نسخه چاپی

شیك‌سازی واژه گرانی در دولت یازدهم

گرانی‌های اخیر در حالی در سكوت رسانه‌های اصلاح‌طلب و برخی نمایندگان مجلس كه پیش از این نسبت به هرگونه گرانی بسیار حساس بودند به اجرا درآمده‌، كه دولتمردان پیش از این وعده تثبیت قیمت‌ها حداقل تا پایان امسال را به مردم داده بودند.

به گزارش نما به نقل از مشرق، تعرفه آب، برق و گاز طبق تصمیمات یک هفته اخیر دستگاه‌های دولتی گران شد و از این ماه مشترکان گرانی مذکور را در قبوض خود مشاهده خواهند کرد.
محاسبات نشان می‌دهد که افزایش قیمت گاز حدود سه هزار میلیارد تومان و افزایش قیمت آب حدود 1600 میلیارد تومان درآمد برای دولت ایجاد خواهد کرد.

گرانی‌های اخیر در حالی در سکوت رسانه‌های اصلاح‌طلب و برخی نمایندگان مجلس که پیش از این نسبت به هرگونه گرانی بسیار حساس بودند به اجرا درآمده‌، که دولتمردان پیش از این وعده تثبیت قیمت‌ها حداقل تا پایان امسال را به مردم داده بودند.

مثلا محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت یازدهم، هشتم شهريور ماه امسال اعلام کرد: «در قانون بودجه مجوز افزایش 38 درصدی قیمت سوخت به دولت داده شده ولی دولت تصمیم گرفته ریالی بر قیمت سوخت اضافه نکند تا فشار اقتصادی بر مردم تحمیل نشود.» به طور قطع، افزایش 10 تومانی قیمت گاز مشترکان خانگی و گاز سی.ان.جی، این وعده را زیر سؤال برده است.

سوم شهریور هم وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: «قرار بر اين شده است تا قيمت كالاهاي اساسي در كشور مثل قبل باقي بماند، بنابراين تا پايان سال تغييري در آن ايجاد نخواهد شد.»

این در حالی است که در هفته‌های اخیر شاهد گرانی سیب‌زمینی، مرغ و تخم‌مرغ بودیم، که وزیر صنعت، معدن و تجارت علت گرانی را صادرات برخی از این محصولات اعلام کرد.

اما نکته جالب توجه آن است که گویا ماجرای «شیک‌سازی» که از جانب وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعي دولت یازدهم برای بهبود اوضاع «اشتغال» مطرح شد، به بحث گرانی‌ها هم کشیده شده است. در حالی که افزایش قیمت‌های اخیر خصوصا در کالاهایی مانند باتری خودرو، سیب‌زمینی، مرغ و تخم مرغ و .... و همچنین در تعرفه آب و برق گاز که با تصمیم دولت یازدهم اجرایی شده، اما دولتمردان و همین‌طور رسانه‌های حامی آنها، تلاش دارند از به کار بردن واژه «گرانی» پرهیز کنند.

در عمل شاهد هستیم که مثلاً برخی مسؤولان دولتی به جای اعلام گران‌شدن تعرفه آب، برق یا گاز از واژه «اصلاح تعرفه» یا «متنوع‌کردن تعرفه» استفاده می‌کنند که مطمئناً هم «شیک‌تر» است و هم در ظاهر به وعده‌های سابق درباره عدم گرانی، لطمه وارد نمی‌کند.

۱۳۹۲/۷/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...