نسخه چاپی

روحانی خطاب به غرب با تاكید بر احترام متقابل اعلام كرد: آمادگی برای مذاكره بدون پیش‌ شرط

رئیس‌ جمهور با اشاره به اینكه ملت ایران به‌ دنبال سلاح‌ های كشتار جمعی نیست، گفت: این نظام و دولت به تمام معاهدات منع سلاح‌ های كشتار جمعی و از جمله معاهده عدم اشاعه سلاح هسته‌ای پیوسته و متعهد است.

به گزارش نما به نقل از جنوب نیوز- رئيس‌ جمهور در مراسم رژه نیروهای مسلح که به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره به اینکه ملت ایران به‌دنبال سلاح‌های کشتار جمعی نیست، گفت: این نظام و دولت به تمام معاهدات منع سلاح‌های کشتار جمعی و از جمله معاهده عدم اشاعه سلاح هسته‌ای پیوسته و متعهد است.


روحاني با اشاره به نشست ظريف و اشتون درباره پرونده هسته‌اي ايران، ادامه داد: برای مذاکره بدون پیش‌شرط با غرب آماده‌ایم، از موضع برابر و با احترام متقابل مذاکرات صورت بگیرد و آنان در فکر منافع خود نباشند و منافع متقابل مطرح باشد. رئيس جمهور خطاب به جهانیان دوباره تاكيد كرد كه ایران کشوری بزرگ، متمدن، انقلابی و قدرتمند است. وي توصيه كرد كه با این کشور و ملت با زبان زور و تهدید حرف نزنید. زيرا جنگ و دیپلماسی مفهومی در کنار هم ندارند و هیچ ملت منطقی و آزاده‌ای روی یک میز، جنگ و دیپلماسی را نمی‌پذیرد. با اين وجود روحاني از حقوق كشور دفاع كرد و با تاكيد بر اينكه جهانيان بايد همه حقوق حقه ملت ایران از جمله حقوق هسته‌ای و غنی‌سازی در خاک این کشور را در چارچوب مقررات بین‌المللی بپذیرند، افزود: اگر در برابر حق و حقوق ملت ایران سرفرود بیاورند، ملت ایران ملت دوستی، صلح و همکاری است و می‌توانیم همه دست‌به‌دست هم دهیم و مشکلات منطقه و حتی جهان را حل‌وفصل کنیم.


http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/06/31/1392063113441939_PhotoL.jpg


چرا روز اول جنگ را جشن مي‌گيريم؟


روحاني در بخش ديگر از سخنراني خود، در چرايي جشن گرفتن اولين روز آغاز جنگ گفت: ما روز پایان جنگ یعنی روز فتح نهایی را جشن نگرفته‌ایم. روز آغاز جنگ و اولین هفته دفاع مقدس را گرامی می‌داریم. می‌خواهیم به دنیا بگوییم ملت ایران مورد تجاوز قرار گرفت. می‌خواهیم به دنیا بگوییم مردمی که در سال‌های اولیه انقلاب به فکر ساماندهی کشور بوده‌اند و ارتش و سپاهی که در آن روزها آمادگی‌های لازم را برای یک نبرد کلاسیک نداشتند و مردمی که با آماده کردن کودکانشان و جوانانشان آغاز سال تحصیلی را جشن گرفته بودند و حجاجی که در فرودگاه عازم زیارت خانه خدا بودند، این تجاوز در ماه حرام و در ماه ذی‌القعده به ما تحمیل شد.


نيازمند روحيه ايثار هستيم


روحانی همچنين به دليل پيروزي ايران در اين جنگ تحميلي را بر شمرد و ادامه داد كه روحيه ايثار ما را پيروز ميدان كرد. رئيس جمهور تاكيد كرد: امروز از هر زمان دیگر نیازمند همان روحیه ایثار هستیم، ایثار یعنی منافع ملی و منافع مردم و مطالبات آنان را بر خواست فردی، شخصی، خانوادگی و بخشی ترجیح دهیم. این همان ایثارگری است که همواره به آن نیاز داشتیم و خواهیم داشت. روحانی با یادآوری عدم تجاوزگری ایران در 200 سال گذشته به هیچ‌یک از کشورها تصریح کرد: امروز نیز همانند دوران انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح این سرزمین و نظام آغاز‌گر هیچ تجاوزی در منطقه نخواهند بود، اما همواره مدافعی قوی و قهرمان در برابر متجاوزان بوده و خواهد بود و همیشه تجاوزگر را از تجاوز پشیمان خواهند کرد.



ايران براي منطقه تهديد نيست

روحاني با بيان اينكه ایران و نیروهای مسلح آن برای همسایگان و دیگران تهدید نیست و با تاكيد بر اينكه نیروهای مسلح ايران قدرتمندند، ادامه داد: آنهایی برای منطقه تهدیدند که همه مقررات بین‌المللی را زیرپا گذاشته‌اند. رژیمی برای منطقه تهدید است که تمام معاهدات بین‌المللی در زمینه سلاح‌های کشتارجمعی را زیرپا گذاشته و انباشتی از انواع سلاح‌های شیمیایی و هسته‌‌ای را برای تهدید دیگران ذخیره کرده است.

۱۳۹۲/۷/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...