نسخه چاپی

سنجابي:

سند چشم‌انداز با تبدیل شدن به مطالبات مردمی محقق خواهد شد

معاون بین‌الملل دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تا زمانی كه سند چشم انداز توسعه به مطالبه مردمی تبدیل نشود و از سطوح نخبگان به درجات پایین منتقل نشود محقق نخواهد شد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران از قشم، "جهانبخش سنجابي" قائم مقام معاون بين الملل دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام در دومين همايش تخصصي رسانه و چشم انداز و سياست‌هاي كلي اصل 44 كه صبح امروز در مركز بين المللي رشد قشم با حضور مديران رسانه‌هاي جمعي برگزار شد گفت: سند چشم انداز يكي از مفاهيم مهمي است كه پيچيدگي‌هاي خاصي ندارد و واقعيت اين است كه اين سند داراي يك آينده محتمل است و در راستاي رسيدن به آن بايد به يك معناي كامل دست پيدا كرد.

وي افزود: سند چشم انداز 1404 مبتني بر آرمان است و مي‌تواند به صورت مفاهيم عملياتي در زندگي ما وجود داشته باشد.

قائم مقام معاون بين الملل دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: توجه به مقوله آينده پژوهشي كه در قرآن كريم، فرمايشات امام خميني و مقام معظم رهبري نيز به آن اشاره شده است در پيشبرد اهداف سند چشم انداز تاثير بسزايي دارد و ما مي‌توانيم با آينده پژوهشي عموما در راستاي پيشبرد اهدافمان گام برداريم.

وي اظهار داشت: آينده پژوهشي عبارتند از مطالعه و تحقيق درباره آينده‌هاي مختلف است كه اغلب افق زماني مشخصي دارد و دو رويكرد اكتشافي و هنجاري در آن تاثيرگذار است.

سنجابي تاكيد كرد: به طور حتم 4 عنصر رويدادها، روندها، تصويرها و اقدام‌ها در تدوين آينده نقش مهمي دارند و ما با كمك از آن‌ها مي‌توانيم در پيشبرد اهداف سند چشم انداز گام برداريم.

قائم مقام معاون بين‌الملل دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين كه درباره رسيدن به مولفه‌هاي آينده پژوهشي مباحث خوبي صورت گرفته است خاطر نشان كرد: بررسي نحوه رسيدن به سند چشم‌انداز توسعه داراي نكات مهمي است و سناريوهاي متعددي براي رسيدن به يك آينده موفق و منطقي در آن شكل گرفته است.

وي افزود: اساسا سند چشم انداز توسعه در ايران داراي امتيازاتي بوده است و در آن مواردي هم چون رشد اقتصادي 8 درصد پيش بيني شده است كه متاسفانه ما نتوانسته‌ايم بدان دست پيدا كنيم.

سنجابي اظهار داشت: به طور حتم اگر برنامه‌ها در سياست گذاري‌هاي پيش بيني شده در سند چشم انداز 1404 به مرحله اجرا در مي‌آمد يقينا ما در حال حاضر مشكلات فعلي را نداشتيم.

وي درباره ضمانت اجرايي در سند چشم انداز گفت: تا زماني كه اين سند به مطالبه عموم مردم تبديل نشود محقق نخواهد شد زيرا سند چشم انداز بايد در كشورمان از سطح نخبگان به گروه ديگر انتقال پيدا كند.

قائم مقام امور بين‌الملل دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: متاسفانه در كشور ما دولت‌ها مجري اجراي برنامه‌هاي خودشان هستند و اگر چه خود را در مقام اعمالي در راستاي تحقق سند چشم انداز توسعه مي‌دانند اما در مقام عمل به آن توجه نمي‌كنند.

گفتني است در اين نشست تخصصي مديران و اساتيد حاضر دغدغه‌ها و رويكرد خود را به صورت پرسش و پاسخ با سخنرانان مطرح كردند.

۱۳۹۲/۶/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...