نسخه چاپی

دولت دلال دلار است یا خادم مردم؟

عکس خبري -دولت دلال دلار است يا خادم مردم؟

اظهارنظر ارزی سیف در خصوص كاهش قیمت دلار و منطقی نبودن كاهش بیش از این، واكنش‌های فراوانی از سوی كاربران خبرگزاری فارس به همراه داشته است.

به گزارش نما به نقل از فارس، صبح امروز و در نشست صبحانه کاری اتاق بازرگانی ایران که با حضور رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد، ولی اله سیف در خصوص کاهش قیمت دلار اظهارنظری کرد که مورد توجه مخاطبان و کاربران فارس قرار گرفت.

ولی اله سیف در نشست خبری پس از صبحانه کاری در خصوص کاهش قیمت دلار گفت: الان قیمت نرخ دلار کف خود در بازار رسیده است و اگر از این رقم پایین‌تر بیاید منطقی نیست.

این اظهارنظر سبب شد تا بسیاری از مخاطبان، نظر رئیس کل بانک مرکزی را به منزله دفاع از افزایش قیمت‌ها عنوان کرده و بازار نیز به تناسب همین تصور به آن واکنش نشان داد؛ گرچه در این خصوص باید بدون شتابزدگی و با اتکاء به منابع علمی و اظهارنظرهای کارشناسان اقدام به برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کرد. چه اینکه نرخ کنونی ارز از نظر بسیاری از کارشناسان مورد تأیید بوده و البته از سوی دیگر انتقاداتی نیز به نحوه سیاستگذاری در این بازار وارد است.

انتشار این اظهارنظرها به معنی موضع خبرگزاری فارس نیست. اما مروری بر آن می‌تواند تصویر دقیق‌تری از افکار عمومی به مسئولان ارشد اقتصادی کشور بدهد که هر اظهارنظری از سوی آنها می‌تواند در اندک زمانی متغیرهای متعددی را در اقتصاد کشور جابجا کند.

در ادامه اظهار نظر کاربران فارس را می خوانید:

-‌ ... دوستان عزیز توجه کنید که افت دلار به پایین تر از 2900 تومان آسیب زیادی به صنایع صادراتی وارد می‌کند

تلاش رییس بانک مرکزی این است که جلوی این آسیب گرفته شود

-‌ ... دوست عزیز ما نفهمیدیم کدومش خوبه؟!

دلار 900 تومن بود میگفتن تورم بخاطر اینه که قیمت دلار آزاد نیست و تولید کننده و صادر کننده ضرر می‌کنن!!!

بعدم که شد 3500 تومن بازم همون اساتید همین ها رو مطرح می‌کردن که باید جلوی قیمت آزاد دلار گرفته بشه!!

حالا حق بده که بگن رانت خواری و دلال بازی تو این زمینه بیداد می‌کنه! انصافا اگر فقط 1 % به مردم هم اهمیت بدن بد نیست!

-‌ ... دوست عزیز نرخ دلار باید واقعی باشه. اگر نرخ دلار کاهش داشته باشه اونوقت تولید داخلی ضعیف می شه. یعنی تولیدات داخل توان رقابت با رقبای خارجی خودشودن را از دست می دن و نه تنها بازار صادراتی، بلکه بعضا نمی تونن در بازار داخل نیز با وجود رقبای خارجی رقابت کنند.

-‌ مهمترین کار اینه که نرخ دلار بالا بمونه و دولت برای کالاهای ضرور مردم تدابیر وی‍ژه داشته باشه و کم کم پایه پول کشور را تقویت و در بلند مدت تقویت تولید باعث افزایش ارزش پول ملی بشه

-‌ ... چه تولید داخلی برادر من کشور ما تمام اجناس استفاده شدش رو از خارج میاره حتی آفتابه استفاده شده از چین وارد می‌شه

-‌ ... علت اینکه دوستمون میگه دلار پایین تر از 1900 بیاد منطقی نیست اینه که اکثر این دوستانمون صادر کننده هستند و با پایین اومدن دلار خدایی نکرده سودشون کمتر میشه... ولی بهتون قول میدم دلار با این جوسازی های منفی بالا نمی‌ره و به زودی تا چند روز دیگه تا 2400 هم میرسه و بعدش هم 1800 تثبیت میشه.

