نسخه چاپی

چرا آمریكا قادر به تعامل صحیح با ایران نیست؟

«ایرانی‌ها هزار بار بیشتر به آمریكا اعتماد ندارند و برای آن‌ نیز دلایلی دارند.»

به گزارش نما به نقل از کیهان، روزنامه کریستین ساینس مانیتور با انتشار این تحلیل به بررسی موانع تعامل صحیح میان آمریکا و ایران پرداخت و نوشت: در حالی که ایران رویکرد متعادل خود را برای پایان دادن به بن‌بست هسته‌ای دنبال می‌کند، تحلیل‌گران به نکاتی اشاره می‌کنند که ممکن است تلاش‌های دیپلماتیک را تحت تأثیر قرار دهد.

این روزنامه با اشاره به اقتدار منطقه‌ای ایران و اینکه ایران محور مقاومت است، نوشت: فرانک ویسنر یکی از سخنرانان نشست روز پنجشنبه پروژه ایران می‌گوید: «بر اساس چه تعاملی ایران موضع آمریکا را در منطقه می‌پذیرد؟ بر اساس مشروعیت؛ یعنی موضع ما در منطقه مشروع است و ما مشروعیت موضع ایران در منطقه را می‌پذیریم؟»
ویسنر که پیش از این سفیر آمریکا در هند، زامبیا و... بوده است، می‌افزاید: این توافق مستلزم آن است که آمریکا مسیر آینده خود را متوازن سازد. ما به زودی خواهیم دید چه عوامل دیگری در این زمینه نقش دارند. آمریکا بدون ایران نمی‌تواند مذاکرات ژنو 2 در مورد سوریه را آغاز کند، نمی‌تواند از امنیت ناوها و ملوانانش در خلیج‌فارس مطمئن باشد، نمی‌تواند چارچوب لازم برای مدیریت افغانستان را در دست داشته باشد، هیچ یک از این موارد بدون رسیدن به درک مشترک با ایران محقق نخواهد شد.

کریستین ساینس مانیتور در ادامه خاطرنشان کرد: تعامل با ایران دشوار است زیرا کنگره آمریکا تحریم‌های شدیدی را علیه ایران اعمال کرده است که امروزه بیشتر بخش‌های اقتصاد ایران را تحت تأثیر قرار داده است. تحلیلگران می‌گویند کنگره علاقه فراوانی به تحریم دارد؛ و این سیاست ثابت نمایندگان کنگره است که باور دارند باعث تسلیم ایران می‌شود. این روش آمریکا برای ایرانی‌ها آزاردهنده است. در واقع بسیاری از اعضای کنگره آمریکا به فکر تغییر رژیم ایران هستند.

«ویلیام لوئرس»، یکی از اعضای پیشین وزارت امورخارجه آمریکا که مسئولیت پروژه ایران را نیز بر عهده دارد می‌گوید: این عادت در واشنگتن که یک کشور را دشمن ببینند و از همه جهت با همه منابع به آن حمله کنند، به سختی قابل تغییر است.

تحلیلگر روزنامه آمریکایی در ادامه خاطرنشان کرد: ما می‌دانیم آمریکا به ایرانی‌ها اعتمادی ندارد، اما آنچه معمولاً نمی‌بینیم این است که ایرانی‌ها هزار بار بیشتر به ما بی‌اعتماد هستند و دلایلی برای این امر دارند. آمریکا باید ثابت کند که دنبال براندازی نیست و تحریم‌ها را کاهش دهد.

کریستین ساینس مانیتور در پایان خاطرنشان کرد: ایران در سوریه حضور دارد و اگر تصور کنیم بدون حضور و تعامل ایران می‌توان بحران سوریه را حل کرد، احمقانه است. باید از این حقیقت مطلع باشیم و خود را برای مطابقت دادن با این حقیقت آماده کنیم.

۱۳۹۲/۷/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...