نسخه چاپی

آسمانخراش یك نهاد ایرانی در آمریكا مصادره شد

یك دادگاه فدرال ایالات متحده آمریكا روز دوشنبه، ۲۵ شهریور، بنیاد علوی را كه از مالكان اصلی یك آسمانخراش در نیویورك است، به خاطر نقض تحریم‌های آمریكا علیه ایران مجرم تشخیص داد و حكم به ضبط و فروش آن داد.

به گزارش نما، بنياد علوی به اتهام همکاری مالی با دولت جمهوری اسلامی ایران مجرم شناخته شده و دادگاه، اعلام کرده است که به دعاوی شاکيان خصوصی برای دريافت غرامت عليه دولت ايران در ارتباط با ترويسم رسيدگی خواهد شد.



دادستانی نيويورک بنياد علوی را به ارسال غير مستقيم درآمد حاصله از کرايه دفاتر موجود در اين آسمانخراش به بانک ملی متهم کرده بود.



به گفته دادستانی نيويورک بنياد علوی و شرکت‌های آسا که دفاتر بازرگانی صوری بانک ملی هستند، نزديک به ۴۰ ميليون دلار از درآمدهای اين آسمانخراش را به حساب بانک ملی و دولت ايران واريز کرده اند.



به گزارش رادیو فردا(Radio Farda) به نقل از خبرگزاری رویترز، در حکم این دادگاه به تلاش‌های عامدانه بنیاد علوی برای کمک به ایران و پنهان نگاه داشتن دارایی‌های جمهوری اسلامی اشاره شده است، در حالی که ایران به ‌واسطه برنامه هسته‌ای خود با تحریم‌های بین‌المللی مواجه است.



کاترین فارست، رئیس دادگاه فدرال، گفته است: «بنیاد علوی می‌دانسته که دو خرده سهامدار این آسمانخراش فعالیت‌های پوششی برای بانک ملی ایران داشته‌اند.»



خانم فارست در حکم خود آورده که بنیاد علوی نه تنها از این اقدامات بی‌اطلاع نبوده، بلکه فعالیت‌هایی نیز برای پنهان نگاه داشتن دارایی‌های ایران انجام داده است.



ماجرای بنیاد علوی و آسمانخراش خیابان پنجم منهتن نیویورک از پرونده‌های طولانی مدت قوه قضاییه در آمریکا محسوب می‌شود که در چند سال گذشته پیچ و خم‌های بسیاری داشته و بحث فعالیت‌های پنهان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را مطرح می‌کند.



به نوشته رادیو فردا، بنیاد علوی نهادی غیرانتفاعی است که هدف خود را ترویج فرهنگ اسلامی و زبان و ادبیات و تمدن فارسی عنوان کرده، اما در عین حال گفته می‌شود که وابسته به حکومت ایران است.



این بنیاد از چند سال قبل به همکاری با شرکت‌های آسا، یکی از مالکان کوچک‌تر آسمانخراش خیابان پنجم منهتن، برای انتقال پول به ایران متهم شده است.



حکم دادگاه فدرال ایالات متحده تاکید می‌کند که بنیاد علوی به همراه این شرکت‌ها درآمد ناشی از اجاره دفاتر این آسمانخراش را به بانک ملی انتقال داده است.



برآوردها حاکی از این است که درآمدهای اجاره‌ای این آسمانخراش از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷ حدود ۳۹ میلیون دلار بوده است.



این حکم در نهایت می‌تواند به تملک آسمانخراش خیابان پنجم منهتن توسط دولت آمریکا منجر شود، چرا که تایید می‌کند بنیاد علوی به عنوان مالک اصلی ساختمان، قوانین ایالات متحده را نقض کرده است.



حکم دادگاه فدرال آمریکا هنوز قابل تجدیدنظر و استیناف است.

۱۳۹۲/۶/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...