نسخه چاپی

توافقنامه تمدید حضور نظامی روسیه در "تاجیكستان"

رئیس جمهوری "تاجیكستان" توافقتنامه تمدید زمان حضور پایگاه نظامی روسیه در این كشور را برای تصویب نهایی ، تسلیم مجلس این كشور كرد.

به گزارش نما،"عبدالفتاح شریف‌اف" سخنگوی ریاست جمهوری "تاجیکستان" با اعلام این مطلب گفت: این موافقتنامه که پنجم اکتبر سال 2012 در چارچوب سفر رسمی رئیس‌جمهور روسیه به "تاجیکستان" و دیدار روسای جمهوری دو کشور به امضا رسیده بود، برای بررسی و تصویب به مجلس ارائه شد.

رئیس جمهور "تاجیکستان" پیش از این اسناد دیگری از جمله توافقنامه همکاری "تاجیکستان" و روسیه در مورد تسهیلات برای اقامت مهاجران کاری تاجیک در قلمرو روسیه را که روز هشتم فوریه سال 2013 در مسکو امضا شد، برای تصویب به مجلس فرستاده بود.

دولت "تاجیکستان" همچنین روز دوم ماه می سال جاری بر اساس مصوبه‌ای، موافقتنامه همکاری با روسیه در زمینه معافیت عوارض گمرکی از فرآورده‌های نفتی برای اين کشور را تصویب کرد.

قرار است کمیته‌های تخصصی و کمیسیون‌های مجلس نمایندگان تاجیکستان در آغاز هفته آینده به بررسی مسأله تصویب موافقت‌نامه حضور پایگاه نظامی 201 روسیه در خاک این کشور را آغاز کنند. توافقنامه‌ای که ناظر بر تمدید حضور نظامی 30 ساله روسیه در تاجیکستان است .

گفتني است، حضور نظامی روسیه در "تاجیکستان" در سال 2004 نهایی شد و رؤسای جمهور دو کشور در اکتبر همین سال درراه حضور ده ساله نظامیان روس در قلمرو تاجیکستان به توافق رسیدند و این جمهوری میزبان بزرگترین واحد نظامی روسیه در خارج از این کشور شد، این توافقنامه قرار بود در سال 2014 به پایان برسد. موضوع تمدید بلند مدت حضور نظامیان روسی در تاجیکستان به اختلاف نظر دو طرف در این باره منجر شد .

۱۳۹۲/۶/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...