نسخه چاپی

رد صلاحیت 10 كاندیدای ریاست جمهوری مصر

رقابت انتخابات ریاست جمهوری مصر با رد 10 نامزد وارد مرحله جدیدی شده است كه نامزد اخوان المسلمین و رئیس سازمان اطلاعات رژیم حسنی مبارك از جمله نامزدهای مطرح هستند.

به گزارش نما به نقل از مهر، انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از تعیین صلاحیت نامزدها وارد مرحله جدیدی شده است.

الجزیره در این رابطه اعلام کرد که کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر شب گذشته پس از بررسی صلاحیت نامزدها که تعداد آنها بالغ بر 23 نفر بود 10 نفر را رد صلاحیت کرد که "خیرت الشاطر"، نامزد اخوان المسلمین، "حازم ابواسماعیل"، و "عمر سلیمان" رئیس سازمان اطلاعات رژیم دیکتاتوری حسنی مبارک از جمله این افراد محسوب می شوند.

این کمیته در بیانیه ای اعلام کرد که افراد مذکور شرایط لازم برای ریاست جمهوری مصر را ندارند اما می توانند ظرف 48 ساعت به رد صلاحیت خود اعتراض کنند.

گفته می شود عمر سلیمان به دلیل عدم کسب هزار امضا در یکی از استان ها و خیرت الشاطر نامزد اخوان المسلمین و "ایمن نور" نامزد حزب غد الثوره (فردای انقلاب) نیز به دلیل اینکه به طور کامل قانون عفو شامل حال آنها نشده است رد صلایت شده اند.

حازم صلاح ابواسماعیل نیز به دلیل تابعیت آمریکایی مادرش رد صلاحیت شده است. کمیته عالی انتخابات مصر پیش از این اعلام کرده بود علیه برخی از نامزدها شکایت شده و دادخواست حقوقی علیه آنها تنظیم شده بود که خیرت الشاطر، ایمن نور و ابواسماعیل از جمله این نامزدها بودند.

این در حالی است که اخوان المسلمین مصر پیش از در اقدامی محتاطانه "محمد المرسی" یکی از رهبران خود را به عنوان فرد جایگزین خیرت الشاطر معرفی کرده بود تا در صورت رد صلاحیت الشاطر المرسی جایگزین وی شود.

در این میان "عمرو موسی" دبیر کل اتحادیه عرب، "عبدالمنعم ابوالفتوح" یکی از رهبران سابق اخوان المسلمین و "احمد شفیق" نخست وزیر سابق مصر از جمله نامزدهایی هستند که تاکنون رد صلاحیت نشده اند.

فضای مصر هم اکنون به شدت امنیتی است چرا که احتمال تظاهرات گسترده مردمی از سوی طرفداران نامزدهای رد صلاحیت شده وجود دارد و پلیس تدابیر امنیتی شدیدی را در این زمینه اتخاذ کرده است.

در همین راستا کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر دستورالعملی را درباره تبلیغات انتخاباتی تدوین کرده که به موجب آن هیچ نامزدی حق ندارد در تبلیغات خود به روابط میان افراد جامعه خدشه وارد کند یا زندگی خصوصی دیگر نامزدها را هدف قرار دهد.

پیش بینی می شود کمیته مذکور 26 آوریل فهرست نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر را اعلام کند انتخاباتی که قرار است 23 و 24 می (سوم و چهارم خرداد) برگزار شود. تبلیغات انتخاباتی نامزدها از 30 آوریل آغاز و تا 21 می 2 روز پیش از آغاز انتخابات ادامه خواهد داشت.

۱۳۹۱/۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...