نسخه چاپی

رونمایی زودهنگام از دست چدنی/ درخواست های غرب از ایران

امروز گزارش هایی روی خروجی وب سایت های برون مرزی قرار گرفت كه نشان می دهد آمریكا و متحدانش به دنبال باج گیری از ایران و تحمیل نظرات خود در موارد مختلفی همچون پرونده هسته ای، بحران سوریه، حقوق بشر و ... به دولتمردان ایرانی هستند.

به گزارش نما، طی روزهای اخیر، برخی مقامات غربی از آمادگی این کشورها برای مذاکره با ایران از موضع برابر و احترام متقابل سخن گفته اند. رادیو فردا در گزارشی زیر عنوان "کاخ سفيد: آمريکا آماده تعامل با ايران بر اساس احترام متقابل است" می نویسد: «يک سخنگوی کاخ سفيد گفته است، تا زمانی که جمهوری اسلامی مايل باشد که نشان دهد در برنامه‌ هسته‌ای خود اهداف غيرنظامی را دنبال می‌کند، ايالات متحده آمريکا نيز آماده است تا با ايران بر اساس احترام متقابل مذاکره و تعامل کند.»





با این وجود، امروز گزارش هایی روی خروجی وب سایت های برون مرزی قرار گرفت که نشان می دهد آمریکا و متحدانش به دنبال باج گیری از ایران و تحمیل نظرات خود در موارد مختلفی همچون پرونده هسته ای، بحران سوریه، حقوق بشر و ... به دولتمردان ایرانی هستند.





نمونه هایی از این موضع گیری ها عبارتند از:





1- خبرگزاری رویترز (reuters) در گزارشی زیر عنوان "سناتورهای آمریکایی مصرانه از اوباما خواستند که فشار بر ایران را ادامه دهد" می نویسد:





«چهار سناتور آمریکایی روز دوشنبه باراک اوباما را تشویق کرده اند که علیرغم ارسال نشانه های آشتی جویانه از سوی ایران، همچنان خط مشی سرسختانه ای را علیه ایران دنبال کند. رابرت منندز و چارلز شومر سناتورهای دموکرات و لیندزی گراهام و جان مک کین سناتورهای جمهوری خواه از آقای اوباما خواستند در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل همچنان هدف آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به ظرفیت ساخت سلاح اتمی را تکرار کند.





سناتور منندز و سناتور گراهام در نامه خود نوشتند: "ما هم مثل شما انتخاب حسن روحانی (در انتخابات ایران) را نشانه نارضایتی ایرانیان می دانیم و متوجه حرکات دیپلماتیک اخیر ایران شده ایم. با این حال، هرچقدر هم حرف های خوب از آقای روحانی بشنویم، آنچه مهم خواهد بود اقدامات ایران است." چارلز شومر و جان مک کین هم در نامه دیگری گفتند آمریکا در این مرحله و تا زمان رفع نگرانی ها در مورد برنامه اتمی ایران نباید به هیچ وجه از فشار بر این کشور بکاهد.»





2- بی بی سی انگلیس (BBC) هم طی گزارشی با عنوان " فشار سناتورها بر اوباما همزمان با ورود روحانی به نیویورک" به این موضوع پرداخته و نوشت: «بنابه گزارش ها انتظار می رود کمیته امور بانکی سنای آمریکا به زودی بحث درباره نسخه ای از یک مجموعه تحریم های شدیدتر علیه ایران که به راحتی در ژوئیه در مجلس نمایندگان تصویب شده بود را شروع کند.»





3- بی بی سی در گزارشی به "دیدار وزرای خارجه ایران و بریتانیا در نیویورک" پرداخته و می نویسد: «وزیر خارجه بریتانیا در این دیدار از بیانیه های اخیر دولت تازه ایران دایر بر اینکه خواهان بهبود روابط با غرب و کاهش نگرانی نسبت به برنامه اتمی اش است استقبال کرد اما گفت که کلمات به تنهایی کافی نخواهند بود. او پس از این دیدار با آقای ظریف به خبرنگاران گفت: وقت آن است که آن بیانیه ها با گام های ملموس توسط ایران برای پاسخ به نگرانی های جامعه جهانی در مورد نیات ایران همراه شود و اگر چنین گام هایی برداشته شود در آن صورت به اعتقاد من امکان ایجاد رابطه ای سازنده تر میان ما وجود خواهد داشت.»





آقای هیگ درمورد "برداشتن گام های ملموس توسط ایران" توضیح می دهد: «ما از ایران خواستیم با پایان دادن به حمایت از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و حمایت از یک معاهده صلح در سوریه که سازمان ملل تلاش دارد میانجیگری کند "نقشی سازنده" در بحران سوریه بازی کند.» وی همچنین خواستار بهبود آنچه "وضع حقوق بشر در ایران" خوانده، شده است.





لحن وزیر خارجه انگلیس به روشنی نشان می دهد که کشور متبوعش خواهان توقف حمایت ایران از محور مقاومت در منطقه بوده و قصد دارد با بهانه هایی همچون "وضعیت حقوق بشر در ایران" از دولتمردان این کشور امتیاز بگیرد. این درحالی است که سیاست مداران انگلیسی به دنبال روی آمریکایی ها بارها – از جمله در سرزمین های اشغالی، افغانستان، عراق، سوریه و ...- نشان داده اند که هیچ اعتقادی به حقوق بشر نداشته و تنها به دنبال کسب منافع خود هستند.





4- وب سایت رادیو فردا (radiofarda)، وابسته به سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا، گفتگویی با آقای مایکل روبین، پژوهشگر آمریکن اینترپرایز، منتشر کرده است. آقای روبین در این مصاحبه تاکید می کند: «ایران باید متوجه باشد که خطوط مشخصی وجود دارد که آمریکا اجازه عبور از آن‌ها را نخواهد داد. خطوطی که در ارتباط با بی‌ثباتی در منطقه و همچنین "صدور انقلاب" است. این خطوط همچنین وضعیت آبهای بین المللی را در بر می‌گیرد و به موضوع هسته‌ای ایران هم مرتبط می‌شود. مطمئننا حکومت ایران با بر خی از سیاست‌های آمریکا مشکل خواهد داشت، اما ایران باید متوجه باشد که آمریکا به حمایت از متحدان خود چه در خلیج فارس و چه در نقاط دیگر منطقه خاورمیانه ادامه خواهد داد.»



سایت دویچه وله آلمان(dw) نیزاز سفر روحانی به نیویور با عنوان "آغازی بر پایان مرگ بر آمریکا یاد کرده می نویسد: «سفر روحانی به نیویورک باید آغازی برای پایان دادن به شعار «مرگ بر آمریکا» در نماز‌های جمعه و رژه‌های خیابانی در ایران باشد.

دویچه وله آفزود: «نیروهای سیاسی ایران باید با هم‌دیگر توافقاتی را بکنند که دیگر مسئله صدور انقلاب و محو اسرائیل نیست، بلکه مسئله این است که ایران باید قدرت‌مندترین کشور برای حفظ ثبات و امنیت منطقه بشود.»

۱۳۹۲/۷/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...