نسخه چاپی

اوباما - روحانی، شاید وقتی دیگر!

گمانه‌زنی‌ها تا به اینجا، محقق نشد. حسن روحانی در ضیافت ناهار دبیركل سازمان‌ملل كه احتمال می‌رفت به مصافحه او و اوباما منجر شود، حضور پیدا نكرد.

اوباما هم هنگام سخنرانی روحانی غایب بود اما «شايد وقتي ديگر» اين ديدار انجام شود. حسن روحاني در ساعات اوليه افتتاحيه مجمع عمومي سازمان‌ملل حضور نيافت.

سخنران ابتدايي اين مراسم، دبيرکل سازمان‌ملل بود که به نوعي ميزبان اين مراسم به شمار مي‌آيد، پس از آن رييس‌جمهوري آمريکا سخنراني کرد. در زمان سخنراني او از هیات ايرانی، وزير خارجه و معاون بين الملل ظریف حضور داشت.

اما روحاني در زمان نطق اوباما پاي سخنراني‌اش ننشست. حسن روحاني که برخي معتقد بودند در اين سفر، قفل سي وچهار ساله رابطه تهران – واشنگتن را باز مي‌کند، در ميهماني ناهار سازمان‌ملل هم حضور نيافت. دیدار دو رییس‌جمهور در اين ميهماني، انتظار برخي ناظران داخلي و خارجي براي شروع رابطه ايران و آمريکا بود.

اگر چه ديدار اوباما و روحاني هنوز صورت نگرفته اما به نظر مي‌رسد مذاکرات ايران و آمريکا در سطح وزراي خارجه دو کشور يعنيجان کري و محمدجواد ظريف انجام گيرد. به گزارش رویترز یک مقام ارشد آمریکایی گفته است: «دیداری میان اوباما و روحانی صورت نخواهد گرفت... ما به‌طور ضمنی گفتیم در صورتی که امکانش پیش بیاید، دو طرف می‌توانند در حاشیه نشست با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

این مقام آمریکایی افزود: «طرف ایرانی پاسخ داد و مشخص شد که در حال حاضر، با در نظر گرفتن شرایط سیاسی در ایران، این دیدار برایشان بسیار پیچیده است.» به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمریکا به ایران پیشنهاد «مواجهه» با اوباما را داده است، اما این امر «بسیار پیچیده» بود. از سوی دیگر خبرگزاري رسمي جمهوري اسلامي «ايرنا» ساعات پاياني شب گذشته، به نقل از يک مقام ايراني در مورد ملاقات روساي جمهور ايران و آمريکا نوشت: دو طرف از اصل گفت‌وگو استقبال کرده‌اند.

او، با اشاره به اينکه محتوا و ثمربخش‌بودن نتايج اين ديدار مورد توجه طرفين قرار دارد، گفت: دو طرف تصميم گرفتند در يک دوره زماني مناسب و در سطوح مختلف زمينه‌هاي لازم را براي مذاکرات سازنده در موضوع هسته‌اي فراهم آورند. فردا طبق رسم معمول سازمان ملل، روسای شرکت کننده در مجمع عمومی کنار یکدیگر عکس یادگاری می‌گیرندبرخی از ناظران در انتظار رخدادهای احتمالی قاب عکس فردا هستند.

۱۳۹۲/۷/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...