نسخه چاپی

تحریف BBC درباره جزیره ابوموسی، صدای ضدانقلاب را هم درآورد


سفر استانی احمدی نژاد به جزایر سه گانه خلیج فارس با واکنش غیرمنطقی و خارج از عرف دیپلماتیک امارات متحده عربی را به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، شدت این واکنش‌ها و جوسازی‌ها به حدی بود که به ادعاي شيخ عبدالله بن زايد آل نهيان، وزير خارجه امارات بازديد رييس‌جمهور "نقض حاكميت امارات" (!) است. ادعايي كه اسناد تاريخي آن را قبول ندارند و طبق گواهي همين اسناد، جزاير سه گانه تنب بزرگ، تنب كوچك و ابوموسي متعلق به ايران و جزو لاينفك كشورمان به شمار مي‌رود.

این واکنش ها تا حدی ادامه پیدا کرد تا بازی فوتبال دوستانه تیم ایران و امارت لغو شد.

این اعتراضات در حالی است که به گفته خسرو معتضد پژوهشگر تاریخ ایران دلایل و قرائنی برای مالکیت ‌امارات ‌بر ‌ابوموسی وجود ندارد و در هیچ زمان ابوموسی ارتباطی به کشوری غیر از ایران نداشته و اصلاً ‌آن موقع کشوری به نام امارات وجود نداشته است و دولت ایران به این شیوخ به عنوان یک دولت نگاه نمی‌کرد بلکه آنها به عنوان یک همسایه‌های محلی بودند،

این پژوهشگر تاریخ ایران با یادآوری تأسیس ‌‌امارات متحده عربی در سال 1349 و "دست و پا زدن‌های" ‌انگلستان ‌و فشار این کشور به شاه برای جداسازی بحرین از خاک ایران تصریح کرد: ‌شاه ‌اشتباه کرد و به راحتی بحرین را از دست داد و خیلی بی‌مورد در هندوستان مصاحبه کرد و گفت "ما رفراندوم می‌کنیم" که رفراندوم نیز انجام نشد، یعنی هیچ‌گونه همه‌پرسی ‌صورت نگرفت و فقط ‌از 40 خانواده شیخ از جمله آل‌خلیفه پرسیدند و آنها هم گفتند می‌خواهیم مستقل باشیم.

این پژوهشگر تاریخ ایران جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب‌ بزرگ و تنب کوچک را "جزو لاینفک" خاک ایران می داند و با بیان اینکه ‌هیچ‌گونه مذاکره‌ای ‌درباره این جزایر لازم نیست، تأکید کرد: مذاکره در این زمینه مانند این است که انسان درباره زن و بچه خود مذاکره کند، لذا اعتراض امارات به رفتن رئیس جمهور به یک بخش از خاک ایران، به منزله فضولی و خلاف عرف دیپلماتیک است و ایران باید در روابط با امارات تجدید‌نظر کند.

در ادامه این واکنش ها بی بی سی فارسی اعلام کرد که چند سالی‌ است که ایران سه جزیره‌ را بخشی از استان هرمزگان و شهرستان خود می‌‌داند و تنها از ۴۰ سال پیش در کنترل خود گرفته است.

این گفته بی اساس بی‌بی‌سی فارسی با واکنش شدید سایت‌های ضد انقلاب مواجه شد به نحوی که بالاترین می‌نویسد:

آقا و خانم بی‌‌بی‌‌سی‌! این تنها ادعا نیست که از تاریخ مکتوب کهن، ایران نه تنها بر این جزایر که بر تمام سرزمین‌های اطراف خود حکمرانی می‌‌کرد (بی‌ بی‌ سی‌ فارسی این واقعیت را تنها نظر ایران می‌‌داند!). این سه جزیره‌ از زمان گسترش استعمار بریتانیا هم جزو توابع بندر لنگه خودمختار بوند واجاره‌ داده شده توسط ایران و در بیش از یک سده پیش، ضمیمه استان ۲۶ام ایران گشتند.

