نسخه چاپی

روحانی هم از لحن اوباما استقبال كرد/ اختیار تام دارم

عکس خبري -روحاني هم از لحن اوباما استقبال کرد/ اختيار تام دارم

دكتر روحانی در اولین مصاحبه اش با رسانه های خارجی، با شبكه NBC آمریكا به گفت و گو نشست. ایشان در سخنانش به مسأله نامه اوباما، مسأله سوریه و انرژی هسته ای اشاره كرده است.

به گزارش نما، حجت الاسلام حسن روحانی در آستانه سفر به نیویورک، با شبکه NBC آمریکا مصاحبه کرده است.





وب سایت بی بی سی فارسی (bbc persian) در پوشش این خبر نوشته است: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، گفته است برای رسیدن به توافق با غرب درباره برنامه هسته‌ای، "اختیار کامل" دارد.





آقای روحانی روز چهارشنبه ۱۸ سپتامبر، ۲۷ شهریور، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا، همچنین لحن نامه اخیر باراک اوباما به خود را "مثبت و سازنده" توصیف کرده است.









همزمان سخنگوی کاخ سفید خبر داد که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در نامه به حسن روحانی اعلام کرده که اگر تهران نشان دهد در پی تولید سلاح هسته‌ای نیست، آمریکا آماده است مناقشه هسته‌ای با ایران را حل و فصل کند.





جی کارنی در این باره به خبرنگاران گفت: "این نامه همچنین حامل این پیام بود که ایران باید فورا به مسائل مطرح [در زمینه برنامه هسته‌ای] پاسخ دهد چون فرصت حل و فصل آن از مسیر دیپلماتیک برای همیشه باقی نمی‌ماند."





آقای اوباما سه روز پیش در ۱۵ سپتامبر، ۲۴ شهریور، در یک مصاحبه تلویزیونی تایید کرده بود که با حسن روحانی نامه‌نگاری کرده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در مصاحبه با ان‌بی‌سی همچنین گفته است که دولت او هرگز سلاح هسته‌ای نخواهد ساخت.





او گفته است: "به نظرم رهبران هر کشوری باید به فکر منافع ملی خودشان باشند؛ نه که تحت تاثیر گروه‌های فشار باشند. امیدوارم در آینده شاهد چنین فضایی باشیم."

رئیس‌جمهوری ایران درباره سوریه گفته است که تهران در به‌نتیجه‌رسیدن توافق روسیه و آمریکا نقش عمده‌ای بازی کرده است.





حسن روحانی گفت: "ما دولت سوریه نیستیم. ما فقط یکی از کشورهای منطقه هستیم که به دنبال صلح و ثبات و از بین رفتن سلاح‌های کشتارجمعی هستیم."









در پاسخ به سوال خبرنگار ان‌بی‌سی درباره این که آیا کنارگذاشتن گزینه حمله نظامی به سوریه از طرف آمریکا را نشانه ضعف واشنگتن می‌داند، آقای روحانی گفت: "ما جنگ را نشانه ضعف می‌دانیم. هر دولتی که تصمیم به صلح بگیرد، به آن با نگاه احترام به صلح می‌نگریم."





این نخستین مصاحبه حسن روحانی با یک رسانه خارجی پس از انتخاب‌شدن به ریاست جمهوری ایران است.





آقای روحانی قرار است در روزهای آینده برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، عازم آمریکا شود.








استقبال اوباما از 'تمایل' روحانی

یک روز پیش از این، باراک اوباما در مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی اسپانیایی‌زبان "تله‌موندو" گفته بود که به نظر می‌رسد حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در پی گفت‌وگو با آمریکا و غرب است.





رئیس‌جمهوری آمریکا افزوده بود: ما باید این [اراده به گفت‌وگو] را هم امتحان کنیم. به گفته آقای اوباما، این رویکرد رئیس‌جمهوری ایران، پیش از این سابقه نداشته است.

آقای اوباما ابراز امیدواری کرده است ایران از فرصت برای دیپلماسی استفاده کند و از آن نفع ببرد.





به گفته رئیس‌جمهوری ایالات متحده، ایران باید جدیت خود را در این باره این‌طور نشان دهد که بپذیرد "قدرت هسته‌ای خود را نظامی نکند".

در روزهای گذشته هم از واشنگتن و هم از تهران موضع‌گیری‌های مثبتی درباره تعامل دو کشور اعلام شده است.









روز سه‌شنبه نیز آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در ملاقات با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از "حرکت‌های صحیح دیپلماتیک" استقبال کرد و گفت به "نرمش قهرمانانه" معتقد است.



او همچنین تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را با تاکید رد کرد.





برنامه هسته‌ای ایران در سال‌های گذشته گذشته از موضوعات اصلی محل مناقشه بین این کشور با غرب و از جمله آمریکا بوده است.

ایران همیشه تاکید کرده که برنامه ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای ندارد و ادعای نظامی‌بودن این برنامه بر مبنای شواهد و مدارک مطرح نمی‌شود.





آمریکا و اروپا برای واداشتن ایران به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم که در قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد از این کشور خواسته شده، تحریم‌های سنگینی علیه ایران وضع کرده‌اند.



رفع این تحریم‌ها و حل‌کردن پرونده هسته‌ای، یکی از شعارهای حسن روحانی در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری امسال در ایران بوده است.



حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در روزهای گذشته در سخنانی در جمع فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خواسته بود که به دولت اجازه داده شود در فضای بازتری سیاست خارجی ایران را پیش ببرد.



۱۳۹۲/۶/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...