نسخه چاپی

سیاست فرانسه در قبال دخیل بودن ایران در حل‌ بحران سوریه

روزنامه نیویورك‌تایمز 24 سپتامبر 2013 (2مهر) در مقاله‌ای به سیاست فرانسه در قبال دخیل بودن ایران در حل‌وفصل بحران سوریه پرداخت

گروه ترجمه- روزنامه نیویورک‌تایمز 24 سپتامبر 2013 (2مهر) در مقاله‌ای به سیاست فرانسه در قبال دخیل بودن ایران در حل‌وفصل بحران سوریه پرداخت و نوشت: وزیر خارجه فرانسه که در نشستی با هیئت تحریریه نیویور‌ک‌تایمز شرکت کرده بود، در مورد روند منعطف شدن مواضع غرب در قبال ایران، روز دوشنبه گفت که ایران می‌تواند مطابق تحقق برخی شرایط مشخص در نشست ژنو به‌منظور پایان جنگ داخلی خونین سوریه دخیل شود. وزیر خارجه فرانسه گفت که «ایران باید هدف این نشست را بپذیرد: ایجاد همگرایی به منظور انتخاب حکومتی موقت بدون حضور بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه... همچنین ایران باید درک کند که در ازای همکاری در مورد سوریه، امتیازی در مورد مسئله هسته‌ای یا مسئله‌ جدی دیگر با غرب کسب نخواهد کرد... این استدلال محکم برای حضور ایران وجود دارد... که هنگامی که شما می‌خواهید به صلح برسید، باید این صلح را میان طرف‌های مخاصمه ایجاد کنید و ایران نیز در این کشمکش و مخاصمه دخیل است.»

در ادامه مقاله آمده است: وزیر خارجه فرانسه تشریح کرد: «آن‌ها (ایرانی‌ها) باید علناً هدف نشست ژنو 2 را بپذیرند... نکته دوم اینکه باید برای ایرانی‌‌ها مشخص شود که میان مسئله سوریه و برنامه هسته‌ای تفاوت وجود دارد... آن‌ها (ایرانی‌ها) نمی‌توانند بگویند در صورتی که شما (غرب) در مورد تسلیحات هسته‌ای انعطاف به خرج بدهید، ما با راه‌حل مسئله سوریه موافقت می‌‌کنیم. خیر، این دو مسئله متفاوت هستند.» تاریخی برای نشست صلح موسوم به ژنو 2 مشخص نشده است که طی آن، نمایندگان دولت سوریه و مخالفان نیز حضور داشته باشند. یک مانع این است که کدام کشورها باید در این نشست شرکت کنند؛ برای نمونه، روسیه تأکید کرده است ایران باید مشارکت کند. اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه، نیز مصرانه خواستار مشارکت ایران شده است. آمریکا و متحدانش با دخیل شدن ایران مخالفت کرده‌اند.

در پایان مقاله آمده است: مقامات آمریکایی علناً از دخیل شدن ایران در گفت‌وگوها به‌منظور انتخاب دولتی انتقالی در سوریه سخن نگفته‌اند. به‌نظر می‌رسد آن‌ها منتظر نشست روز سه‌شنبه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران با همتایان وی در گروه‌ 1+5 هستند. دیدار میان آقای ظریف و اعضای شورای امنیت که در آن، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز حضور دارد، یکی از عالی‌ترین تماس‌های چهره‌به‌چهره میان ایران و آمریکا طی بیش از سه دهه دشمنی است. روز دوشنبه نیز کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با وزیر خارجه ایران دیدار کرد. خانم اشتون گفت که «آقای ظریف در مورد مسائل مختلف صحبت کرد؛ اما تمرکز وی بر مسئله هسته‌ای بود.» ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، نیز روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که «دیدار نخست وی با آقای ظریف، سازنده» بوده است و تصور می‌کند که ایران ممکن است «نقشی سازنده» در گفت‌وگوهای مربوط به جنگ سوریه ایفا کند؛ اما تأکید کرد که بریتانیا انتظار دارد ایران «گام‌های ملموس به‌منظور رفع نگرانی‌های جامعه بین‌الملل بردارد... اگر آن‌ها واقعاً به آنچه می‌گویند، عمل کنند، قطعاً ممکن خواهد بود.»


تحلیل‌:
وزیر امور خارجه فرانسه و انگلیس و به‌ویژه فرانسه، تصور کرده‌اند همچنان در دوران استعمار و آقایی به‌‌سر می‌برند که این‌گونه صحبت‌ کرده‌اند. برای خارج شدن آن‌ها از فضای خیالی و موهوم گذشته و بازگرداندن‌شان به وضع موجود، باید گوشزد کرد که ایران همان خصم قدرتمند استکبار است که به این ادبیات استکباری اعتنایی ندارد و آن‌ها فراموش هم نکنند که پس از انتخابات اخیر خودشان به بیشتر شدن تعامل و نزدیک‌تر شدن روابط تمایل نشان دادند.

۱۳۹۲/۷/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...