نسخه چاپی

لغو تحریم‌ها نشان می‌دهد آمریكا در قبال ایران واقع بینانه‌تر عمل می‌كند

یك كارشناس مسائل اقتصادی گفت: سكوت آمریكا در قبال رای دادگاه اتحادیه اروپا به معنای موافقت ضمنی با اتحادیه اروپا است كه نشان دهنده تعدیل از سوی آمریكا در قبال ایران و پرونده هسته‌ای است و این باور را تقویت می‌كند كه آمریكا سیاستی واقع بینانه‌تر نسبت به گذشته در قبال ایران اتخاذ می‌كند.

به گزارش نما، "غلامرضا کیامهر" کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با بيان اينکه لغو تحریم‌ها از سوي اتحادیه اروپا صورت گرفته و هنوز از سوی آمریکا نظر قطعی بیان نشده است، اظهارداشت: اتحادیه اروپا در حوزه اقتصادی هيچگاه با آمریکا وحدت نظر نداشته و در اغلب موارد منافع ملی خود را بر منافع مشترک ترجیح داده است.

وی با تاکيد بر اينکه اگر غرب در قبال لغو تحریم‌ها سکوت اختیار کند به این معنا است که در سياست‌هاي خود عليه جمهوری اسلامی و پرونده‌ هسته‌ای متعادل‌تر و محتاط‌تر شده، گفت: اگر واکنش آمریکا طی روزهای آینده مثبت باشد، اتفاق مهمی در ارتباط با تحریم‌های ایران رخ خواهد داد.

کیامهر مطرح کرد: در حال حاضر رای دادگاه اروپا عملیاتی نشده و باید منتظر ابلاغ و اجرايي شدن آن باشيم.

وی تصریح کرد: در صورت محقق شدن لغو تحریم‌ها شاهد آن هستیم که تجار، صنعتگران و تولیدکنندگان به راحتی با کشورهای غربی و همسایه تعامل داشته باشند.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: کشتیرانی ایران یکی از قوی‌ترین خطوط کشتیرانی در حوزه خلیج فارس و خاورمیانه است، اما به دلیل وجود این تحریم‌ها مدتهاست توانایی صادرات و واردات را از آن گرفته شده است.

کیامهر اظهار داشت: سکوت آمریکا در قبال رای دادگاه اتحادیه اروپا به معنای موافقت ضمنی با اتحادیه اروپا است که نشان دهنده تعدیل از سوی آمریکا در قبال ایران و پرونده هسته‌ای است واین باور را تقویت می‌کند که آمریکا سیاستی واقع بینانه‌تر نسبت به گذشته در قبال ایران اتخاذ می‌کند.

وی ادامه داد: در صورت لغو کامل تحریم‌ها و شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای و به نتیجه رسیدن آن امیدواریم کشورهایی که به دلیل اصرار آمریکا نظیر هند ایران را مورد تحریم قرار دادند در تصمیمات خود در قبال ایران تجدید نظر کنند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم با ارائه‌ پیشنهاداتی در حوزه‌‌های مختلف دولتی همراه بوده حال باید دید تا چه حد در حالت اجرایی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاست خارجی و داخلی و پرونده هسته‌ای موفق عمل می‌کند.

۱۳۹۲/۶/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...