-‌ ... راست می‌گید خدایی. من دیروز دیدم تو یه خبرگزاری یه نهاد دولتی بر اساس تورم نرخ واقعی دلار رو 1500 تومن اعلام کرده بود و بانک جهانی با یه فرمول دیگه 600 تومن. نمی‌دونم چه دلیلی داره این حرفای رییس بانک مرکزی .

-‌ این اظهار نظر جناب سیف جای تامل دارد! اگر قیمت دلار کاهش یابد که مردم راحتتر زندگی کنند و ارزش پول ملی بیشتر شود ایراد دارد؟؟؟؟؟

-‌ ... دوستان حرف جناب سیف نه تنها بد نیست بلکه خوبه و نشون میده که ایشون کوتاه مدت نگاه نمیکنن بالا رفتن دلار دلایل زیادی داشته و الان اصلا به صلاح صنایع نیست که دلار افت کنه از طرفی لازمه کاهش دلار عرضه است و لازمه عرضه قطعاً وابستگی به درآمد نفتی است که این امر ممکن تا 4 سال آینده به شدت به ضرر کشور باشه و به نظرم کشور و مردم هزینه تبدیل شدن دلار از 1100 به 3700 دادن ولی خنده دو روزه نباید باعث گریه آیندگان بشه و به نظرم آقای سیف منطقی ترین حرف ممکنه رو زدن و اگر غیر این میگفتن به نظرم درکی از اقتصاد و وضع فعلی کشور نداشتن.

-‌ بابا بیخیال شین.بزارین قیمت بیاد پایین تر.نمی تونین یک هفته نظر دین؟

اینم شد رئیس کل. بجای امیدواری داره ناامیدی تزریق می‌کنه. باز دلار میره بالا ، آخه اصلا میدونی قیمت ریال چطور تعیین می‌شه حسابدار!!!!!!!!!!!

-‌ دلار باید معادل ریال باشد !

-‌ پیش به سوی خرید

-‌ اصولا سیاست های اقتصادی بی ثبات ضررش در درجه اول متوجه مردم و در درجه دوم متوجه دولت است. به غیر از مسکن و مواد غذایی که کاهش قیمت آن سلامت فکری روانی و فیزیکی برای مردم و جامعه به همراه دارد، سایر کاهش ها به شرکت های مولد فشار مضاعف می آورد و در نهایت اقتصاد را لگد مال می کند. فکر می کنید اگر دولت احمدی نژاد جو سرمایه گذاری بر روی طلا و دلار را به وجود نیاورده بود می توانست ادامه دهد آنهم بدون کسری بودجه سرسام آور؟

-‌ ... با نظر این دوست عزیز کاملا موافق هستم.

-‌ نمیدونم این بانک مرکزی چه سری داره که هرکی میشه مسئولش دوست داره فضا سازی کنه!

می خوام بدونم شما مشکلی دارید اگر قیمت دلار کمتر از 2900 بشه ؟

نکنه شما هم دلار رو تو بازار آزاد می‌فروشید و باهاش یارانه پرداخت می کنید که از کاهش قیمتش ناراحتید

-‌ لطف بفرمایید توضیح بدهید که چرا منطقی نیست

-‌ این روسای بانک مرکزی نمی‌تونن چیزی نگن؟ نمی‌تونن ببینن دلار میاد پایین تر؟

-‌ کاهش بیشتر منطقی نیست یعنی چی دقیقا؟؟؟یعنی دلاری که 1200 بوده شده 3000تومن دوست ندارید برگرده به قیمت قبل؟؟یا منافع سرمایه دارا به خطر میوفته؟؟

-‌ ای کاش کنترل بشه تا از واقعیت فاصله نگیره

-‌ مگر قرار نیست نرخ ارز تک نرخی شود و اساس آن هم نرخ اعلامی از سوی بانک مرکزی است که 2500 تومان هست.متاسفانه ناتوانی بانک مرکزی از حالا خود را نشان می دهد.

-‌ شما ها خودتون واسه انتخابات ریاست جمهوری اوضاع دلار رو بهم ریختین که به نفعتون بشه حالا نمی‌تونید پایین بیارید بعد بهونه هم میارید

-‌ مرد حسابی دلار یکباره 3 برابر شد دولت تدبیر و امید قرار بود قیمت را به حالت اولیه برسون ولی ظاهرا آقایی را گذاشتند که دلار زیاد خریده دوست نداره پایین بیاید هی پیام میده غیر منطقی تراخدا دلمونو به کی خوش کردیم.

