نسخه چاپی

افخم در نشست هفتگي با خبرنگاران-? و پاياني

مذاكره برای مذاكره پذیرفته نیست/ مذاكرات باید محدوده زمانی داشته باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاكرات روز پنج‌شنبه بین ایران و ۱+۵ گفت: مذاكره برای مذاكره پذیرفته نیست و در عین حال مذاكرات باید دارای محدوده زمانی باشد.

به گزارش نما به نقل از فارس، مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه نشست هفتگی امروز (سه‌شنبه) با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا ایران از مذاکرات مستقیم با آمریکا استقبال می‌کند؟ پاسخ داد: ما به دنبال نفس دیدار نیستیم و برای تأمین اهداف خود چارچوب‌هایی داریم و دیپلماسی ایران فعال است.

وی اینکه انجام یک دیدار سوری تعیین کننده باشد را تلقی اشتباهی برشمرد و درباره دیدار مقامات دو کشور اظهار داشت: این دیدار باید زمان مناسب خود را پیدا کند و هنوز زمان مناسب آن فرا نرسیده است.

خبرنگاری درباره خوشبینی‌های صورت گرفته نسبت به دیدارها بین مقامات کشورمان با دیگر کشورها در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل سؤال کرد که افخم به رسانه‌ها توصیه کرد که خوشبینی افراطی و بدبینی را کنار گذاشته و به سمت واقع‌بینی و انعکاس واقعیات حرکت کنند.

سخنگوی وزارت خارجه توضیح داد: سیاست خارجی حوزه‌ای است که با صبر، زمان و اقدامات سنجیده توأمان می‌باشد. ما همگان را دعوت می‌کنیم که از شتابزدگی در ارزیابی‌ها و سوق دادن جریانات به سمت خلاف روندهای واقعی جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی خواستار راه‌حل منطقی و پایدار است که تأمین کننده حقوق مسلم ملت باشد، اظهار داشت: دستگاه سیاست خارجی چارچوب‌های حرکت خود را دنبال می‌کند که مبتنی بر حمایت مردم و رهنمودهای هوشمندانه رهبری است و امیدواریم این درایت و صبر را در انتشار مقالات در رسانه‌ها شاهد باشیم.

یکی از خبرنگاران درباره محورهای اصلی گفت‌وگوهای ایران با 1+5 در روز پنج‌شنبه سؤال کرد که وی این نشست را آغاز و دور جدید مذاکرات برشمرد و افزود: مباحث ما خیلی روشن است. حقوق مسلم مردم ایران و حق غنی‌سازی در خاک ایران بحث‌های اصلی ماست. به نظر می‌رسد در نشست پنج‌شنبه وزرای خارجه روندهای قبلی را مرور کرده و تفاهم شده است که مذاکرات در نیمه اکتبر در ژنو ادامه یابد.

افخم با بیان اینکه ظریف وزیر امور خارجه کشورمان هدایت کننده مذاکرات است، خاطرنشان کرد: متناسب با تفاهمات و مباحثی که مطرح می‌شود، سطح مذاکرات نیز قابل تغییر است.

افخم در پاسخ به این پرسش که آیا جمهوری اسلامی محدوده زمانی مشخصی را برای دریافت پاسخ از طرف‌های مقابل در بحث هسته‌ای تعیین کرده است؟ عنوان کرد: ما اعلام کرده‌ایم که مذاکره برای مذاکره پذیرفته نیست و در عین حال مذاکرات باید دارای محدوده زمانی باشد که منافع طرفین را تأمین و مذاکرات برد - برد شکل بگیرد.

وی مذاکرات پنج‌شنبه را تعیین کننده خواند و افزود: دیدگاه‌های دو طرف مورد تبادل نظر قرار خواهد کرد و ما مباحثی که بر پایه آن مذاکرات آینده شکل بگیرد مطرح خواهیم کرد.

