نسخه چاپی

دیدار تاریخی اوباما و روحانی

عکس خبري -ديدار تاريخي اوباما و روحاني

روزنامه گاردین 22 سپتامبر 2013 (31 شهریور) در مقاله‌ای به حمایت اپوزیسیون ایرانی از تلاش حسن روحانی برای گسترش روابط پرداخت

گروه ترجمه- روزنامه گاردین 22 سپتامبر 2013 (31 شهریور) در مقاله‌ای به حمایت اپوزیسیون ایرانی از تلاش حسن روحانی برای گسترش روابط پرداخت و نوشت: به‌نظر می‌رسد تندروهای ایران از سفر حسن روحانی- روحانی میانه‌روی ایران- به نیویورک (مقر سازمان ملل) که می‌تواند سفر بسیار مهمی باشد، حمایت ضمنی کرده‌اند. ممکن است روحانی با آقای اوباما، همتای آمریکایی خود نیز دیداری تاریخی داشته باشد. اصول‌گرایان تندرو از جمله سپاه پاسداران که نزدیک به رهبر است، از ابراز مخالفت با رویکرد جدید روحانی در تعامل سازنده با جامعه بین‌الملل امتناع کرده‌اند. این موضوع می‌تواند دربرگیرنده گفت‌وگوها در مورد برنامه هسته‌ای مناقشه‌برانگیز ایران و جنگ سوریه باشد. رئیس‌جمهور ایران به دنبال نمایش این موضوع است که کشوری متحد را در پشت خود دارد.

در ادامه مقاله آمده است: رهبر ایران به عنوان منتقد جدی آمریکا، حمایت خود را از آقای روحانی ابراز داشته و ظاهراً از گفت‌و‌گوهای مستقیم روحانی و اوباما حمایت می‌کند که این موضوع می‌تواند در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در این هفته اتفاق بیفتد. فعالان و سیاستمداران مخالف ایران که پس از پیروزی روحانی در ماه ژوئن امید تازه‌ای یافته‌اند، ظاهراً از تلاش رئیس‌جمهور جدید ایران برای ارتقای روابط با غرب حمایت می‌کنند. سرخط‌های روزنامه‌های تهران در روز شنبه منعکس‌کننده حال و هوای افزایش خوش‌بینی در ایران بود؛ به طوری که حتی روزنامه تندرویی مانند کیهان که به طور مستقیم تحت نظر رهبر ایران فعالیت می‌کند، از احتمال دیدار تاریخی رؤسای‌جمهور ایران و آمریکا که می‌تواند سه دهه دشمنی را پایان دهد، استقبال کرد. تیتر کیهان به نقل از روحانی در مورد دیدار با اوباما این بود: «برنامه‌ای ندارم، اما ممکن است.» در نشانه‌ای دیگر در مورد اختیار کامل روحانی، سپاه پاسداران بیانیه‌ای منتشر کرد و از دولت وی اعلام حمایت کرد. محمدعلی ابطحی، معاون سابق دولت اصلاحات به آبزرور گفت که وی سفر روحانی را «مهم‌ترین سفر» به سازمان ملل از سوی رئیس‌جمهوری ایران در «استثنایی‌ترین شرایط» می‌داند. از یک سو، روحانی حمایت رهبر ایران را دارد و از سوی دیگر، آمریکا نیز به اشتباهات گذشته خود در روابط با ایران پی برده است. ابطحی به این اشتباهات به‌ویژه در دوره خاتمی که در آن دوره جورج بوش، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، ایران را به‌همراه کره‌شمالی و عراق، «محور شرارت» نامید، اشاره کرد.

در پایان مقاله آمده است: ابطحی گفت: سفر روحانی با سفر رؤسای جمهور سابق ایران به سازمان ملل تفاوت دارد؛ زیرا محافظه‌کاران مانع‌آفرینی نمی‌کنند و به طرح دیدگاه‌های مخالف نمی‌پردازند.

 تحلیل‌: آنچه که این روزها جهان در عرصه رسانه مشاهده می‌کند، حجم گسترده اخبار درباره دیدار احتمالی اوباما و روحانی است. تشخیص چنین دیداری احتمالی با گروه ارزیابی‌کننده دو طرف است. ورای این هیاهوها و دیدار دو رئیس‌جمهور که مشابه آن هر روز در نقاط مختلف صورت می‌گیرد، مطالبات به‌حق ایران است که حدود سی‌وپنج سال مانع چنین دیدارهایی بوده است. صرف دیدار دو نفر نمی‌تواند آمریکا را در نزد مردم ایران اصلاح کند. آمریکا همچنان شیطان بزرگ است و ایرانیان شعار «مرگ بر آمریکا» سر می‌دهند. چنین دیدار احتمالی زمانی ارزش پیدا می‌کند و ماندگار می‌شود که محصول آن‌، چنان نظر مردم ایران را جلب کند که دیگر آمریکا را شیطان بزرگ ندانند و شعار مرگ بر آمریکا سر ندهند.

۱۳۹۲/۷/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...