-‌ آقای رئیس نفست از جای گرم بلند شده به فکر ما بیچاره ها هم باشید، گفته تو درست اما آیا تورم را به صفر می‌رسونی؟ اگه می‌رسونید باشه بزار 3500 باشه اگه نه هیچ نظری در این رابطه ندید بزار بازار کار خودش رو انجام بده

-‌ مثل اینکه یه عده منافعشون با پایین اومدن قیمت دلار تو خطر افتاده.واقعا دوست ندارند مردم احساس آسایش بیشتری کنند.آقای سیف حالا که بازار داره یه نفسی می‌کشه خواهش شما مصاحبه های تشنج زا انجام ندید یه خورده دلتون به حال مردم بسوزه.

-‌ ایشون ظاهرا از لحنشون معلومه که از کاهش قیمت راضی نیستن...کما اینکه قبلا هم وقتی رو 3500 بود گفته بودن قیمت عادلانه!! است...باید پیگیری بشه دید ایشون یا اطرافیانشون چرا زیاد مایل به کاهش قیمت نیستند!

-‌ آدم خدای نکرده فکر می‌کنه از قیمت بالای دلار یه چیزی گیر تو هم می اد والا مردم از این قیمتهای بالا خسته شدند تو امثال تو حقوقشون بالاست مردم قشر متوسط به پائین چه کنند.

- دکتر حقوق میلیونی می‌گیره . چه خبر داره از پدری که باید شکم 3-4 نفر را سیر کند

- این چه اظهار نظر مسخره ای بود. حسن از نیویورک برگردد ببین این داره چی می‌گه؟

-‌ می‌شه این آقا در مورد دلار صحبت نکنه ، هر موقع م نظر داد دلار کشید بالا

-‌ کاهش بیشتر از این قیمت دلار باعث ایجاد رکود خواهد شد. ضرر رکود بیش از تورم است.

وقتی شما بدانید فردا ارزانتر از امروز است قطعاً خرید نمی کنید و باعث رکود شدید و شکست اقتصاد خواهد شد. در نتیجه باید به صورت ملایم و پله پله قیمت ها کاهش یابد تا ضمن کاهش تورم اثرات رکود به حداقل برسد.

-‌ ... به جون خودم الان هم نمیتونم همه چیزهایی رو که لازم دارم بخرم.درضمن من هم کاسبم می‌بینم که قدرت خرید مردم چه طور پایین اومده امروز اگه یکی از لوازم مهم زندگی خراب بشه برای قشر وسیعی از مردم جایگزین کردنش با کلی سختی و مشقت امکان پذیره اما تا 2 سال پیش اینقدر سخت نبود تازه اون موقع هم تورم بالا بود و مسئولین مدام قول می‌دادند که تورم رو مهار می‌کنند .

-‌ بخش اعظم گناه احمدی نژاد قیمت دلار بود حالا امروز حضرات از افت دلار لرزه به اندامشون افتاده و ناراحتن ! بیچاره مردم.

-این اظهار نظر باعث جلوگیری از ارزون شدن دلار و بالا رفتن قیمت ها می‌شه

-‌ وقتی که 3500 است، میگن حباب داره. حالا که 500 تومان ارزان شده، میگن به کف قیمت رسیده/

یعنی فقط 500 حباب بوده. اجناس به اندازه 500 دلار گران شده یا 3 برابر!!!

-‌ باعث تاسف است اگر برنامه اقتصادی نداشتید چرا ادعای داشتن برنامه را داشتید حضرت امیرالمومنین علی ابن ابیطالب علیه السلام فرمودند حتی به شوخی دروغ نگوییدوالسلام

-‌ ... اتفاقا این صحبت نشان از برنامه ریزی ایشان دارد .چون اگر غیر از این بود چیزی را می‌گفت که شما دوست دارید بشنوید نه حرفی که در راستای برنامه ریزی و کمک به اقتصاد باشد

دلیل این اظهار نظر به خاطر اینه که دولت، درآمدهای خودش از صادرات نفت را با احتساب دلار آزاد 3000 تومان در بودجه دیده و اگه این عدد کمتر بشه، کسر بودجه ایجاد می‌شه. بنابراین برا توقف و اثر روانی روی سقوط قیمت، این حرف رو زده.

