نسخه چاپی

ایجاد موازنه اقتصادی با درآمد 27 میلیاردی 4 فاز پارس جنوبی

وزیر نفت با تاكید بر تلاش شبانه روزی صنعت نفت برای بهبود معیشت مردم گفت: در یك سال و نیم آینده با بهره برداری از چهار فاز پارس جنوبی و جایگزینی گاز تولیدی آن با سوخت مایع 27 میلیارد دلار درآمد خواهیم داشت و در نظام اقتصادی كشور موازنه ایجاد می شود.

به گزارش نما به نقل از شانا ، بيژن نامدار زنگنه ، افزايش ظرفيت توليد گاز را وظيفه اسلامي، ديني و معنوي و سريعترين راه براي بهبود زندگي مردم دانست و از درآمد زايي 27 ميليارد دلاري حاصل از توسعه 4 فاز پارس جنوبي و جايگزيني گاز توليدي با سوخت مايع مصرفي در نيروگاه ها خبر داد.

وي توسعه پارس جنوبي، توسعه فازهاي 12، 15، 16، 17 و 18 را اولويت هاي توسعه اي در اين مخزن مشترک دانست و گفت: بايد تمام قدرت را بر توسعه و بهره برداري سريع تر از اين فازها بگذاريم.
وزير نفت با اعلام اين که امسال 28 ميليارد ليتر سوخت مايع در نيروگاه هاي کشور سوزانده شده است، اظهار داشت: به طور تقريبي اين ميزان سوخت معادل 30 ميليارد متر مکعب گاز (3,5 فاز پارس جنوبي) است که ارزشي بيش از 17 ميليارد دلار دارد.

زنگنه ادامه داد: توليد از 3,5 فاز پارس جنوبي نيز معادل 150 هزار بشکه نفت و ميعانات گازي، 2.5 ميليون تن گاز مايع ، 2 ميليون تن اتان و 30 ميليارد مترمکعب گاز است که ارزش آن نيز 10 تا 12 ميليارد دلار است، به اين ترتيب مي توانيم در يک سال و نيم آينده با 27 ميليارد دلار درآمد در نظام اقتصادي کشور موازنه ايجاد کنيم.

وزير نفت با تاکيد بر تبديل شرکت ملي نفت ايران به شرکت بين المللي نفتي گفت: شرکت ملي نفت ايران به عنوان نخستين شرکت نفت در خاورميانه بايد به جايگاه بين المللي دست يابد.

وي با بيان اين که شرکت نيکو مي تواند مولفه اي خوب در اين زمينه باشد، گفت: کارهاي بسياري در سطح منطقه و جهان بايد انجام شود و نبايد محدود به شرکت ملي نفت شد.

زنگنه با اعلام اين که ظرفيت هاي بسياري براي فعاليت مهندسان ايراني در خارج کشور وجود دارد، گفت: متقابلا بايد از ظرفيت هاي ايراني هاي خارج از کشور نيز براي فعاليت هاي عملياتي و مهندسي در کشور استفاده کرد.

وزير نفت با تاکيد بر اعمال قانون جديد نفت، اظهار داشت: بايد روابط جديدي ميان دولت و وزارت نفت و شرکت ملي نفت تنظيم شود و به دنبال اين موضوع بايد روابط مالي بين دولت و شرکت ملي نفت به صورت پخته تري تنظيم شود.

زنگنه ، نياز کنوني صنعت نفت را مديريت در اين صنعت دانست و گفت: مشکل ما در صنعت نفت در گذشته، حال و آينده ، مشکل مالي نبوده و نخواهد بود، البته اين موضوع به معني آن نيست که براي انجام کارهاي توسعه اي به منابع مالي نياز نداريم، بلکه مهم تر از اين موضوع، بحث مديريت است.
وي اظهار داشت: منابع عظيمي در دو سال اخير به صنعت تزريق شده است که سطح آن بالاتر از انتظار بوده و اميد است از اين منابع بتوان استفاده کرد، در همين حال بايد توجه کرد که مديريت تعيين کننده ترين عامل براي دستيابي به موفقيت است.

وزير نفت، با اشاره به ظرفيت سازي در بخش نفت نيز گفت: به ظرفيت سازي 4 ميليون بشکه نفت در کشور، نه براي توسعه بلکه براي داشتن توان توليد نياز داريم.

زنگنه صنعت نفت را بازويي براي بخش سياسي در کشور دانست و گفت: در بخش سياسي فعاليت هايي در حال انجام است که صنعت نفت با افزايش ظرفيت توليد، مي تواند کمک مطلوبي به بخش سياسي کشور کند.

وي با بيان اين که صنعت نفت در نوک خط حمله دشمن قرار دارد، گفت: صنعت نفت اعداد اصلي بودجه و واقعيات بودجه اي را تعيين مي کند.

وزير نفت با تاکيد بر استفاده از نيروهاي جوان در صنعت نفت گفت: دانش آموختگان بايد در کنار مديران باسابقه تربيت و مديراني جوان براي سال هاي بعدي صنعت نفت تربيت شود.

زنگنه درباره اصلاح نظام پرداخت حقوق در صنعت نفت نيز گفت: در قانون جديد نفت اختياراتي به شرکت نفت داده شده و نظام پرداخت حقوق براي کارکنان عملياتي در دست اصلاح است.

۱۳۹۲/۶/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...