نسخه چاپی

كولایی: تاكید روحانی بر «دست باز» به معنای آمادگی ایران برای اجرای سیاست اعتدال است

الهه كولایی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به مصاحبه اخیر روحانی با شبكه خبری ان بی سی گفت: تاكید دكتر روحانی بر «دست باز» به معنای آمادگی ایران برای اجرای سیاست اعتدال در روابط خارجی جمهوری‌اسلامی است.

حسن روحانی در برنامه انتخاباتی- تبلیغاتی خود نیز این سیاست را به‌عنوان محور روابط بین‌الملل دولت احتمالی‌اش، مورد تاکید قرار داده بود. یکی از نقاط عطف دیپلماسی ایران را می‌توان تایید این سیاست‌ها از سوی مقام معظم رهبری دانست. مقام معظم رهبری در مقاطع مختلف از سیاست‌های خارجی دولت یازدهم دفاع و حمایت کردند تا به مردم در داخل کشور و به جهان این پیام را بدهند که سیاست‌های حسن روحانی و تیم سیاست خارجی این دولت مورد تایید و حمایت ایشان است. به‌کاربردن عبارت «دست باز» نشان داد که حسن روحانی به عنوان نماینده مردم ایران برای حل و فصل مشکلات کشور با جامعه جهانی و رفع نگرانی از سیاست‌های پیشین آمادگی دارد. البته حل مشکلات بین‌المللی موکول است به پاسخی درخور ازسوی مقامات کشورهای غربی به‌ویژه صاحب‌نظران آمریکایی درباره ضرورت بهره‌گیری از فرصتی که تغییر دولت در ایران دراختیار جهان گذاشته است. درواقع براساس تغییرات شرایط داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، شرایط برای ایجاد تغییر اساسی در رابطه ایران و جهان به‌وجود آمده است.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی درباره سفر رئیس جمهور به نیویورک نیز گفت: سفر رییس‌جمهوری یازدهم ایران به آمریکا برای شرکت در اجلاس عمومی سازمان ملل، از دو جهت با سفر دیگر روسای جمهوری ایران به این کشور تفاوت دارد؛ از یک سو بعضی سیاست‌های اشتباه سال‌های اخیر، فشار سنگین و مستمری بر اقتصاد ایران و مردم وارد کرده است. سیاست‌هایی که گمان می‌رود عزم جدی برای تغییر آن حاصل شده است. از سوی دیگر منطقه و جهان در چند سال اخیر با تغییرات گسترده‌ای مواجه شد، تغییراتی که حتی قدرت بازیگران بزرگ عرصه جهانی را هم تحت‌تاثیر قرار داد.

وی در ادامه افزود: حسن روحانی در چنین شرایطی است که به‌عنوان نماینده مردم ایران به اجلاس جهانی سازمان ملل می‌رود. تجربه داخلی و مسائل بین‌المللی باعث می‌شود سفر او از هر جهت سفری حائزاهمیت شود، در حالی که هیچ‌یک از روسای جمهوری پیشین در چنین شرایطی، چه به لحاظ تجربه داخلی و چه از نظر شرایط بین‌المللی، به نیویورک سفر نکرده بودند. مجموعه تحولاتی که در کشورهای غرب آسیا در چند سال اخیر اتفاق افتاده است، نشان می‌دهد که تا چه میزان شرایط این منطقه آماده تحول است. این تحولات معادله روابط کشورهای منطقه با جهان را به سوی در نظر گرفتن سازوکارهای جدید پیش می‌برد. سازوکارهایی که بتواند روابط کشورهای منطقه و جهان را به گونه‌ای بهبود بخشد که منافع همه طرف‌ها تامین شود.انتخاب او به‌عنوان رییس‌جمهوری که بر اجرای سیاست‌های تنش‌زدا و اعتدالی تاکید دارد، تایید مقام معظم رهبری بر اجرای این سیاست‌ها و شرایط منطقه و جهان، باعث شده اولین حضور رییس‌جمهوری جدید ایران در مجمع عمومی سازمان ملل از هر نظر مهم و تاثیر‌گذار جلوه کند.

۱۳۹۲/۶/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...