نسخه چاپی

نخستین دور مذاكرات وزرای دفاع ایران و عراق

در نخستین دور مذاكرات وزرای دفاع ایران و عراق، طرفین بر لزوم تقویت و گسترش مناسبات و همكاری‌های دفاعی میان دو كشور تأكید كردند.

به گزارش نما، سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران و سعدون الدلیمی وزیر دفاع جمهوری عراق پس از ادای احترام وزیر دفاع عراق به شهدای گمنام دفاع مقدس و انجام مراسم استقبال رسمی، نخستین دور مذاکرات را انجام دادند و طرفین بر تقویت و گسترش مناسبات و همکاری‌های دفاعی میان دو کشور تأکید کردند.

در ابتدای این مذاکرات سردار دهقان گفت: بسیار خشنودم که در هفته دفاع مقدس میزبان وزیر دفاع کشور دوست و برادرمان عراق هستیم. این سفر در این ایام دارای پیام‌های بسیاری است. ملت ایران و عراق در سال های پس از سقوط رژیم صدام نشان دادند که مصمم هستند به دور از نگاه به گذشته، به آینده درخشان ارتباط میان دو ملت و دولت برخاسته از اراده ملت عراق بیاندیشند.

وی با اشاره به وجود همبستگی‌های عمیق فرهنگی و اجتماعی پیوندهای خونی، قومی و تعاملات فرهنگی میان دو ملت تصریح کرد: ما معتقدیم ایران و عراق در منطقه حساس و استراتژیکی قرار گرفته‌اند که می‌توانند براساس اعتماد و پیگیری تأمین منافع متقابل، سطح و عمق همکاری‌های دو جانبه را ارتقاء داده، الگوی جدیدی از همکاری‌های منطقه‌ای را بنا کنند.

دهقان، سفر وزیر دفاع دو کشور عربی منطقه با فاصله بسیار کم به ایران را نشان دهنده عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش سطح همکاری و تفاهم منطقه‌ای با تأکید بر نقاط مشترک و در چارچوب دکترین تعامل سازنده عنوان کرد.

وزیر دفاع کشورمان در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با همکاری عراق و سایر کشورهای همسایه دوست و برادر، برای استقرار صلح و آرامش در منطقه همه مساعی خود را بکار گیرد.

وی، هرگونه تنش و درگیری عراقی - عراقی و شیعه - سنی را تقبیح کرد و گفت: همه جریان‌های ملی و معتدل در عراق باید در کنار یکدیگر تحکیم‌بخش صلح و ثبات در عراق و تقویت‌کننده روند پیشرفت و توسعه این کشور باشند.

دهقان همچنین با بیان اینکه "رهبران دو کشور ایران و عراق همواره بر توسعه همه‌جانبه و متوازن مناسبات توأم با احترام به استقلال و حاکمیت ملی و تمامیت ارضی یکدیگر تأکید کرده‌اند"، تصریح کرد: معتقدم افزایش همکاری‌های دفاعی میان ایران و عراق موجب تعادل و تحکیم صلح و امنیت و ثبات بیشتر در منطقه خواهد شد.

وزیر دفاع خاطرنشان کرد: امنیت منطقه در قالب و به شکل پذیرش امنیت جمعی کشورهای منطقه تحقق خواهد پذیرفت، نه امنیت وارداتی توسط کشورهای فرامنطقه‌ای که به دنبال تأمین منافع خود هستند. سردار دهقان، آمادگی کشورمان را برای تجهیز و تقویت ارتش عراق اعلام کرد و افزود: عراق مستقل، متحد، یکپارچه، مقتدر و امن تضمین‌کننده امنیت منطقه و زمینه‌ساز پیشرفت این کشور است.

بر اساس این گزارش، در ادامه این دیدار وزیر دفاع عراق طی سخنانی با ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران و تشکر از استقبال و میهمان‌نوازی گرم وزارت دفاع ایران گفت: هدف ما از سفر به ایران، تقویت و توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های دفاعی است، چراکه سیاست دولت عراق توسعه دوستی و همکاری در منطقه است.

سعدون الدلیمی با اشاره به تفاهم‌نامه‌های امضا شده میان دو کشور از سال ۲۰۰۵ تاکنون اظهار کرد: این توافقات نشانگر عزم دولت عراق برای توسعه مناسبات دفاعی با جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه "ظرفیت‌های فراوانی برای همکاری در حوزه دفاعی میان ایران و عراق وجود دارد"، تصریح کرد، باید تلاش کنیم با افزایش سطح همکاری و تعاملات میان کشورهای منطقه زمینه کاهش ناامنی و بی‌ثباتی را فراهم کنیم.

سعدون الدلیمی با اشاره به جنگ تحمیلی صدام علیه ایران نیز گفت: جنگی که صدام به پشتوانه نیروهای بیگانه بر ملت‌های دو کشور تحمیل کرد، انگیزه دولت عراق را برای ارتباط و روابط صمیمی‌تر با ایران بیشتر کرده است.

وزیر دفاع عراق با استقبال از مواضع بسیار مثبت ایران در قبال بحران سوریه، مواضع مشترک ایران و عراق در ارتباط با بحران سوریه را مورد تأکید قرار داد و افزود: ملت‌های سوریه و عراق قربانی تروریسم سازمان یافته‌ای هستند که هدفش تضعیف کشورهای مستقل و مردم‌سالار در منطقه است.

وی با اعلام حمایت همه‌جانبه از سیاست اعتدال و تعامل سازنده دولت ایران تاکید کرد: با این سیاست می‌توان مسائل و مشکلات منطقه را حل و فصل کرد.

وزیر دفاع عراق در پایان، ایران را دارای ملت بزرگ با تمدن و فرهنگ کهن و تأثیرگذار توصیف کرد و گفت: امیدوارم روابط دو کشور در همه زمینه‌ها تقویت و گسترش یابد.

۱۳۹۲/۷/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...