نسخه چاپی

اصلاح سهمیه بنزین توسط دولت

چون اقتصاد به قیمت‌های موجود سوخت بویژه بنزین عادت كرده، مصرف بنزین طوری بالا رفته كه كشور در سال آینده به واردات بنزین نیاز پیدا خواهد كرد...

به گزارش نما، روزنامه جام جم نوشت: در حالی که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، دولت سناریو‌های جدیدی برای اصلاح سهمیه‌های بنزین در دست بررسی دارد.





با این‌که دولت یازدهم بی‌میل نیست فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را بزودی اجرا کند تا هم منابع درآمدی خود را افزایش دهد و یارانه نقدی را تامین کند و هم جلوی رشد مصرف بنزین را بگیرد، اما ماجرا به همین سادگی هم نیست. رشد تورم در کنار انتظارات مردم از دولت تدبیر و امید اصلی‌ترین مانع در این میان محسوب می‌شود، چرا که مردم دست‌کم فعلا آمادگی پذیرش افزایش قیمت جدید را ندارند. با این حال واقعیات اقتصادی چراغ قرمز را برای دولت روشن کرده است. از یک سو کمبود شدید بودجه برای پرداخت یارانه نقدی وجود دارد و از سوی دیگر چون اقتصاد به قیمت‌های موجود سوخت بویژه بنزین عادت کرده، مصرف بنزین طوری بالا رفته که کشور در سال آینده به واردات بنزین نیاز پیدا خواهد کرد. سرانجام دولت منابع کافی درآمدی برای خارج کردن اقتصاد از رکود تورمی در اختیار ندارد.





بنابراین دولتمردان بتدریج و هرچه به زمان تقدیم بودجه 93 نزدیک می‌شوند، تفکرات قیمتی و غیرقیمتی خود برای تغییر سوخت در سال آینده را بیشتر بازگو و به نوعی رونمایی می‌کنند. اکنون زمزمه‌ای که بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت برای نیاز به افزایش قیمت بنزین بیان کرد به صدایی رسا تبدیل شده است. همچنین تفکراتی برای محدود کردن سهمیه‌های سوخت آرام‌آرام از اتاق فکرهای دولت بیرون می‌آید. در نتیجه می‌توان گفت گرچه دولت اعلام کرده تا پایان امسال به قیمت و وضع سهمیه‌های سوخت دست نخواهد زد، اما در آذرماه که فصل تقدیم بودجه 93 است، احتمالا شاهد تعیین تکلیف توأمان مرحله دوم هدفمندی همراه تغییر شیوه اجرای آن و اصلاح قیمت سوخت و سهمیه‌های آن خواهیم بود. دلیل این قضاوت، نشانه‌هایی است که اکنون به چشم می‌خورد.





3 سناریو برای اصلاح سهمیه‌های سوخت

دیروز رئیس ستاد مدیریت حمل‌ و نقل و سوخت کشور، برخی جزئیات سه سناریوی پیشنهادی این ستاد برای اصلاح سهمیه بنزین و گازوئیل را تشریح کرد. مجتبی شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: اواخر دولت دهم سه سناریو برای اصلاح سهمیه بنزین و گازوئیل برخی خودروها و موتورسیکلت‌ها تهیه شد که به علت نزدیک ‌شدن به روز انتخابات ریاست جمهوری تصمیم‌گیری در مورد این موضوع به دولت یازدهم موکول شد.





وی اظهار کرد: در صورتی که یکی از این سه سناریوی اصلاح سهمیه‌بندی سوخت اجرا شود، حجم کل سوخت یارانه‌ای کاهش خواهد یافت.





رئیس ستاد مدیریت حمل‌ و نقل و سوخت کشور در مورد این‌که سهمیه سوخت کدام یک از وسائل نقلیه در این سناریو‌ها اصلاح خواهد شد، گفت: در این سه سناریو اصلاح سهمیه‌ بنزین موتورسیکلت‌های توقیف شده یا فاقد پلاک ملی، خودروهایی که بیش از دو ماه در پارکینگ توقیف شده‌اند، وانت‌بارهایی که در طرح ساماندهی شرکت نکرده‌اند، خودروهایی که از کاربری آژانس‌ها خارج شده‌اند و تغییر سهمیه گازوئیل خودروهای باری مورد نظر است.





شفیعی در پاسخ به این پرسش که سال گذشته اعلام شد، اصلاح سهمیه‌ سوخت این موارد انجام شده است، توضیح داد: درست است، اما این اصلاحات به طور کامل انجام نشد. به‌ طور مثال در مورد وانت‌هایی که در طرح ساماندهی شرکت نکرده‌اند، فقط 25 درصد از سهمیه سوخت آنها حذف شد، اما در صورت تصویب یکی از این سناریو‌ها، سهمیه‌ این وانت‌بارها به سهمیه عادی تبدیل می‌شود. رئیس ستاد مدیریت حمل‌ و نقل و سوخت کشور در پاسخ به این پرسش که آیا در این سه سناریو سهمیه‌ خودروهای شخصی هم اصلاح می‌شود یا خیر، خاطرنشان کرد: در این سه سناریو اصلاح سهمیه سوخت خودروهای شخصی دیده نشده است.

۱۳۹۲/۶/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...