نسخه چاپی

اصفهانیان: برای من هم چك كشیدند،قبول نكردم

بین فوتبالی‌ها اینطور جا افتاده كه محسن قهرمانی یك استقلالی است و به خاطر گرایشی كه به این تیم دارد همیشه به ضرر پرسپولیس قضاوت می‌كند و همین امر باعث حساسیت هواداران پرسپولیس روی قهرمانی شده است!

به گزارش نما، تمام هوش و حواس فوتبالی‌ها این روزها به اتفاقات بازی پرسپولیس و سپاهان و اشتباه محسن قهرمانی است که در نهایت منجر به حرف‌های جنجالی علی دایی شد. بعد از آن اتفاق خیلی‌ها با خود این سوال را در ذهن مرور کردند که آیا فساد مالی بین داوران لیگ وجود دارد؟ و اگر هست مسوولان چه برخوردی با این مساله می‌کنند؟ اگر هم چنین چیزی صحت ندارد واکنش مسوولان کمیته داوران به اتهاماتی که این روزها به جامعه داوری وارد می‌شود چیست؟ شاید پاسخ این سوالات را فریدون اصفهانیان بهتر از هر کسی بداند که این روزها روی صندلی ریاست کمیته داوران می‌نشیند. او شخصی است که می‌تواند پاسخ سوالات را بدهد. روز گذشته سراغ اصفهانیان رفتیم تا درباره تمام این مسائل و حاشیه‌های چند وقت اخیر با او همکلام شویم.
اتفاقات بازی پرسپولیس و سپاهان شهر را به هم ریخته است و اکثر فوتبالدوستان از این بازی و حاشیه‌هایش و قضاوت بحث‌برانگیز آقای قهرمانی صحبت می‌کنند!
چرا اینطور صحبت می‌کنید؟! کی شهر را به هم ریخته است.
آقای اصفهانیان به اطرافتان نگاه کنید و تعداد دفعاتی که موبایل‌تان زنگ می‌خورد و مصاحبه‌هایی که روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار می‌گیرد. همه این مسائل گواه این نیست که قضاوت داورتان در بازی پرسپولیس و سپاهان شهر را به هم ریخته؟
اگر حرفه‌ای به قضیه نگاه کنیم در همه کشورها اینگونه مسائل پیش می‌آید. چرا در بازی پرسپولیس و تراکتورسازی این حرف‌ها پیش نیامد. مگر نه اینکه دهنوی روی علی کریمی فن کمر اجرا کرد یا آن پنالتی که به نفع پرسپولیس گرفته شد. چرا آن زمان این هیاهو را به راه نینداختند؟
آقای دایی گفته اگر فدراسیون برای حرف‌هایش مدارک بخواهد با کمال میل مدرک ارائه می‌دهد.
چرا آقای دایی مدارکش را به فدراسیون ببرد، مدارکش را پیش من بیاورد. ایشان معتقد است حقش ضایع شده و مدارکی دارد، پیش من بیاورد. اگر درست بود برخورد می‌کنیم.
بعد از اظهارات تند آقای دایی و رویانیان، شما گفته بودید که شکایت می‌کنید، آیا تاکنون شکایت خود را تحویل کمیته انضباطی داده‌اید؟
ما وظیفه داریم رییس فدراسیون را در جریان قرار دهیم. ایشان باید به کمیته انضباطی شکایت کند.
طی این چند روز خیلی‌ها به کمیته داوران این انتقاد را وارد کردند که با توجه به پیشینه قبلی آقای قهرمانی و حرف و حدیث‌هایی که بعد از قضاوت‌های ایشان برای پرسپولیس پیش می‌آید، چرا کمیته داوران باز هم این داور را برای چنین بازی حساسی انتخاب کرد، به نظر می‌رسید مسوولان کمیته داوران باید به این موضوعات بیشتر دقت کنند.
ما هم به این موضوعات توجه داریم و با در نظر گرفتن تمام جوانب آقای قهرمانی را گزینه مناسبی برای این بازی دیدیم.
اما بین فوتبالی‌ها اینطور جا افتاده که محسن قهرمانی یک استقلالی است و به خاطر گرایشی که به این تیم دارد همیشه به ضرر پرسپولیس قضاوت می‌کند و همین امر باعث حساسیت هواداران پرسپولیس روی قهرمانی شده است!
این حرف را قبول ندارم مگر آقای قهرمانی در بازی پرسپولیس و تراکتورسازی به نفع پرسپولیس سوت نزد در آن بازی اشتباه ایشان به ضرر تراکتور و به نفع پرسپولیس شد. اگر ما بخواهیم به این حرف‌ها توجه کنیم نمی‌توانیم چیدمان داوری داشته باشیم چون بعضا یک تیم می‌گوید فلان داور برای ما شگون ندارد برای بازی ما نگذارید. یکی دیگر می‌گوید فلان داور با ما مشکل دارد این داور را برای بازی‌های ما تعیین نکنید و ... اگر بخواهیم به حرف‌های باشگاه‌ها باشیم که اصلا داوری نمی‌تواند قضاوت کند ضمن اینکه ما با آوردن داوران جوان در لیگ برای داوران باتجربه پشتوانه‌سازی می‌کنیم.