خبرنگاری نیز به مطلب منتشر شده در روزنامه زمان چاپ ترکیه مبنی بر اینکه روحانی تعهد داده که در قبال لغو تحریم‌ها، بشار اسد در انتخابات سال 2014 کاندیدای ریاست جمهوری نشود اشاره کرد و نظر افخم را پرسید که وی این مطلب را کاملا بی‌اساس خواند.

خبرنگار روسیه‌الیوم درباره همکاری‌های تهران و مسکو سؤال کرد که افخم روابط دو کشور را خوب برشمرد و با بیان اینکه گفت‌وگوهای خوبی بین دو کشور در سطوح مختلف در جریان است به دیدار رؤسای جمهور ایران و روسیه در حاشیه نشست شانگهای در بیشکک اشاره کرد و افزود: مواضع دو کشور در خصوص مسائل منطقی و بین‌المللی با یکدیگر نزدیک است و این رایزنی‌ها در چارچوب خود ادامه خواهد داشت.

افخم ادامه داد: واگذاری موقت نیروگاه بوشهر به ایران فضای نسبتا مناسب‌تری را در مناسبات دو کشور ایجاد خواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آینده روابط تهران با قاهره و ریاض با ذکر این نکته که ما همواره بر همگرایی در منطقه و لزوم همکاری برای تأمین منافع و امنیت ملی تأکید کرده‌ایم، گفت: امیدواریم مناسبات خوب منطقه‌ای تحرک لازم خود را پیدا کند و دیدگاه‌های طرفین بیش از پیش به هم نزدیک و تحولات مثبتی رخ دهد.

به گفته افخم این موضوع نیازمند اراده و خواست متقابل است.

وی ابراز امیدواری کرد که شاهد همکاری‌های منطقه‌ای باشیم.

یکی از خبرنگاران از افخم پرسید که اگر غربی‌ها تحریم‌ها را لغو کنند آیا ایران انعطاف‌پذیری نشان داده و غنی‌سازی را کاهش خواهد داد؟ که وی تصریح کرد: مذاکره باید پشت میز مذاکره انجام شود و ما چنین رایزنی‌هایی را تأیید نمی‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به دیدار رؤسای جمهور ایران و فرانسه که قرار است امروز در نیویورک انجام شود عنوان کرد: این دیدار بر مبنای توافق طرفین انجام می‌شود و ابعاد مناسبات دو جانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله موضوعات مورد گفت‌وگو در این دیدار است.

وی همچنین بیان کرد که دیدگاه‌های جمهوری اسلامی نسبت به تحولات سوریه نیز بخشی از این مذاکرات را در برمی‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره انتخابات ریاست جمهوری در آذربایجان ابراز امیدواری کرد که این انتخابات براساس چارچوب‌های سیاسی و بدون دخالت و تأثیرپذیری طرف‌های خارجی برگزار ‌شود.

یکی از خبرنگاران با اشاره به پیروزی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان درباره انتظار ایران از دولت جدید آلمان سؤال کرد که افخم با بیان اینکه طی سه ماه گذشته صحنه سیاسی دو کشور شاهد برگزاری انتخابات مهمی بود عنوان کرد: امیدواریم با شرایط پیش آمده و در فضای جدید حرکت‌های واقع‌بینانه در مسیر افزایش تعامل سازنده بین دو کشور رخ دهد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره نشست ژنو با ابراز خرسندی از اینکه با دور شدن شبح جنگ از منطقه راهکار سیاسی تقویت شده افزود: صدای کشورهایی که خواهان دیپلماسی هستند بیشتر شده و این امیدواری در صحنه بین‌المللی ایجاد شده که سوریه به سمت راهکار سیاسی حرکت کند که یکی از این سازوکارها نشست ژنو 2 است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما از هر گونه ساز و کار دیپلماتیک که ظرفیت‌های دیپلماسی را به کار گیرد و خواست‌های مردم سوریه را بدون پیش‌شرط تأمین کند استقبال می‌کنیم.

۱۳۹۲/۷/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...