-‌ اقای سیف بازاری و مردم ایران خودشان بهتر هر کسی دیگر می‌توانند قیمتها را حدس بزنند شما هم دارید راه عمو بهمنی را پیش می‌گیرید انشاالله که اقای روحانی در بدو برگشت از سازمان ملل فکری بحال شما کنند . شکم سیر شما خبر از گرسنگی ملت فقیر و بیچاره ندارد . فقر مردم زیبنده حکومت اسلامی نیست .

آقای سیف چرا وقتی قیمت یک کالا یک شبه صد برابر می شد علت آن افزایش نرخ دلار بود . حالا ترس شما از پائین آمدن قیمت دلار چیست ؟ آیا یک درصد از مشکلات مردم کم بشه منطقی نیست ؟ واقعا مشکل معیشت مردم برای شما مهمه؟

-‌ دوستان توجه داشته باشند که پایین آمدن قیمت دلار در این مقطع زمانی میتواند به شدت به تولید و صادرات ضربه وارد کند که خود باعث افزایش وحشتناک بیکاری و مشکلات بعدی می‌شود تبعات کاهش در این محدوده زمانی بسیار وخیم است اقتصاد اکنون نیاز به ثبات قیمت ارز دارد نه کاهش

-‌ تصورمان این بود که آقای سیف به دست پنهان بازار اعتقاد دارند و لی از این حرف بوی سیاستهای دستوری آنهم در تقابل با منافع مردم و افزایش ارزش پول ملی به مشام می رسد. امیدوارم آقای رئیس کل به پالسهای مثبت بازار نسبت به تحولات اخیر روی خوش نشان دهند وسعی نکنند با دخالتهای بی مورد اوضاع رو به بهبود را دوباره آشفته کنند.

-‌ بهرحال آقای سیف باید بدانند کف قیمت همان است که در بازار شاهد آن هستیم و در موقع کاهش قیمت ارز حتما سوداگران به اندازۀ کافی با آن کاهش مقابله کرده اند ونتیجه نگرفته اند، پس بهتر است بانک مرکزی دخالت بیجا نکند وبگذارد مردم چند روزی آب خوش از گلویشان پایین برود.

- دلار 2900 برای خرید عالی هست این فرصت را از دست ندهید

- مرد حسابی 2900تومان با 3050 تومان چه فرقی دارد کدام مشکل مردم را حل می کند

- فقط به فکر تثبیت موقعیت خودشان هستند نمی دانند مردم چگونه زندگی می کنند و با چه بدبختی شکم زن و بچه شون را سیر می کنند

-‌ اقای به اصطلاح رییس بانک مرکزی چرا نسنجیده اظهار نظر می کنی دلاری که به نظر شما کف قیمتش 2900 تومن می باشد همین دلار باعث شد قیمتها چندین برابر بشه-با ارزون شدن دلار اجناسی که گرون شده ارزون که نشده هیچ بلکه گرونترهم شده الان 60 تا 70 درصد از مردم توان خرید میوه رو ندارن

-‌ آقای سیف دلار 72 ریال بود همین تحریم ها وجنگ به این روز انداخت

-‌جرا تقویت پول ملی خوب نیست این کاهش به ضرر کدام قشر است. بدبختی یکی دو تا نیست. قیمت دلار برابر رشد جهانی که داشته برابر است با 360 تومان این هم سقف است .

-‌ ظاهرا آقای سیف همچنان خود را مدیرعامل بانک خصوصی می دانند نه رئیس بانک مرکزی. بهر حال خواهش می کنم فقط روی کاغذ از پست قبلی استعفا ندهند بلکه قلبشان هم در بانک مرکزی استقرار یابد و به فکر منافع عموم مردم باشند

-‌ اینجاست که خود بانک مرکزی در بالا رفتن دلار دامن می زند. چطور آن موقعی که دلار 800 تومان بود منطقی بود که بشود 4000 تومان!!!

-‌ قیمت دلار باید نزدیک به 2450 تومان مرکز مبادلات ارزی شود.