یکی دیگر از ایرادهایی که به محسن قهرمانی گرفته می‌شود این است که برخورد بدی با بازیکنان دارد. سگرمه‌هایش درهم است و با پرخاش صحبت می‌کند، کمیته داوران در این زمینه صحبتی با آقای قهرمانی نداشته است؟
هر کس یک جور رفتار می‌کند آقای قهرمانی هم بادی لنگویچ (Body language) دارد البته من به داوران گفته‌ام مردم می‌آیند استادیوم که بازی را ببینند و نباید شما در زمین دیده شوید مردم باید توپ و بازیکن را بیشتر ببینند، نه داور را.
انتقاد دیگری هم که به آقای قهرمانی می‌شود این است که علاقه دارد هنرپیشه نقش اول باشد و به نوعی در بازی‌ها بیشتر از بقیه دیده شود چنین چیزی را قبول دارید؟
داور مسوول زمین است، رهبر زمین است اما باید طوری رفتار کند که عامه مردم قبول دارند. قبول دارم قهرمانی اشتباه کرده است اما داوران با نیت خاصی اشتباه نمی‌کنند ممکن است در جاگیری اشتباه داشته باشند یا صحنه را نبینند اما در کل به عمد اشتباه نمی‌کنند.
فساد مالی در داوران را قبول دارید.
اصلا قبول ندارم. حتی به ذهنم هم این مساله خطور نمی‌کند. باور ندارم داوری فساد مالی داشته باشد.
خیلی‌ها بر این باورند چون شما خودتان در زمان قضاوتتان داور سالمی بودید از این مسائل خبر ندارید.
نه قبول ندارم. اگر چنین چیزی صحت داشته باشد باید داور را از صحنه ورزش کنار بگذارند اما باور کنید هیچ‌گاه داور شرف خود را زیر سوال نمی‌برد.
اینطور که گفته می‌شود زمانی که قضاوت می‌کردید یکی از تیم‌ها به شما چکی می‌دهد اما قبول نمی‌کنید و فدراسیون را در جریان قرار می‌دهید.
بله، وظیفه‌ام را انجام دادم. من در آن بازی قضاوت نکردم و داور دیگری رفت. با توجه به صحبتی که کرده بودند ناراحت بودم و نمی‌خواستم به زمین بروم.
در کدام بازی به شما پیشنهاد رشوه شد؟
پیکان و پگاه رشت. من فدراسیون را در جریان قرار دادم و به آن بازی نرفتم.
اینطور که گفته می‌شود دلال‌هایی هستند که از طرف داوران با باشگاه‌ها صحبت می‌کنند. شاید همین دلال‌ها چهره داوران را پیش بعضی از تیم‌ها خراب کرده‌اند.
شاید، این را تکذیب نمی‌کنم. موقعی که قضاوت می‌کردم گفته بودم حتی از بیرون زمین کسی با من سلام و علیک هم نکند.
چرا؟
باورتان نمی‌شود اما بعضی از افراد همانطور که شما گفتید خودشان را با داور جلوی دیگران صمیمی نشان می‌دهند بعد از همین مساله سوءاستفاده کرده و طرح دوستی با تیم‌ها می‌ریزند و ادعا می‌کنند که با فلان داور رفیق هستند و مابقی ماجرا که خودتان می‌دانید. آن وقت داور جلوی چشم همه خراب می‌شود. یادم هست در یک بازی دروازه‌بان تیم استقلال به خاطر اینکه در تیم دانشجویان با من بازی می‌کرد، به سراغم آمد و روبوسی کرد من هم برای اینکه سوءتفاهمی پیش نیاید فورا رفتم بازیکنان تیم مقابل را هم بوسیدم تا نگویند اصفهانیان به خاطر دوستی به نفع استقلال گرفته است. داورها هم باید چنین کاری انجام دهند تا خدایی نکرده نگویند تبانی کرده است. باید افراد را تحویل نگیرند.
مثل اینکه به تازگی از چهار کمک‌داور تست گرفتید که در نهایت نام یکی از آنها را وارد لیست بین‌المللی کنید. کدام کمک‌داور در تست شما موفق شده است؟
نام شخص موردنظر را به فدراسیون دادیم و مسوولان فدراسیون باید نام این کمک داور را از طریق سایت اعلام کنند.
ملاک انتخابتان چه بود؟
خیلی چیزها از جمله عملکردشان در لیگ، تسلط به زبان انگلیسی و رزومه‌ای که دارند. تمام مسائل را در نظر گرفتیم و در نهایت یک نفر را انتخاب کردیم.

۱۳۹۲/۷/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...