نسخه چاپی

كشورهای غربی غنی‌سازی ایران را پذیرفتند

دیپلمات‌های حاضر در مذاكرات با ابراز خرسندی از روند پیشرفت مذاكرات، فضای مذاكرات فعلی را متفاوت با مذاكرات قبلی با ایران توصیف كرده‌اند.

به نقل از شبکه‌ سی‌تی‌وی، با وجود درخواست مقامات آمریکا از ایران برای گفتگوی دو جانبه با هیئت ایرانی، مقامات ایران از رد درخواست هیئت آمریکایی خبر دادند.در همین راستا، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت که مذاکره دوجانبه با آمریکا در دستورکار سیاست‌خارجی ایران نیست و مذاکرات ایران با آمریکا تنها در قالب مذاکرات چندجانبه برگزار خواهد شد.

پس از پایان دور اول مذاکرات و پیش از زمان صرف نهار، دیپلمات‌ها از ابراز خوش‌بینی زودهنگام در مورد مذاکرات خودداری کردند و تنها به اعلام این مطلب که زمینه برگزاری دور دوم مذاکرات در هفته‌های آتی فراهم شده است، بسنده کردند.

* چراغ سبز ایران برای آغاز مذاکرات برای ما کافی است

دیپلمات‌های غربی پیش از آغاز مذاکرات با ابراز رضایت از آمادگی ایران برای مذاکره، چراغ سبز ایران به پیشنهاد مذاکرات را کافی دانستند و آن را موفقیتی برای ادامه روند مذاکرات ارزیابی کردند.

به گفته یکی از دیپلمات‌ها که نخواست نامش فاش شود، ایران در این مذاکرات به سوی هدف مشخصی در حرکت است و آن استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای و اجرای مفاد ان‌پی‌تی است.

این دیپلمات افزود: تیم ایرانی در مذاکرات به فتوای آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر حرام بودن تلاش برای دستیابی و استفاده از سلاح هسته‌ای اشاره کرده‌اند.

پس از صرف نهار، مذاکرات به صورت دو جانبه ادامه پیدا کرد و به گفته دیپلمات‌ها همه منتظر دیدار دوجانبه نمایندگان ایران و آمریکا بودند و تدارک گسترده‌ای برای این دیدار احتمالی دیده شده بود.

به گفته این دیپلمات‌ها مذاکره مستقیم ایران و آمریکا می‌توانست به شکستن یخ مذاکرات منجر شود.

دیپلمات‌های حاضر در جلسه از عزم ایران برای "پیش‌برد جدی" مذاکرات خبر دادند. به گفته آن‌ها ایران بارها تاکید کرد که هیچ برنامه و بلندپروازی هسته‌ای نظامی نداشته است.

کاترین اشتون نیز در این جلسه ابراز امیدواری کرد که این جلسه آغاز روندی پایدار در تعامل با ایران باشد. ادبیات اشتون به گونه‌ای بود که هدف اصلی طرف‌های مذاکره ایجاد فضای اعتماد برای ادامه گفتگوها ارزیابی می‌شود.

اشتون گفت: ما برای یافتن راه‌هایی برای اعتمادسازی در اینجا جمع شده‌ایم تا از عدم حرکت ایران به سمت برنامه نظامی هسته‌ای هستیم.

یکی از دیپلمات‌های ارشد شرکت کننده در مذاکرات گفت، کشورهای غربی تأثیرگذار پذیرفته‌اند که ایران باید براساس مفاد ان‌پی‌تی و استفاده صلح‌آمیز، حق غنی‌سازی اورانیوم تا حد محدودی را داشته باشند. البته تاکید کردند که زمانی با آن موافقت خواهند کرد که نگرانی‌ها از حرکت ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای بر طرف شود. این دیپلمات ارشد بدلیل محرمانه بودن اطلاعات داده شده خواست که نامش فاش نشود.

به گفته منابع حاضر در مذاکرات، کشورهای غربی به دنبال این هستند تا ایران را متقاعد کنند بیش از حد مورد نیازش برای تامین سوخت راکتورهای موجود، اقدام به غنی‌سازی اورانیوم نکند.

هم‌چنین یکی از اعضای هیئت ایرانی نیز به اسوشیتدپرس گفت: گفتگوی سه ساعته شب گذشته اشتون و جلیلی نیز در مورد موارد هسته‌ای نبوده و زمانی که جلیلی به اشتون گفت که زمان برنامه‌ریزی شده برای شام رو به اتمام است، اشتون در پاسخ به جلیلی از وی خواست تا صحبتشان ادامه پیدا کند.

۱۳۹۱/۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...