نسخه چاپی

استقبال اوباما از مذاكره روحانی/ پیش از این سابقه نداشته است

سخنان اخیر دكتر روحانی، وزیر خارجه كشورمان و سخنگوی این وزارت خانه در انتقاد از رویكرد تهاجمی و زبان تهدید آمریكا، بر رئیس جمهور این كشورتأثیر گذاشته است و اوباما این بار كمی ادبیاتش را تغییر داده، با زبانی ملایم تر سخن گفته است.

به گزارش نما، وب سایت بی بی سی فارسی (bbc persian) و رادیو فردا (radiofarda) مصاحبه باراک اوباما با شبکه ای اسپانیایی را پوشش داده اند که در آن اوباما از تمایل دکتر روحانی برای گفت و گو و مذاکره با آمریکا استقبال کرده است.





باراک اوباما در این مصاحبه، تنها از تمایل روحانی برای گفت و گو با آمریکا و غرب سخن گفته است؛ ولی از تمایل خود و گام هایی که باید بردارد، سخنی به میان نیاورده است. چنان که سایت بی بی سی فارسی برای مصاحبه اوباما، از این تیتر استفاده کرده است: استقبال باراک اوباما از 'تمایل حسن روحانی به گفت‌وگو با آمریکا'



باراک اوباما، طوری سخن گفته که گویی جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال منازعه و تنش بوده است و غرب و آمریکا، در پی گفت و گو و دیپلماسی بوده اند.





وب سایت بی بی سی فارسی نوشت:





باراک اوباما گفته که به نظر می‌رسد حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در پی گفت‌وگو با آمریکا و غرب است. رئیس‌جمهوری آمریکا افزوده است: ما باید این [اراده به گفت‌وگو] را هم امتحان کنیم.




باراک اوباما، سه‌شنبه ۱۷ سپتامبر، ۲۶ شهریور، در مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی اسپانیایی‌زبان "تله‌موندو" گفت این رویکرد رئیس‌جمهوری ایران، پیش از این سابقه نداشته است.

آقای اوباما ابراز امیدواری کرده است ایران از فرصت برای دیپلماسی استفاده کند و از آن نفع ببرد.





به گفته رئیس‌جمهوری ایالات متحده، ایران باید جدیت خود را در این باره این‌طور نشان دهد که بپذیرد "قدرت هسته‌ای خود را نظامی نکند". در روزهای گذشته هم از واشنگتن و هم از تهران موضع‌گیری‌های مثبتی درباره تعامل دو کشور اعلام شده است. دو روز پیش در ۱۵ سپتامبر، باراک اوباما خبر داد که با حسن روحانی، نامه مبادله کرده است.





رئیس جمهوری آمریکا در این باره جزئیات بیشتری نگفت ولی تاکید کرد که ایران بالقوه می‌تواند در برقراری ثبات در سوریه نقش داشته باشد. پس از آن، وزارت امور خارجه ایران این نامه‌نگاری را تایید کرد.





مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه شنبه ۱۷ سپتامبر به خبرنگاران گفت که نامه آقای اوباما، مربوط به تبریک انتخاب آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور بوده و حسن روحانی هم در پاسخ "ضمن تشکر، نکاتی را در حوزه های مختلف مورد نظر" مطرح کرده است.




روی خوش رهبر ایران به 'نرمش قهرمانانه'



روز سه‌شنبه همچنین آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در ملاقات با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از "حرکت‌های صحیح دیپلماتیک" استقبال کرد و گفت به "نرمش قهرمانانه" معتقد است.





او همچنین تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را با تاکید رد کرده و گفته است: "ما سلاح هسته‌ای را نه به خاطر آمریکا و غیرآمریکا، بلکه به خاطر عقیده‌مان قبول نداریم. هیچ کس نباید داشته باشد."





برنامه هسته‌ای ایران در دو دهه گذشته از موضوعات اصلی محل مناقشه بین این کشور با غرب و از جمله آمریکا بوده است. این مناقشه در سال‌های اخیر بالاتر هم گرفته است.

ایران همیشه تاکید کرده که برنامه ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای ندارد و ادعای نظامی‌بودن این برنامه بر مبنای شواهد و مدارک مطرح نمی‌شود.





حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک می‌رود، یک روز پیش در سخنانی خواست که به دولت اجازه داده شود در فضای بازتری سیاست خارجی ایران را پیش ببرد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، پیش از آقای روحانی عازم آمریکا شده است.





او در صفحه فیس‌بوک خود نوشته که برای دیدار با مقام‌های برخی از کشورها از جمله دیدار احتمالی با اعضای گروه ۱+۵ عازم نیویورک است.

در روزهای اخیر برخی از منابع خبری از احتمال دیدار آقای روحانی با برخی از مقامات غربی از جمله باراک اوباما سخن به میان آورده بودند، اما وزارت امور خارجه ایران گفته است هیچ‌ برنامه‌ای برای دیدار با مقامات آمریکایی در برنامه سفر حسن روحانی به نیویورک وجود ندارد.







سخنگوی وزارت خارجه ایران در عین حال احتمال دیدار برخی مقام‌های ارشد گروه ۱+۵ با آقای روحانی را منتفی ندانسته و گفته "چنانچه در چارچوب این گروه روند کار به سمتی پیش برود که لزوم این کار [دیدار] به وجود آید، در این چارچوب ملاقات انجام می‌گیرد."






امکان تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصدی



در روزهای گذشته اظهارنظرهایی درباره آمادگی ایران برای تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم منتشر شده بود.[!]

