نسخه چاپی

دانشجوی اردبیلی معرق نمد پدید آورد

در یك ابتكار جالب دانشجوی دانشگاه محقق اردبیلی موفق به ابداع هنر معرق نمد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، به نقل از روابط عمومی دانشگاه محقق اردبیلی این دانشجو علی محمد چاوکی نام دارد که با اختراع معرق نمد به کاربردی شدن آن کمک کرده است.

وی که این اختراع و ابتکار خود را با شماره 73406 در سازمان ثبت اختراعات کشور به ثبت رسانده است، زمینه‌ساز شیوه‌ای مدرن و پیشرفته نمدمالی است که می‌تواند سبب تحول بسیاری در این رشته راکد، سنتی و در حال فراموشی شود.

به گفته این مبتکر اردبیلی با اختراع معرق نمد، نمدمالی از چرخه کاربری‌های سنتی خارج و به شکل مدرن مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

چاوکی با بیان این‌که با ابتکار و اختراع خود در آینده می‌توان بسترساز تحول در این رشته ارزشمند صنایع دستی شد، افزود: با بهره‌گیری از این شیوه می‌توان پیچیده‌ترین طراحی‌ها و نقوش اعم از نوشته، تصویر اشخاص، طرح‌های اسلیمی و سنتی، نقوش فرش و گلیم و حتی مینیاتور را به راحتی روی نمد منتقل کرد.

وی تصریح کرد: سال‌ها بود که به فکر ابداع چنین شیوه هنرمندانه‌ای بودم به طوری که در این شیوه دیگر هنرمندان به صورت ذهنی و فلبداهه به نقش‌اندازی روی نمد نمی‌پردازند بلکه می‌توانند طرح‌هایی را از پیش تهیه و روی نمد منتقل کنند.

به گفته چاوکی در معرق نمد هر نقشی به همان زیبایی طرح روی کاغذ است که به زیبایی می‌تواند جلوه‌گری کند.

۱۳۹۱/۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
راستگو
0
0
۱۳۹۲/۵/۵
باعث افتخاره واسه کشورمون که همچنين نخبه هايي رو در قلب خود دارد اميدوارم اقاي چاوکي هميشه سر بلند و پيروز باشيد
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...