‌طلبان و دیگر حامیان دولت حسن روحانی شده است.

این سایت اصلاح‌طلب با بیان اینکه برای کنار رفتن قالیباف تحت عنوان فتح سنگر به سنگر! در میان بود می‌افزاید: این تز در واقع به باز تولید همان فضای پس از دوم خرداد ۷۶ می‌انجامید. یعنی پس از ناکامی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری، حال باید سایر نهادهای انتخابی را نیز از چنگ آنان درآورد. ابتدا شورای شهر، سپس شهرداری و نهایتا مجلس شورای اسلامی.

این تحلیل می‌افزاید: فتح سنگر به سنگر یعنی خالی کردن نهادهای انتخابی نظام از اصولگرایان. اما حسن روحانی با چنین گرایشی وارد میدان انتخابات ریاست جمهوری نشد. او احتمالا اصلا چنین فکری در سر نداشت و اگر هم داشت، فضای سیاسی کشور را، پس از وقایع سال ۸۸، مساعد اجرای چنین عملیاتی نمی‌دید.

نویسنده با تاکید بر اینکه اقدام اصلاح‌طلبان واقع‌گرایانه نبود، خاطرنشان می‌کند: بر فرض که در دوران روحانی، همه نهادهای انتخابی از اصولگرایان روفته شد. بعدش قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ و حامیان این خانه‌تکانی سیاسی باید مصداقا توضیح دهند که وجه ایجابی برنامه سیاسی‌شان چیست و دقیقا چه کار می‌خواهند بکنند؟ مگر در دوران خاتمی، همه نهادهای انتخابی در اختیار اصلاح‌طلبانی که ظاهرا دموکراسی‌خواه‌تر از حسن روحانی به نظر می‌رسیدند، قرار نگرفت؟ آیا شد آنچه باید می‌شد؟ نه!

«عصر ایران» تاکید کرد: این بار هم همان آش و کاسه بر سفره سیاسی کشور است. حامیان دولت روحانی در ساختار نظام سیاسی ایران، قرار نیست پروژه‌ای را محقق کنند که اساسا توانایی انجام آن را ندارند.... هاشمی رفسنجانی البته در ریاست جمهوری روحانی نقش چشمگیری داشت ولی دلیلی ندارد اعضای شورای شهر تهران درصدد ادای دین به هاشمی رفسنجانی باشند.

عصر ایران با بیان اینکه اصلاح‌طلبان، با حمایت از محسن هاشمی، اصولگرایان نامنسجم شورای شهر را به وحدت و انسجام رساندند، نوشت: نتیجه این شد که اصلاح‌طلبان طعم شکستی تلخ را چشیدند و پس از تزریق انتظار برکناری قالیباف در افکار عمومی شهر تهران، اکنون باید همانند شکست‌خوردگان تلخکام، از سر اکراه با قالیباف همکاری کنند.

این سایت اصلاح‌طلب - که سابقه نوسان در میان جناح‌ها را دارد! - در پایان می‌نویسد: حامیان اصلاح‌طلب و نیمه اصولگرای حسن روحانی، اگر چه نمی‌توانند پرچمدار و مجری پروژه‌ دموکراتیزاسیون باشند، ولی دست‌کم می‌توانند نیروهای مدرن و کارآمد موجود در فضای سیاسی کشور را، که قالیباف یکی از آنهاست، به جانب خود جذب کنند. ترجیح محسن هاشمی بر قالیباف، برآمده از چنین ادراکی نبود؛ ترجیحی بود برآمده از مطالبات جناحی و سودای در اختیار گرفتن مجموعه عریض و طویل شهرداری تهران، باشد که این شکست تلخ بر عقل سیاسی هواداران و بهره‌وران از دولت روحانی بیفزاید!

۱۳۹۲/۶/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...