نسخه چاپی

وعده واعظی برای رفع‌مشكل اینترنت در18ماه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هر فردی كه به عنوان دبیر شورای عالی فضای مجازی از سوی رئیس جمهور انتخاب شود، مورد حمایت قطعی ما خواهد بود و مطمئن هستیم به نحو احسن می توانیم با هم همكاری داشته باشیم.

به گزارش نما به نقل از مهر، محمود واعظی وزارت ارتباطات و صنعت ICT را از ابتدا از اولویت های دکتر روحانی و دولت یازدهم دانست که همچنان نیز در اولویت قرار دارد و با بیان اینکه ICT صنعتی است که در دهه های اخیر اوج گرفته و در حال حاضر همه کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه توجه ویژه ای به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات دارند اظهار داشت: هم اکنون بسیاری از سیاستهایی که کشورها برای آینده خود ترسیم کرده اند چه در حوزه سخت افزار و چه در حوزه نرم افزار متکی بر صنعت ICT است.

وی با بیان اینکه کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست خاطرنشان کرد: با اندکی توجه به چشم انداز 20 ساله کشور و اهداف ترسیم شده در آن می توان دریافت که این حوزه به چه میزان سرمایه گذاری و توجه نیاز دارد.

کیفیت تلفن همراه باید تقویت شود

واعظی با بیان اینکه طی سال های گذشته تلفن همراه از نظر کمیت رشد خوبی داشته است، تصریح کرد: معتقدیم از نظر کیفیت باید تلاش بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

وی استفاده از تلفن همراه در هر مکان را حق مردم دانست و ادامه داد: جلسات متعددی با اپراتورهای تلفن همراه برگزار شده و مدیران این اپراتورها نیز معتقدند باید روی کیفیت کار کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: اپراتور سوم تلفن همراه نیز از زمان فعالیت خود روند کندی داشته که با ملاقات های انجام شده قول داده اند تا ادامه کار سرعت بیشتری پیدا کند.

وی یکی از اصول مطرح در وزرات ارتباطات را توجه به بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: در تلاش هستیم تا با ایجاد اپراتورهای جدید و حمایت از بخش خصوصی رقابت سالم میان آنها ایجاد شود؛ این امر موجب خواهد شد تا این اپراتورها روی سرویس ها، تکنولوژی و کیفیت با هم رقابت کنند و از سوی دیگر مردم نیز قدرت انتخاب بر اساس معیارهای مدنظر خود خواهند داشت.

کمیسیون تنظیم مقررات آماده بررسی تعرفه هاست

واعظی با بیان اینکه در ماه های پایانی دولت گذشته تصمیم به افزایش قیمت تعرفه های تلفن ثابت و همراه گرفته شده بود، اظهار داشت: در صورت اجرایی شدن این تصمیم مردم در قبوض شهریور ماه خود شاهد رشد 60 تا 100 درصدی تعرفه ها در حوزه اپراتور اول از جمله تلفن ثابت، همراه اول و اپراتور دوم تلفن همراه بودند که این موضوع موجب یاس و ناامیدی در مردم به ویژه در روزهای آغازین فعالیت دولت جدید می شد که طی مشورت با رئیس جمهور، جلوی این افزایش قیمت گرفته شد.

وی ادامه داد: معتقدیم اپراتورها باید در خصوص سرویسی که به مردم می دهند علاوه بر اداره کردن صنعت خود به وضعیت زندگی مردم توجه و به موضوع نگاه ملی نیز داشته باشند. براین اساس کمیسیون تنظیم مقررات آماده بررسی تعرفه های مخابراتی است.

