نسخه چاپی

معاون اول قوه قضائيه :

حجم قابل توجهی از پرونده‌های قضایی به خاطر دروغ است

معاون اول قوه قضائیه گفت: اگر دروغ در جامعه كم شود، حجم قابل توجهی از پرونده‌های قضایی در دادگاه‌ها كاسته می‌شود.

به گزارش نما به نقل از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی شب گذشته در مراسم سالگرد شهادت آیت‌الله اسدالله مدنی در همدان با بیان این‌که کرامت به معنای بخشش و بخشش نیز قبل از سئوال است، اظهار داشت: معنای دقیق کرامت واژه عزیز است.

وی با اشاره به این‌که عزت متعلق به خدا است، ادامه داد: عزت یعنی این‌که انسان هیچ‌گاه مغلوب دشمن درون و برون نشود.

معاون اول قوه قضائیه با بیان این‌که انسان یک دشمن درونی دارد، تصریح کرد: اگر انسان امیر نفس باشد و بتواند با هواهای نفسانی به مقابله برخیزد و دشمن برون نیز او را از پای درنیاورد این انسان کرامت دارد.

وی بعثت پیامبر اسلام (ص) را برای احیای مکارم اخلاق عنوان کرد و یادآور شد: مکارم اخلاق غیر از محاسن اخلاق بوده و حسن اخلاق به معنای داشتن اخلاق خوش است.

رئیسی افزود: انسان باید با همسر، همراه، همسفر، هم‌وطن، همسایه و هم‌کیش خود به اخلاقی خوش برخورد کند و مکارم اخلاقی یک رتبه بالاتر از خوش اخلاقی است.

وی اظهار داشت: انسان با بهره‌گیری از یک روح ملکوتی می‌تواند تقی باشد و بعد از آن به درجه کریم و از همه بالاتر به جایگاه اکرم دست یابد.

معاون اول قوه قضائیه با بیان این‌که تقوا مراحلی دارد، عنوان کرد: مرحله نخست تقی، مرحله بعد اتقا و سپس حق تقوا است و انسان با طاعات خدا و شکر نعمات می‌تواند به جایی برسد که تمام وجودش جلوه‌گاه الهی باشد.

وی با اشاره به این‌که انسان با بهره‌گیری از تقوای برون به کرامت نفس می‌رسد، ادامه داد: انسان با تقوا در برابر لغزش‌های هواهای نفسانی با استفاده از کرامت نفس مقابله کرده و از گرفتاری به شیطان در امان می‌ماند.

رئیسی با بیان این‌که علم منطق، انسان را حیوان ناطق تعریف کرده است، گفت: اسلام انسان را موجودی دارای حیات ربانی قلمداد می‌کند.

وی با بیان این‌که مرحوم آیت‌الله شهید مدنی خدایی بود، تصریح کرد: درس‌ها و مکارم اخلاق او انسان را به یاد خدا می‌انداخت و او 2 حیات عالمانه و شهادت را داشت.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: عالمی ربانی که به مقام شهادت نائل گشته دارای 2 حیات طیبه، جاودان و ماندگار است.

وی تصریح کرد: ماندگاری شهدایی چون شهید مدنی، دستغیب، صدوقی اشرفی اصفهانی و همه شهدای محراب به خاطر رسیدن به جایگاه کرامت نفس است.

رئیسی با بیان این‌که گاهی اوقات برخی افراد بخشش و کرامت را برای به دست آوردن پست و مقام و منافع بیشتر انجام می‌دهند، تصریح کرد: گاهی اوقات کرامت بخشش زندگی، آبرو و مال و اوج آن جان است.

وی با اشاره به این‌که شهدا قبل از این‌که شهید باشند، نخست کریم هستند، ادامه داد: اگر کسی کریم نباشد نمی‌تواند به مقام شهادت نائل شود.

معاون اول قوه قضائیه عنوان کرد: کریم در خانه کریمانی چون امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و حضرت صدیقه طاهره (س) است و کرامت مطلق متعلق به خدا است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که ایران اسلامی دارای قدرت نظامی بالایی است، خاطرنشان کرد: این قدرت نظامی بالا به برکت تلاش‌های نیروهای مسلح در وزارت دفاع است اما مهمترین مولفه قدرت ملی نظام اسلامی مردم با کرامت نفس بوده و این مولفه نظام اسلامی را در برابر دشمنان بیمه کرده است.

رئیسی با اشاره به این‌که خون شهید مدنی جریان نفاق را به مردم شناساند، گفت: خون شهیدی چون آیت‌الله مدنی مردم را در برابر جنایات منافقین بصیر کرد.

وی با اشاره به این‌که پست‌تر از منافقین آن‌هایی هستند که به آن‌ها پناه داده‌اند، افزود: مدعیان حقوق بشر که با دفاع از تروریست‌ها مردم عادی، روحانیون و همه کسانی که دلداده امام حسین (ع) بودند را به شهادت رساندند.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: منافقین دیروز به عنوان سربازان بدون لباس نظامی و امروز با لباس نظامی به عنوان سربازان آمریکایی در برابر مردم بی‌دفاع می‌جنگند.

وی در ادامه با بیان این‌که هیچ مجلس تجلیل و یادبودی بدون تحلیل کافی نیست، اظهار داشت: همه باید از این مجالس یادبود درس کرامت نفس بیاموزیم.

رئیسی با بیان این‌که گاهی اوقات افراد در فقیری و ثروتمندی ظرفیت ندارند و از بندگی خدا عدول می‌کنند، تصریح کرد: برخی هنگام اخذ پست مدیریت و ریاست ظرفیت ندارند و بعضی هم وقتی مدیریت را از آن‌ها می‌گیرند ظرفیت ندارند و از بندگی خدا سرباز می‌زنند.

وی با اشاره به این‌که ظرفیت در پرتو بندگی است، تاکید کرد: دشمن با ایجاد شبهه فکری و عملی به دنبال ایجاد دودلی و شک در بین مردم است.

رئیسی ادامه داد: اگر دروغ از جامعه کم شود حجم قابل توجهی از پرونده‌های قضایی در دادگاه‌ها کاسته می‌شود.

وی در پایان گفت: همه ما امنیت موجود و آسایش را مرهون خون شهدای انقلاب اسلامی و شهدایی چون مدنی، قدوسی، رجایی، باهنر و ... هستیم.

۱۳۹۲/۶/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...