نسخه چاپی

تحقق وصیت خالد اسلامبولی بعد از 30سال

عکس خبري -تحقق وصيت خالد اسلامبولي بعد از 30سال

26 فروردین سالروز صدور حكم اعلام اعدام خالد اسلامبولی است. افسر مصری كه توانست در یك حركت انقلابی انورسادات یا به تعبیر وی فرعون مصر را ترور كند.

به گزارش نمانیوز خالد اسلامبولی هدف از این اقدام را این گونه بیان کرد: ما تصميم گرفتيم فرعون مصر را به قتل برسانيم تا شايد خداوند به خاطر اين كار، ما را از ننگ دوستي با صهيونيست‌ها نجات بخشد.
خالد در سال ۱۹۵۵ ميلادي در مصر متولد شد. و در مدرسه فرانسوي "نوتردام " قاهره تحصيل كرده، سپس به ارتش مصر پيوست. او در سن ۲۰ سالگي با درجه ستواني در واحد توپخانه ارتش مصر مشغول خدمت شد.خالد اسلامبولي مدتي با جنبش اسلامي "الجهاد " كه مخفيانه فعاليت مي‌كرد همكاري داشت.

او پس از برنامه‌ريزي دقيق در روز ۶ اكتبر ۱۹۸۱ (۱۴ مهر ۱۳۶۰) هنگامي كه واحدهاي ارتش و نظاميان كشور مصر در سالگرد جنگ رمضان در برابر انور سادات رژه مي‌رفتند، در ساعت ۱۲:۴۰ به همراه چند همرزمانش به جايگاه مخصوص حمله كرد. در اين حمله علاوه بر انور سادات فرعون مصر، ۵ نفر ديگراز مقامات رژيم او نيز كشته شدند. ۲۸ نفر از جمله ۱۴ افسر آمريكايي نيز زخمي شدند.

خالد اسلامبولي به همراه سه تن از همرزمانش دستگير و روانه زندان شدند. او و ساير متهمان در قفس‌هاي فولادي در دادگاه شركت مي‌كردند. وي طي جلسات محاكمه خود انگيزه‌اش را از قتل انور سادات، بستن پيمان سازشكارانه كمپ ديويد اعلام كرد كه خيانتي بزرگ به آرمان رهايي فلسطين بود.

جلسات محاکمه چندین بار تشکیل شد و سرانجام پس از گذشت پنج ماه، در 26 فروردین ماه احکام صادره علیه متهمان به شرح زیر صادر شد:
1- ستوان یکم خالد احمد شوقی الاسلامبولی، واحد توپخانه، اعدام با تیرباران.
2- عبدالحمید عبدالسلام عبدالعال افسر سابق ارتش، اعدام با چوبه دار.
3- عطا طایل حمیده رحیل، افسر ذخیره، اعدام با چوبه دار.
4- حسین عباس احمد، استوار داوطلب در ارتش، اعدام با تیرباران.
5- محمد عبدالسلام فرج، مهندس، اعدام با چوبه دار.
حکم اعدام این پنج تن مسلمان مبارز به سرعت در سحرگاه روز پنجشنبه 28 فروردین 1361 به اجرا گذارده شد.
بیست و پنج تن دیگر از متهمان به حبس ابد و 8 نفر به 15 سال و 3 تن به ده سال و یک نفر به 5 سال زندان محکوم شدند.
وی در وصیت نامه خود در خصوص این ترور مینویسد: ما با هم تصميم گرفتيم که فرعون مصر را به قتل برسانيم تا شايد خداوند به خاطر اين کار، ما را از ننگ دوستي باصهيونيست ها که دامن ما را گرفته و فساد روحي و اخلاقي سادات و همسرش را در جامعه علني ساخته است؛ نجات بخشد.
در حال حاضر مادر وی در قید حیات است و مانند فرزندش روحیه انقلابی دارد و با حضور خود در میدان التحریر نشان داده که باید تا فتح و پیروزی کامل در صحنه بود. وی در این خصوص به خبرگزاری فارس گفت: "من واقعا افتخار می‌کنم. به میدان تحریر رفتم و هزاران نفر با گرمی از من استقبال کردند و دستم را بوسیدند. در آن هنگام احساس کردم آنچه خالد آرزوی آن را داشت محقق شده است. احساس عزت و کرامت کردم. کرامتی که 30 سال بود از ما در زمان آن مخلوع گرفته بودند. مخلوعی که از خانواده اسلامبولی می‌ترسید تا فسادش را رو نکنند و مثل حاکم قبلی جانش را نگیرند."
در واقع این پیروزی وقتی حاصل میشود که این انقلاب به سرانجام برسد و درحال حاضر به پیچ تندی رسیده است که با انتخاب یک رییس جمهور خوب که بتواند خواسته های مردم را برآورده کند و از مرحله نیز بگذرد.
همچنین مانند همیشه کشور های مستکبر و حامی اسرائیل به این کشور و انتخابات چشم دوخته و از هر فعالیتی که بتوانند به خواسته های خود برسند کم نگذاشته اند.

