نسخه چاپی

آماده‌باش پنتاگون برای حمله به سوریه

با وجود توافق وزرای خارجه ‌آمریكا و روسیه درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه، پنتاگون اعلام كرد كه همچنان برای حمله به سوریه در حالت آماده باش باقی خواهد ماند.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد: به رغم توافق اخیر جان کری و سرگئی لاوروف‌، وزرای خارجه آمریکا و روسیه درباره از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه، نیروهای آمریکایی همچنان در حالت آماده‌باش برای انجام هرگونه عملیات نظامی احتمالی علیه سوریه باقی خواهند ماند.

جورج لیتل، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با بیان این مطلب تاکید کرد که تا این لحظه هیچ گونه دستوری مبنی بر کاهش سطح آماده‌باش دریافت نکرده است.

وی افزود: تهدید به عملیات نظامی علیه سوریه عامل اصلی پیشرفت روند دیپلماسی درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه بود. این اظهارات سخنگوی وزارت دفاع آمریکا ساعاتی پس از اعلام توافق وزیران خارجه روسیه و ‌آمریکا درباره از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه ایراد شد.

سوریه 45 مرکز ساخت و انباشت سلاح شیمیایی دارد
یک مسئول آمریکایی اعلام کرد براساس برآوردهای واشنگتن تعداد مراکز مرتبط با برنامه‌های سلاح شیمیایی در سوریه 45 مرکز است.

این مسئول بلندپایه آمریکایی تاکید کرد: به احتمال زیاد 45 مرکز مرتبط به برنامه‌های سلاح شیمیایی سوریه در این کشور موجود است و در نیمی از این مراکز تجهیزات ساخت سلاح‌های شیمیایی وجود دارد که امکان سوء استفاده از آنها دور از ذهن نیست.


وی افزود: واشنگتن و مسکو در خصوص این‌که حجم تجهیزات مربوط به ساخت سلاح‌های شیمیایی در سوریه حدود هزار تن است، توافق نظر دارند و معتقدند که این مواد شامل گاز خردل و گازهای سمی دیگری چون گاز سارین است.


مسئول آمریکایی مذکور همچنین خاطرنشان کرد: آمریکا معتقد است این مراکز در حال حاضر تحت نظارت و کنترل نظام سوریه است؛ چرا که آمریکا اخیرا موفق شده عملیات انتقال مخازن شیمیایی به مناطق تحت سلطه نظام سوریه در این کشور را رصد کند. این اظهارات در حالی ایراد شد که وزیران خارجه دو کشور آمریکا و روسیه روز شنبه درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه به توافق رسیدند.


بر اساس توافق دو کشور، سوریه یک هفته فرصت دارد تا فهرستی کامل از مکان‌های نگهداری سلاح‌های شیمیایی و تجهیزات ساخت این سلاح‌ها ارائه دهد.

۱۳۹۲/۶/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...