آقا و خانوم بی‌ بی‌ سی‌ فارسی! نقشه‌ها و متون به جا مانده از سیاستمداران و دریانوردان کشور مطبوع خود شما -انگلستان- است که بر حاکمیت ایران بر جزایر گواهی می‌‌کنند.

جناب بی‌‌بی‌‌سی‌! این استعمار پیر بریتانیا بود که از ضعف ایران در دوران مشروطه و بحران‌های داخلی‌ ایران بهره برد و بدون رضای ایران مالکیت آن را تغییر داد! بشکلی که بیش از ۷ دهه ایران در حال مذاکره با نیروهای استعماری در بازپس گیری جزایر خود بود! انگلیسی‌ها تمام تاریخ مستند جزایر را می‌‌دانند و از قرار داد ۱۹۷۱ باخبرند. خود می‌‌دانند که چگونه شعله اختلاف بین عرب و ایرانی‌ را روشن نگاه داشتند و خواستار رفع اختلاف قطعی نبودند; این دولت مطبوع شما است که بیش از دو دهه از ادعا‌های واهی امارات حمایت می‌‌کند و حتی از فارس خواندن خلیج همیشه فارس هم ابا دارد.

جناب بی‌‌بی‌‌سی‌ فارسی! حقوق و مزایا و هزینه‌های شما از مالیات شهروندان انگلیسی تامین می‌‌شود و باید هم در راستای سیاست‌های کلی‌ بریتانیا باشید، ولی‌ به یاد آورید که خود در وهله نخست ایرانی‌ هستید!

این خبر در بین کاربران سایت بالاترین نیز بازتاب های جالب توجهی داشت و در ادامه به برخی از این نظرات اشاره می کنیم:

*بر سراسر این پهنه آبی خلیج پارس و جزایر آن حکم فرما بود. جزایر سه گانه در سال ۱۹۰۸ به طور کامل تحت اشغال بریتانیا به عنوان قیم رسمی امارات مصالحه در آمد اما تا سال ۱۹۷۱ هیچ کدام از دولت‌های ایران این اشغال را قبول نداشته و ابوموسی به همراه تنب بزرگ و کوچک در تقسیمات کشوری ایران قرار داشتند.
در سال ۱۹۷۱ پس از توافق ایران و بریتانیا و پیش از خروج نیروهای نظامی انگلیس از منطقه و تأسیس کشور امارات متحده عربی، ابوموسی به همراه تنب بزرگ و تنب کوچک پس از نزدیک به ۷۰ سال شکایت های مداوم دولت ایران علیه اشغالگری انگلیس سرانجام به ایران بازگردانده شد.

بی‌ بی‌ سی‌ فارسی می‌‌گوید: ایران چنان ادعایی را می‌‌کند!!در ضمن همانطور که توضیح دادم نه تنها از ۴۰ سال پیش که در بیش از ۱۰۰ سال پیش به طور مستند جز استان بندر لنگهٔ ایران به حساب می‌‌آمده است.
شما تمام نوشته‌های بی‌ بی‌ سی‌ فارسی را هم در این چند روزه بخوانید، جایی نمی‌‌بینید که اشاره‌ای به مالکیت قطعی ایران کرده باشد. حتی بی‌ طرف هم نیست و طعنه می‌‌زند.

*کثیف ترین تلویزیون و کثیف ترین سیاست ها مربوط به بی‌بی‌سی است. اگر دقت کنید همیشه که خبر را اعلام می کند بعد میگه البته ما در مورد صحت این خبر اطلاع نداریم. دقیقا همیشه هر جا که پای دموکراسی در میان باشه، شروع به خیانت می کنند

*انگلیس شهریه‌ دانشگاه‌ها را زیاد کرد و تظاهرات دانشجویان را به جان خرید، ولی‌ پول شبکه فارسی بی‌ بی‌ سی‌ پابرجاست که هیچ، زیاد هم می شود.

*برادر جان، پول بی‌‌بی‌سی را وزارت خرج انگلیس می‌دهد. چه انتظار داشتید؟

۱۳۹۱/۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...