نسخه چاپی

نقش‌آفرینی روسیه و حل‌و فصل مسئله هسته‌ای ایران

پایگاه اینترنتی دیلی كالر 15 سپتامبر 2013 (24شهریور) در مقاله‌ای به نقش‌آفرینی روسیه برای حل‌و فصل مسئله هسته‌ای ایران در آینده پرداخت

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی دیلی کالر 15 سپتامبر 2013 (24شهریور) در مقاله‌ای به نقش‌آفرینی روسیه برای حل‌و فصل مسئله هسته‌ای ایران در آینده پرداخت و نوشت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دعوت ایران برای سفر به این کشور به منظور تدوین راهبردی برای برنامه هسته‌ای ایران را پذیرفته است. پوتین از نظر نظام جمهوری اسلامی، فردی قدرتمند و مخالف آمریکا و غرب است؛ به‌ویژه پس از بازی سیاسی موفق وی در جلوگیری از حملات موشکی آمریکا به ‌سوریه که به‌نوعی حفاظت از جمهوری اسلامی در اوضاع کنونی است که با فشار غرب بر سر برنامه هسته‌ای رو‌به‌روست. روسیه و آمریکا روز شنبه به توافق رسیدند که کنترل تسلیحات شیمیایی دولت بشار اسد را تا اواسط 2014 بر عهده بگیرند.

در ادامه مقاله آمده است: بنا به گزارش خبرگزاری فارس، جزئیات سفر پوتین به تهران هنوز مشخص نشده و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز جمعه در نشست سازمان همکاری‌ شانگهای در قزاقستان از پوتین دعوت کرد. پوتین گفته است: «روسیه به ایران به‌عنوان همسایه‌ای خوب می‌نگرد... از دیدار با رئیس‌جمهور جدید ایران بسیار خوشحالم و شخصاً به وی به خاطر پیروزی اخیرش تبریک می‌گویم... ما از دیدگاه‌ها در عرصه جهانی در مورد برنامه هسته‌ای ایران آگاه هستیم؛ با وجود این،‌ ما باید مدنظر داشته باشیم که ایران همسایه خوب ماست.» هفته گذشته گزارش‌های متناقضی وجود داشت که روسیه ممکن است فروش تسلیحات خود از جمله تحویل موشک‌های زمین‌به‌هوای اس‌300 به ایران را در صورت مورد حمله قرار گرفتن سوریه، افزایش خواهد داد. سپتامبر 2010 دیمیتری مدودوف، رئیس‌جمهور سابق روسیه، تحت فشار آمریکا و غرب، حکمی را امضا کرد که مطابق آن، تحویل سامانه‌های اس‌300 به جمهوری اسلامی ممنوع شد. رهبران ایران از این اقدام خشمگین شدند و علیه شرکت صادرات تسلیحات روسیه در دادگاه بین‌المللی در ژنو شکایت کردند. روسیه و ایران حامی جدی رژیم بشار اسد هستند و رهبران ایران نیز مداخله نظامی در سوریه را خط قرمز خود خوانده‌اند.

در پایان مقاله آمده است: در عین حال، روز شنبه، المختار، رهبر گروه‌ شبه‌نظامی دست‌نشانده ایران در عراق، هشدار داد که اگر روزی آمریکا به سوریه حمله کند، نیروهایش به میدان‌های نفتی عربستان سعودی حمله خواهند کرد و در نتیجه شاهرگ حیاتی اقتصاد غرب قطع خواهد شد. روزنامه کیهان نوشت که واثق البطاط، دبیرکل حزب‌الله عراق، گفته است:‌ «حمله آمریکا به سوریه به معنای پایان عربستان سعودی است؛ زیرا رهبران سعودی حمله به سوریه را زمینه‌چینی کرده‌اند.» بطاط تهدید کرد که گروهش بنادر سعودی را هدف قرار خواهد داد و شبه‌نظامیانش به خطوط لوله گازی و نفتی عربستان، خطوط برق و برج‌های مخابراتی حمله خواهند کرد. سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس نیز روز شنبه گفت که «از نظر غرب، صهیونیست‌ها و رژیم‌های مرتجع، مسئله واقعی سوریه، حاکمیت اقلیت علوی یا نبود دموکراسی نیست، بلکه واقعیت این است که غرب و رژیم‌های مرتجع از جایگاه قدرتمند مقاومت در منطقه که مرهون دولت سوریه است، آگاهند.»


تحلیل‌: ابتکار عمل روس‌ها در جلوگیری از حمله نظامی احتمالی آمریکا به سوریه که با حمایت جهانی همراه شد، موقعیت سیاسی بین‌‌المللی آن‌ها را در برابر آمریکا ارتقا بخشید و به نظر می‌رسد با استقبال خوبی که از طرح پوتین شد، وی مایل باشد این روند ارتقایی را ادامه دهد و قضیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌تواند نقطه جهشی برای پوتین باشد که به مطرح ساختن روسیه علاقه بسیاری دارد. با این حال باید توجه داشت روس‌ها ضمن همگرایی با ایران، در بعضی مسائل رقیب سرسخت ایران هم هستند که آن را در مباحث هسته‌ای کاملاً مدنظر قرار می‌دهند.

۱۳۹۲/۶/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...