غنی‌سازی در این سطح، مایه حساسیت بیشتر غرب و اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران بوده و تهران هم حاضر به تعلیق آن نشده است.





سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، پیش از این گفته است تهران برای مذاکره درباره چنین موضوعی آماده می‌شود.

پس از آن هفته‌نامه آلمانی اشپیگل هم از قول منابع اطلاعاتی خود خبر داد که حسن روحانی قصد دارد فعالیت‌های تاسیسات فردو را متوقف کند. غنی‌سازی ۲۰ درصدی در این تاسیسات انجام می‌شود و فعالیت‌های اتمی در این تاسیسات، پیش‌تر هم انتقادهای غرب و اسرائیل را بر انگیخته بود.





آمریکا و اروپا برای واداشتن ایران به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم که در قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد از این کشور خواسته شده، تحریم‌های سنگینی علیه ایران وضع کرده‌اند.



رفع این تحریم‌ها و حل‌کردن پرونده هسته‌ای، یکی از شعارهای حسن روحانی در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری امسال در ایران بوده است.







وب سایت رادیو فردا نیز در پوشش این خبر نوشت:






باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، سه‌شنبه ۲۶ شهریور ماه در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی اسپانیایی زبان «تله‌موندو» گفت رئیس‌جمهوری جدید ایران نگاه بازی به گفت‌وگو با غرب و آمریکا دارد و فرصتی برای دیپلماسی شکل گرفته است.





رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید تهران باید جدیت خود را در مورد اینکه به دنبال استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای نیست، نشان دهد.



اوباما در این گفت‌وگوی تلویزیونی ابراز امیدواری می‌کند که ایران از فرصت پیش آمده استفاده کند؛ فرصتی که آن را بختی برای دیپلماسی می‌نامد؛ «نشانه‌هایی وجود دارند که روحانی، کسی‌ست که به دنبال گفت‌وگویی باز با غرب و ایالات متحده است؛ به شکلی که پیشتر ما شاهدش نبوده‌ایم»





باراک اوباما می‌گوید: ما باید این را بیازماییم.





خبرگزاری رویترز، تازه‌ترین گفته‌های اوباما در مورد ایران را نشانه‌هایی نامیده است که رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال گذشتن از موضوع سوریه و جست‌وجوی راهی دیپلماتیک در برابر تهران است.





تازه‌ترین گفته‌ها در مورد برنامه اتمی ایران یا دیپلماسی تنها از کاخ سفید شنیده نمی‌شود.





علاوه بر گفته‌های حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، برای تعامل با غرب، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران نیز روز سه‌شنبه در دیداری با فرماندهان سپاه پاسداران ایران گفت موافق «نرمشی قهرمانانه» در دیپلماسی‌ست.





رهبر جمهوری اسلامی گفته است با «حرکت‌های صحیح دیپلماسی» مخالف نیست؛ گفته‌هایی که در رسانه‌های غربی نیز بازتاب پیدا کرده و از آن به طور عمومی با عنوان «انعطاف» رهبر ایران نام برده شده است.





برخی تحلیلگران ایرانی نیز می‌گویند چنین گفته‌هایی می‌تواند «دست رئیس‌جمهوری ایران را در مذاکرات باز بگذارد».





خود آقای روحانی نیز در یکی از تازه‌ترین سخنان خود در مورد مذاکرات اتمی روز جمعه، ۲۲ شهریورماه، در سيزدهمين اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، در قرقیزستان گفت «با عزم سياسی و احترام متقابل و تامين منافع مشترک و از طريق تحقق عینی حقوق ايران می‌توان صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تضمين كرد»





از سوی دیگر برخی گزارش‌ها، خبر از آماده شدن ایران برای تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصدی می‌دهند؛ غنی‌سازی ۲۰ درصدی حساسیت زیادی را طی سال‌های گذشته برانگیخته و ایران همواره با توقف آن مخالفت کرده است.





سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، دو روز پیش گفته بود تهران برای مذاکره برای چنین موضوعی آماده می‌شود و نشریه آلمانی اشپیگل نیز از قول منابع اطلاعاتی خود، روز گذشته، خبر داد که حسن روحانی قصد دارد فعالیت‌های سایت فردو را متوقف کند. غنی‌سازی ۲۰ درصدی در این سایت انجام می‌شود و فعالیت‌های اتمی در آن پیشتر نیز با انتقادهای غرب روبه‌رو بوده است.





به گفته اشپیگل قرار است یک‌شنبه آینده، کاترین اشتون، نماینده شش کشور طرف گفت‌وگو با ایران و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه و نماینده ایران، با یکدیگر در نیویورک دیدار کنند. به گفته اشپیگل، آقای ظریف در این دیدار رئوس کلی طرح ایران و توافق با غرب را مطرح خواهد کرد.





پرونده برنامه اتمی تهران طی هشت سال گذشته -در دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد- پس از راه یافتن به شورای امنیت سازمان ملل متحد، تحریم‌های بین‌المللی را برای ایران به دنبال داشته است. علاوه بر اینها، کشورهای غربی تحریم‌های یک‌جانبه سخت‌گیرانه‌تری را نیز اعمال کرده‌اند که فروش نفت و کسب درآمد از آن را برای دولت جمهوری اسلامی مشکل‌تر کرده است.





غرب نگران است که هدف تهران ساخت سلاح اتمی‌ست؛ ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌های اتمی خود تاکید کرده است.



گفتنی است خبر منتشر شده از سوی اشپیگل مبنی بر تعطیلی فردو و تعلیق غنی سازی 20% از سوی ایران تکذیب شده است.



۱۳۹۲/۶/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...