نسخه چاپی

خبر خوشی در راه است

شریفی در خصوص خبر خوشی كه می‌تواند مردم را خوشحال كند، گفت: ...

به گزارش نما، مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه تأثیر افزایش سقف تسهیلات بر روی گران شدن مسکن در شرایط مختلف اقتصادی متفاوت خواهد بود، گفت: چنانچه اقتصاد در رکود به سر برد، افزایش سقف تسهیلات می‌تواند موجب رشد اقتصادی با حداقل افزایش قیمت‌ها شود.




قدرت‌الله شریفی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سوال که آیا بانک مسکن برنامه‌های جدیدی برای افزایش سقف تسهیلات مسکن دارد، گفت: بانک مسکن یک بانک تخصصی و توسعه‌ای است و وظیفه اصلی آن خانه‌دار کردن مردم است، بنابراین در حال حاضر تلاش بانک مسکن این است که در سال حماسه اقتصادی و با عنایت به اینکه بخش مسکن و ساختمان موتور رشد و توسعه اقتصادی هر کشور است، مأموریت‌های جدید محول شده وزارت راه و شهرسازی را دنبال کند.




وی ادامه داد: در این خصوص بانک مسکن اقداماتی را آغاز نموده است و برنامه‌ها و روش‌های جدیدی را طراحی نموده است که ضمن تأمین نقدینگی مورد نیاز آن از محل پس‌اندازهای مردمی و دارایی‌های در اختیار بانک، امکان رشد بدون ایجاد تورم را دنبال می‌کند.




وی اضافه کرد: جهت تدوین برنامه‌ها و روش‌های جدید مذکور کمیته‌های کارشناسی ذیربط در بانک تشکیل شده که پیشنهادات جدید بانک را متناسب با حوزه‌های فعالیت وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی تقدیم وزیر راه و شهرسازی و رئیس کل بانک‌ مرکزی خواهد کرد.



پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن در حال بررسی در بانک مرکزی
شریفی در پاسخ به این سؤال که در پیشنهادات جدید بانک مسکن سقف تسهیلات مسکن چه میزان افزایش یافته است، گفت: بانک مسکن همواره با رصد وضعیت بخش مسکن و قدرت خرید و یا ساخت واحد مسکونی، پیشنهادات متناسب را به بانک مرکزی ارائه می‌نماید و در حال حاضر نیز پیشنهاداتی جهت تغییر شرایط تسهیلات خرید و ساخت مسکن ارائه شده است. وی افزود: این پیشنهاد توسط ادارات ذیربط بانک مرکزی در حال کارشناسی است که پس از تأیید و تصویب آن توسط شورای پول و اعتبار شرایط جدید اعلام خواهد شد.



اخذ مجوز انتشار ۲۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت رهنی
مدیر عامل بانک مسکن در خصوص بازار رهن ثانویه گفت: اقدامات لازم جهت انتشار اوراق مشارکت رهنی (رهن ثانویه) از سال‌های قبل در بانک مسکن آغاز شده است و حتی مجوز انتشار ۲۰ هزار میلیارد ریال اوراق مذکور نیز اخذ شده است که به دلیل عدم ابلاغ دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی آن تاکنون عملیاتی نشده است. وی در پاسخ به این سوال که بازار رهن ثانویه چیست؟ و چه ویژگی‌هایی برای خانه‌دار شدن مردم دارد، گفت: بازار رهن ثانویه در دنیا یکی از مهم‌ترین کانال‌های تأمین مالی بخش مسکن به شمار می‌رود که تاکنون امکان اجرایی شدن آن علیرغم اقدامات انجام گرفته طی سال‌های گذشته در کشور ما فراهم نشده است.




شریفی افزود: به طور خلاصه مکانیسم بازار مذکور به این ترتیب است که بانک‌هایی که نسبت به پرداخت تسهیلات جهت خرید و یا ساخت مسکن اقدام می‌نمایند در قبال تضمین بازپرداخت تسهیلات مذکور اموال غیر منقول فوق (ملک) را در رهن خود می‌گیرند که اصطلاحاً رهن اولیه نامیده می‌شود. شریفی ادامه داد: با رهن مذکور به یک ترتیب ملک در رهن جز دارایی‌های بانک محسوب خواهد شد که در صورت عدم پرداخت اقساط امکان صدور اجرائیه و مزایده ملک برای بانک فراهم می‌شود.


افزایش سقف‌های تسهیلاتی
شریفی در خصوص خبر خوشی که می‌تواند مردم را خوشحال کند، گفت: بانک مسکن همواره خود را مکلف می‌داند که به متقاضیانی که در این بانک جهت استفاده از تسهیلات مسکن سپرده‌گذاری می‌کنند، آنها را به شکلی خانه‌دار کند. وی افزود: در این خصوص به دلیل ماهیت تعهدی حساب‌های مذکور به محض آمادگی مشتریان بانک و احراز حداقل شرایط مورد نیاز، بانک متعهد و مکلف به پرداخت تسهیلات متعلقه است.




مدیر عامل بانک مسکن اضافه کرد: با توجه به اینکه منابع تسهیلات مذکور از محل پس‌اندازهای جمع‌آوری شده مردم تأمین می‌شود، علاوه بر اینکه موجب افزایش نقدینگی جامعه و به تبع آن افزایش نرخ تورم نمی‌شود از طرف دیگر امکان افزایش سقف تسهیلات با توجه به حداقل تأثیر بر روی قیمت‌ واحدهای مسکونی را فراهم خواهد نمود.




شریفی خاطر نشان کرد: با توجه به موارد فوق طرح‌های جدید بانک در خصوص افزایش سقف‌های تسهیلاتی بعضاً تهیه و جهت اخذ مجوز به مراجع ذیربط تقدیم شده است و طرح‌های تکمیلی با شرایط و ضوابط جدید متناسب با مأموریت‌های دولت جدید و اهداف وزیر راه و شهرسازی در حال تهیه و تدوین است. وی ادامه داد: با توجه به اینکه در طرح‌های جدید منابع مورد نیاز از محل سپرده‌گذاری مشتریان جدید و افزایش مانده مشتریان قبلی بانک همچنین واگذاری‌ دارایی‌های بانک از محل انتشار اوراق مشارکت رهنی تأمین خواهد شد، لذا امکان افزایش سقف‌ها بدون نیاز به خط اعتباری یا اضافه برداشت از بانک مرکزی (که تورم‌زا است) وجود خواهد داشت.




شریفی در پاسخ به این سؤال که چه نظری در خصوص شکست انحصار پرداخت تسهیلات مسکن از سوی بانک مسکن دارید، گفت: با توجه به اینکه تسهیلات پرداختی بخش مسکن از نظر مدت جزو بلندمدت‌ترین تسهیلات پرداختی شبکه بانکی است و از سوی دیگر نرخ سود آن جزو پایین‌ترین نرخ‌های سود شبکه بانکی است به نظر نمی‌رسد، سایر بانک‌ها از پرداخت تسهیلات در بخش مسکن به ویژه در حوزه انتقال سهم الشرکه (فروش اقساطی) استقبال نمایند.



۱۳۹۲/۶/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...