نسخه چاپی

روسیه: برای حفاظت از سلاح‌های شیمیایی سوریه نیرو اعزام نمی‌كنیم

وزیر دفاع روسیه اعلام كرد كه كشورش قصد ندارد نیروهای ویژه‌ برای حفاظت از سلاح‌های شیمیایی به سوریه اعزام كند.

به گزارش نما به نقل از پایگاه خبری سوریه نیوز، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در گفت‌وگو با تلویریون این کشور اعلام کرد که مسکو قصد ندارد یگان‌های ویژه‌ای را با هدف حفاظت از سلاح‌های شیمیایی سوریه به این کشور اعزام کند، اما روسیه آماده است تا شهروندان روسی مقیم در سوریه را به وسیله کشتی از سوریه خارج کند.

وی افزود: بعید نیست کارشناسان روسی در عملیات تحت کنترل درآوردن سلاح‌های شیمیایی سوریه مشارکت کنند.

شویگو گفت: نمی‌توان درباه رنیروهای ویژه صحبت کرد، بلکه در حال حاضر بهتر است در مورد کارشناسان روسی که در عملیات تحت کنترل درآوردن سلاح‌های شیمیایی سوریه مشارکت می‌کنند، صحبت کرد و سپس دراین مورد تصمیم‌گیری کرد که آیا این سلاح‌ها به شکل میدانی در سوریه نابود بشوند یا منتقل شده و تحت کنترل درآید لذا نباید فراموش کرد که ما هنوز در ابتدای راهیم.

وزیر دفاع روسیه اخیرا نیز در سخنانی اعزام نیروهای روسی به سوریه را بعید دانسته و تاکید کرده بود که به احتمال زیاد کارشناسانی از روسیه برای انجام مقدمات عملیات تحت کنترل درآوردن سلاح‌های شیمیایی سوریه به این کشور بروند.

وی همچنین با تکذیب خبر تصمیم موسکو برای از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه در خاک روسیه، مشارکت کشورش را درعملیات انتقال و از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه بعید ندانست.

روزنامه روسی "کامرسانت" پیشتر به نقل از منابعی از ستاد کل نیروهای مسلح روسیه گزارش داده بود که روسیه علاوه بر یگان‌های ویژه، شماری از نیروهای دفاعی‌ خبره در رویارویی با آلودگی‌های ناشی از تشعشعات شیمیایی و بیولوژیکی به سوریه اعزام خواهد کرد.

وزیر دفاع روسیه خاطرنشان کرد: پیشنهاد روسیه منحصر به تحویل سلاح‌های شیمیایی سوریه جهت به کنترل درآوردن این سلاح‌ها است و درباره مشارکت کارشناسان روسی در این عملیات توافقی صورت نگرفته است اما به محض آن‌که نقش روسیه در تحت کنترل درآوردن سلاح‌های شیمیایی، انتقال یا نابودی این سلاح‌ها به طور دقیق مشخص شود، نیروهای روسی در این عملیات مشارکت خواهند کرد.

شویگو در پایان گفت: با توجه به وجود حدود هفت هزار روسی در سوریه بازگرداندن این افراد از سوریه، الویت اصلی ماست و باید بگویم که کشتی‌های روسی موجود در سواحل سوریه آماده خارج کردن شهروندان روسی از سوریه هستند.

پیش از این وزرای خارجه آمریکا و روسیه به توافقنامه‌ای در خصوص سلاح شیمیایی سوریه دست یافتند.

۱۳۹۲/۷/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...