زمینه استفاده سالم از فضای مجازی باید فراهم شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص سالم سازی فضای مجازی با بیان اینکه این موضوع از دو منظر قابل توجه است، اظهار داشت: توسعه زیرساخت ها به منظور برطرف کردن نیازهای مردم از طریق افزایش پهنای باند داخلی و بین المللی یکی از موضوعات مورد توجه در این حوزه است؛ از سوی دیگر، راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به منظور ارائه سرویسی که مردم بتوانند از طریق آن همه نیازهای خود را با سرعت بالا مرتفع کنند از دیگر برنامه ها در این حوزه است.

وی خاطر نشان کرد: تصمیم بر آن است تا با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، دسترسی پهنای باند دو مگا بایت بر ثانیه برای خانه ها تامین شود.

واعظی با اشاره به مباحث مدنظر مقام معظم رهبری در این حوزه تصریح کرد: اینترنت و فضای مجازی ابزار بسیار خوبی برای پیشرفت و ارتقا،آگاهی محسوب می شود اما در این میان برخی آسیب ها از طریق مشکلات غیر اخلاقی و سایت های مجرمانه ای که به دنبال برخورد های ضد دینی هستند نیز وجود دارد.

وی در خصوص نحوه برطرف کردن این مشکلات گفت: از طریق تولید محتوا می توان برخی از مسائلی که در حوزه های اقتصادی فرهنگی اجتماعی و سیاسی به وجود می آید را برطرف کرد؛ از طرفی باید از لحاظ فنی زمینه ای را فراهم کنیم که سایت های غیر اخلاقی که کانون های خانواده را هدف گرفته اند از دسترسی خانواده ها به دور باشند؛ البته این محدودیت نباید موجب کاهش سرعت دسترسی و یا محدودیت در دسترسی به سایت های مجاز علمی و تجاری شود.

این مقام ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: با برنامه ریزی های صورت گرفته و با تلاش های دردست انجام امیدواریم طی 18 ماه آینده فعالیت های خوبی در این حوزه عملیاتی شود.

شبکه ملی اطلاعات اینترنت بین الملل را قطع نمی کند

واعظی شبکه ملی اطلاعات را یکی از اولویت های وزرات ارتباطات عنوان کرد و اظهار داشت: با ایجاد این شبکه، یک شبکه جامع پرسرعت در سراسر کشور مستقر می شود که بواسطه آن بسیاری از نیازهای مردم در فضای مجازی تأمین خواهد شد؛ شبکه ملی اطلاعات جایگزین اینترنت نخواهد شد و این شبکه پر قدرت و با سرعت بالا در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و به واسطه آن می توانند به تمام امکانات سایت هایی که در داخل میزبانی می شوند یا از طریق این شبکه یا شبکه های بین المللی در ارتباط هستند دسترسی داشته باشند.

وی تاکید کرد: در عین حال در صورتی که اطلاعات مورد نیاز مخاطبان در این شبکه موجود نباشد می توانند از طریق اینترنت به منابع دیگر جهانی دسترسی پیدا کنند.

حمایت قاطع از دبیر جدید شورایعالی فضای مجازی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص چالش هایی که پیش از این میان وزیران ارتباطات و فناوری اطلاعات و شورایعالی فضای مجازی بوده است نیز گفت: وزارت ارتباطات از تشکیل شورایعالی فضای مجازی که توسط مقام معظم رهبری تشکیل شده استقبال می کند و معتقدیم جای این شورا در حوزه ICT به ویژه در حوزه محتوا خالی بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست دبیراین شورا وزیر ارتباطات باشد گفت: حجم گسترده ای از فعالیت ها و وظایف برای وزیر ارتباطات وجود دارد که باید به همه اینها رسیدگی کند.
واعظی با بیان اینکه افراد شایسته در کشور بسیار زیاد هستند و نیازی نیست سمت های مختلف را به یک فرد بدهیم افزود: هر فردی که به عنوان دبیر جدید شورایعالی فضای مجازی از سوی رئیس جمهور انتخاب شود، مورد حمایت قطعی ما خواهد بود و مطمئن هستیم به نحو احسن می توانیم با هم همکاری داشته باشیم

۱۳۹۲/۶/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...