-‌ این حرف باعث می شود ما قیمت دلار را بالا ببریم پس اگر سود می خواهید بخرید

-‌ حداقل نسبت به 2-3 سال قبل دلار 3 برابر شده و وقتی اجازه داره همچین حرفی بزنه که سقف درآمد مردم هم در این مدتی که دلار از زیر 1000 تومن به این قیمت رسیده هم 3 برابر شده باشه

آیا همچین اتفاقی افتاده؟

آیا سقف درآمد همه حقوق بگیران دولت و کارگران و حتی شغل های آزاد هم 3 برابر شده؟

-‌ این دکتر مهندسایی که الان روشنفکر و منتقد شده اند و موفقیت های دولت را در کاهش یا کنترل بازار ندید می‌گیرند، زمانی که دلار از 800 رسید به 3500 یا سکه از 400هزار رسید به 1.5 میلیون کجا بودند؟ اون موقع هنوز روشنفکر نشده بودین؟ اون موقع نون رو به نرخ چقدر می‌خوردین؟

-‌ با این توضیحات جناب رئیس کل نتیجه گیری میکنیم که نرخ ارز مبادله ای الان پایین است و ایشان قصد دارند نرخ دولتی را بالا ببرند...!!!؟؟؟

تو این مملکت همیشه افراط و تفریط بوده آقای بهمنی همیشه میگفت نرخ بازار واقعی نیست و حباب داره و باید پایین بیاد ... آقای سف هم از اول کوک کرده که پایین آمدن نرخ دلار حباب داره و باید بالا بره ...

-‌ یعنی ایشان با این فرمایش گفتند ارزش پول ملی منطقی نیست که بالا رود . ایشان چند کلاس سواد دارند ؟ چرا مردم را اینگونه فرض می کنند ؟!‌

-‌ د نشد! دلار باید 1226 تومان بشه!!!

-‌ اخه اگه بگه دلار میاد پایین که کسی سرمایه گذاری نمی‌کنه . بقال نمیگه ماستم ترشه. مطمئن باشید میاد پایین

اقا ! اشتباه بهمنی رو تکرار نکن . یعنی چی قیمت دلار تو کف . چرا به فکر جیب سرمایه داری . نکنه خودت هم از کاهش قیمت متضرر میشی ! به فکر 80% اقشار کم درآمد باش نه سرمایه دار

... بهمنی می‌گفت دلار بالاست ولی بازهم بالا رفت ولی سیف میگوید منطقی است براساس منطق پایین میاید پس ببینیدکه درست وبجا می گوید پاسخ

-‌ای خدا این کی بود روحانی گذاشت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

- یعنی چی منطقی نیست؟؟؟ نا امید شدم به خدا به فکر اقشا کم در آمد جامعه نیستین شما؟؟؟ بزارین مردم یه نفس راحتی بکشن به خدا کمرمون شکست . به گمونم دلار خیلی دارین که این حرف رو میزنین میترسین ضرر کنین آره؟؟؟؟

- اگر بیاد پائین شما مشکل پیدا میکنید والله مردم که خوشحال می شوند.

-‌ درست میگه چون باعث ورشکستگی صنایع داخلی میشود باید سال به سال کاهش پیدا کند

-‌تا 1200 تومان خیلی راه مانده که برسه انشاالله.

-‌ شما دوست نداری , چرا جو الکی میدی

کور شود هر ان کس که نتواند دید

-‌ البته بنده اطلاعات زیادی از آمار صادرات و واردات کشور ندارم ولی می‌دونم با توجه به تحریم های گسترده علیه ایران و عدم توانایی فروش نفت به خیلی از کشورها، دولت باید راه صادرات اقلام غیر نفتی رو هموار کنه و این امر مقدور نیست بجز با کاهش و ثبات ارزش پول کشور در برابر دلار...دقیقا مثل کاری که سالهاست چین داره انجام میده

-دلیل این اظهار نظر به خاطر اینه که دولت، درآمدهای خودش از صادرات نفت را با احتساب دلار آزاد 3000 تومان در بودجه دیده و اگه این عدد کمتر بشه، کسر بودجه ایجاد می‌شه. بنابراین برا توقف و اثر روانی روی سقوط قیمت، این حرف رو زده. البته بدون شک راه حل این مساله، صرفه جویی های ریالی در واردات ارزی هست که متاسفانه به دلیل ضعف نظارت در واردات و قیمت گذاری، راه حل آخر آقایون هست.

-از ریاست بانک مرکزی خواهش می‌کنیم بدون مطالعه در مورد دلار لطفا اظهار نطر نفرماین مثلا چرا سقف دلار 30000باید باش

-اگه دلار هم می خواست بیاد پایین تر دیگه با این صحبت ارزون تر نمی شه....

