نسخه چاپی

چالش اصلی انقلاب

محمدكاظم انبارلویی

سپاه پاسداران انقلاب اسلامي براساس اصل 150 قانون اساسي "نگهبان انقلاب و دستاوردهاي آن" است. براي نگهباني از انقلاب بايد چالش‌هاي اصلي انقلاب را شناخت تا بدرستي از آن نگهباني كرد.
مقام معظم رهبري در ديدار با فرماندهي سپاه فرمودند: "نبايد چالش اصلي انقلاب را به چالش‌هاي خطي، رويارويي‌هاي جناحي و تقابل‌هاي فردي اين و آن تقليل داد. چالش اصلي، مقابله نظام سلطه با پيام شوق‌آفرين انقلاب اسلامي است." و بعد فرمودند: "نظام سلطه، سياست جنگ‌افروزي، فقرآفريني و فسادانگيزي را دنبال مي‌كند. اسلام با اين سياست‌ها مخالف است، اين مخالفت مبناي چالش اساسي با انقلاب است." سپاه براي پاسداري از انقلاب و در مقابل جنگ‌افروزي دشمن بايد برنامه داشته باشد. براي تقابل با فقرآفريني دشمن راهبرد داشته باشد و از همه مهم‌تر براي مبارزه با فسادانگيزي و مفاسد، در ابعاد گوناگون نقشه راه داشته باشد.
بحمدالله توان نيروهاي مسلح به‌طور اعم و سپاه به‌طور اخص در زمين، هوا دريا و حتي در اعماق دريا به‌گونه‌اي است كه دشمن حتي از ابراز تهديد نظامي ابا دارد. ايران اكنون قدرت اول موشكي منطقه است. خط مقاومت را، هم در سطح ملت‌ها و هم در سطح دولت‌ها مديريت مي‌كند. رژيم صهيونيستي در جنگ‌هاي 33 روزه حزب‌الله و 22 روزه و 8 روزه حماس شانس خود را براي شكستن اين خط آزمود و سر خود را بر صخره مقاومت كوبيد و آن‌را شكست و مجروح كرد. بيش از دو سال و نيم است با صدور تروريسم به سوريه نتوانسته كوچك‌ترين خللي در خط مقاومت در سوريه پديد آورد. تهديد نظامي اخير آمريكا هم به رسوايي كشيد و معلوم شد آنها در جنگ با دولت و ملت سوريه از كثيف‌ترين سلاح‌ها استفاده مي‌كنند و بي‌شرمانه آن را به گردن طرف مقابل مي‌اندازند. در بعد اقتصادي و مقابله با فقرآفريني، سپاه مي‌تواند در خلق حماسه اقتصادي،‌ دولت را ياري دهد. پروژه‌هايي كه پيمانكاران خارجي با فيس و افاده‌ مي‌خواهند اجرا كنند و درنهايت هم به‌دليل تحريم يك دفعه همه تعهدات خود را زير پا مي‌گذارند، پاسداران انقلاب بايد شانه پرقدرت خود را زير آن ببرند و براي پذيرش مسئوليت كارهاي بزرگ و پروژه‌هاي ملي آماده باشند. در دولت گذشته اين كار با همت رئيس‌جمهور وقت در بخش نفت و گاز عملي شد و نتايج خوبي هم داشته است. دهها هزار نيروي باتجربه و آموزش‌ديده و هزاران ميليارد تجهيزات فني و سرمايه كافي دراختيار سپاه است. سپاه بايد سهم مهمي را در توليد ملي به‌منظور فقرزدايي و توليد ثروت در كشور پذيرا باشد و نبايد به طعنه و سرزنش برخي عوامل دشمن و نيز نفوذي‌هاي شركت‌هاي چندمليتي اعتنا كند. اما درخصوص مبارزه با فساد در ابعاد گوناگون بويژه فساد سياسي، فساد اقتصادي، فساد فرهنگي، فساد اجتماعي و... دست سپاه نبايد بسته باشد. نگاه سپاه به فساد، بويژه فساد سياسي بايد يك نگاه راهبردي باشد. چالش اصلي انقلاب با فرهنگ و مولفه‌هاي سياسي و فكري مدرنيته است. بيش از يكصد سال ملت ما با جريان مدرنيته درگير بوده است و اين جريان فاسد در نهضت مشروطه و نهضت ملي دو انقلاب پيروز را با ناكامي مواجه كرد و در نهضت امام خميني(ره) مزاحمت‌هاي گوناگون براي انقلابيون فراهم كردند. بايد اين جريان را رصد كرد، در هر مرحله از نبرد بي‌امان با استكبار جهاني، سپاه بايد به نوعي نقش‌آفريني كند. جريان مدرنيته زير پوست فكري انقلاب نفوذ مي‌كند و آن را از درون فاسد مي‌نمايد. در يكصد سال اخير تلفات مادي و معنوي زيادي را به انقلاب و مردم تحميل كرده است. رصد هوشمندانه، نقد مشفقانه و برخورد حكيمانه با اسراي نبرد نرم دشمن مي‌تواند ما را از چالش‌هاي پيش رو به سلامت عبور دهد. البته برخورد با چالش‌هاي يادشده فقط مختص سپاه نيست. علما، مراجع، روحانيون بزرگ، اساتيد دانشگاه، نخبگان جامعه در همه قشرها، دانشجويان و دانش‌آموزان كه در صف مقدم انقلاب اسلامي بوده و هستند وظيفه دارند در مقابله با مفاسد جريان مدرنيته بايستند و انقلاب را در برابر سموم اين تفكر، محافظت كنند. مردم و نخبگان بايد كار خود را بكنند. سپاه از باب اينكه در قانون اساسي جايگاه ويژه‌اي براي صيانت از انقلاب و دستاوردهاي آن دارد در اين خصوص مأموريت خاص مي‌يابد.سپاه هميشه با مردم،‌ از مردم و براي مردم بوده است و در ظهور بحران‌ها، كادرهاي اصلي سپاه از همين مردم تأمين مي‌شود. سپاه بايد استعداد جذب، به‌كارگيري، سازماندهي و بهره‌برداري از ميليون‌ها ايراني را كه در آرزوي قرارگرفتن در صف نگهبانان انقلاب هستند، داشته باشد.

۱۳۹۲/۶/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...