بیست و سه نفر برای رقابت‌های انتخابات اولین ریاست‌جمهوری مصر نامزد شده‌اند. نامزدها مطرح از میان آنها در ادامه مورد بررسی کوتاه قرار می گیرند.


خیرات الشاطر نماینده اخوان المسلمین

13910120173543921_PhotoL.jpg

 اخوان المسلمین با خیرات الشاطر وارد میدان شده، تاجری که سال ها حامی اخوان بوده و مدت زیادی در زندان‌های رژیم مبارک به سر برده، پس از آزادی با قدرت وارد میدان شده است و محبوبیت زیادی نیز در میان مردم مصر دارد.

با این‌حال احتمال می‌رود که خیرات الشاطر به دلیل سابقه‌ی زندان و جرایم امنیتی رد صلاحیت شود. اخوان المسلمین، محمد مرسی، رئیس "حزب آزادی و عدالت" را به عنوان کاندیدای دوم خود در انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی کرده است.


عبدالمنعم ابوالفتوح


re9bz6ml.jpg

عبدالمنعم ابوالفتوح عضو سابق اخوان المسلمین که رئیس سابق اخوان نیز بوده یکی دیگر از کاندیداهای مهم انتخابات است که با دیگر کاندیدها برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری مصر تلاش زیادی خواهد کرد.



حازم صلاح ابواسماعیل

وی کاندیدای سلفی‌های مصر است و دارای یک بدنه حمایتی است اما برخی تحلیل‌گران احتمال می‌دهند که صلاحیت حازم صلاح ابواسماعیل، که اسلام‌پژوه و وکیلی است که به ضدآمریکایی بودن شهرت دارد نیز رد خواهد شد. وی نامزد سلفی‌های مصر است.


حمدین صباح

y2bc1n3n.jpg

حمدین صباحی دیگر کاندیدای انتخابات مصر است که از طرف جناح ملی گرای مصر موسوم به ناصری‌ها حمایت می شود.

صباحی که از اعضای کلیدی جنبش دموکراسی خواهانه "الکفایه" علیه حکومت حسنی مبارک بود، اکنون از طرف حزب "الکرامه" برای انتخابات نامزد شده است


عمر سلیمان
عمر سلیمان شاید در میان دیگر اسامی موجود در میان کاندیدهای انتخابات از همه شناخته شده تر است.وی که سال‌ها رئیس دستگاه اطلاعات حسنی مبارک بوده و وی را معمار روابط اطلاعاتی و امنیتی گسترده ای رژیم قاهره با آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌دانند.
سلیمان در ایام انقلاب مصر سمت معاونت مبارک را بر عهده داشت و در سرکوب مردم دست داشت و بسیاری از کارشناسان حقوقی براین باورند سلیمان نیز باید پای میز محاکمه کشیده می‌شد.
ثبت‌نام او برای رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری بار دیگر این گمان را دامن زده است که او حمایت جدی ارتش و ژنرال‌های مصر را به دنبال دارد و ارتش به دنبال آن است تا قدرت خود را هرچه بیشتر بسط دهد و برخی نگران از یک کودتا در ظاهر دموکراتیک برای به قدرت رساندن وی هستند. برخی نیز بر این عقیده اند که وی یک تابلو انحرافی برای فعالیت آسان تر گزینه اصلی آمریکا است تا همه حملات متوجه وی باشد.



برخی دیگر از مقامات سابق در دوران دیکتاتوری حسنی مبارک از جمله احمد شفیق، نخست‌وزیر سابق در دوران مبارک و نیز عمرو موسی، وزیر خارجه پیشین مصر و رئیس پیشین اتحادیه عرب نیز برای رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری مصر نامزد شده و ثبت‌نام کردند. عمرو موسی رقیب اصلی خیرات الشاطر است که وی نیز در آستانه رد صلاحیت می باشد.

با این وصف نمی توان انقلاب مصر را تمام شده تلقی کرد؛ اما اگر مردم انقلابی مصر با انتخاب یک رییس جمهور مناسب و برخاسته از آرمانهای انقلاب گام بعدی را بردارند؛ مصوبه اخیر مجلس مصر در قطع رابطه با اسرائیل امکان عملیاتی شدن دارد و می توان آرمان خالد اسلامبولی را تحقق یافته دانست.

۱۳۹۱/۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...