-‌ مردم سکه از ما 950 و دلار 2900 زیاد خرید کرده اند بنابراین فعلا افزایش منتفی هست چون ما هیچ گاه گران تر از اون قیمتی که فروختیم نخواهیم خرید دلار به سقوط ادامه خواهد داد

-‌ در عرض 2 دقیقه با این حرف غیر منطقی جناب رئیس دلار از 2900 به 2960 صعود کرد !!!!

-‌ صد رحمت به بهمنی

- ارزش ریال ما میاد پایین . سعی بکنید برای حرف زدن سواد داشته باشین

-‌ با سلام به کلیه دوستانی که از اظهارنظر آقای رییس ناراحت شدن باید خدمتون عرض کنم که درشرایط فعلی اقتصاد کشور کاملا این حرف منطقی است چون ما نیاز داریم تولید در کشور را بالا ببریم تا شغل ایجاد کنیم پس باید بتونیم باقیمتهای جهانی رقابت کنیم لذابایدقیمت کالاهای تولیدی ما پایین باشه تا بتونیم اقثصادمون رشد کنه تا بعد ازاون ان شااله با کاهش واقعی دلار مواجه بشیم پس لطفا احساسی نباشید اندکی صبر باید سحرنزدیک است

-‌ گویا ایشون هم پا جای پای آقای بهمنی گذاشته اند. خدا به داد اکثریت زبر خط فقر برسد...

-‌ پایین آمدن ارزش پول سقوط نیست بلکه تاکتیک اقتصادی است که اگر به خوبی هدایت شود راه 100ساله را در 20 سال میتوان پیمود واینچنین با غربیها وکشورهای نفت خیز منطقه رقابت کنیم واز آنها پیشی بگیریم فقط مسئله‌ای که می‌ماند قدرت خرید مردم است که باید به نسبت پایین آمدن ارزش پول افزایش یابد تا معادلات به هم بخواند

-‌ خسته نباشید؟! آقای رئیس مردم به تومان حقوق می گیرند به ریال خرج میکنند این کجا منطقی هست. خواهشاً دیگه از این اظهار نظرها نکنید خدای ناکرده چشم می خورین.؟!

-‌ درست می‌گویند اگه قیمت دلار اگر یکباره پایین بیاد باعث اسیب می شود این روند کاهش باید طولانی مدت باشه و با برنامه ریزی تا شاهد رشد اقتصادی باشیم.

-‌ باسلام قیمت ارز مرجع که بانک مرکزی می‌آید از آن حمایت کند چون احتمالا مصوبه داشت 1226تومان بعد جندی بیش اعلام شد که نرخ مذکور به 2450تومان افزایش داده شد یعنی مصوبه ای جدید گرفتند حال فضا سازی جهت افزایش ان به رقم 2900 تومان واحتمالا با یک فضاسازی دیگر به رقم بالاتر سوال اینکه چرا طلا مبنای ارزش گذاری دلار نباشد اگر مبنا قانون باشد که آن قانون یکساله است چون قانون بودجه بود 1381در صورتی که راه برای بایین اوردن قیمت دلا ر وجود دارد و این ادعا نیست .

-‌ دوستان اتفاقا این صحبت نشان از برنامه ریزی ایشان دارد .چون اگر غیر از این بود چیزی را میگفت که شما دوست دارید بشنوید نه حرفی که در راستای برنامه ریزی و کمک به اقتصاد باشد

ایشان حرف غیر منطقی و خلاف واقع زده اند و الا چرا نرخ ارز مبادله ای پایینتر است.

- شاید هم بعضیها دلار دارند و قصد فروش آنرا داشته که بجهت پایین آمدن ارزش آن دست به دامن بعضیها برای تکرار حرفهای غیر منطقی شده اند

-‌ انصافا که بیاد پایینتر خودشون ضرر میکنن. نگاه به ملت بندازید ببینید وضعشون چطوره. شاید واسه شماها پایین تر بیاد ضرر

-‌ مطمئن باشید چیزی که قیمتش رفت بالا و برای مدتی ثابت ماند، دیگه به صورن قابل توجه پایین نخواهد آمد. مثلاً همین دلار ممکنه 400، 500 تومان پایین بیاد. اما این اولاً موقتیه و دوباره بالا میره و اگر هم نره دیگر بیشتر پایین نمیاد.

۱۳۹۲/۷/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...