نسخه چاپی

استقبال آمریكا و فرانسه از پیشنهادات دیپلماتیك روحانی

آمریكا و فرانسه روز سه‌شنبه از پیشنهادات دیپلماتیك اخیر رئیس‌جمهور ایران استقبال كردند و وعده دادند كه به دیپلماسی فرصت دهند و خواستار گام‌های محكم جمهوری اسلامی ایران شدند.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری فرانسه، آمریکا و فرانسه روز سه‌شنبه از پیشنهادات دیپلماتیک اخیر«حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران استقبال کردند و متعهد شدند که یک فرصت به دیپلماسی می‌دهند و خواستار گام‌های محکم جمهوری اسلامی ایران شدند.

در حالیکه «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در حین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که «مسیر دیپلماتیک» با ایران باید مورد آزمایش قرار گیرد، اعلام کرد که سخنان آشتی‌جویانه ایران باید با اقدامات شفاف و قابل تأیید همراه شود.

اوباما تصریح کرد که به «جان کری» وزیر خارجه آمریکا مأموریت داده است یک آغاز احتمالی دیپلماتیک جدید با تهران را دنبال کند.

بر اساس این گزارش، جان کری روز پنجشنبه هفته جاری با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران و همچنین وزرای خارجه انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه در مقر سازمان ملل دیدار خواهد کرد.

دیدار روز پنجشنبه، اولین گفت‌وگو در سطح وزرا در خصوص موضوع هسته‌ای از زمانی آغاز می‌شود که مذاکرات یک دهه پیش آغاز شد.

یکی از مقامات آمریکایی اعلام کرد که آمریکا پیشنهاد برگزاری یک رویارویی بین اوباما و روحانی در نشست سازمان ملل را مطرح کرده است اما برای ایران بسیار پیچیده بوده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که ایران به آمریکا اطلاع داده است که در این برهه زمانی چنین رویارویی برای ایران بسیار پیچیده است.

اوباما تصریح کرد که ایران باید اقدامات شفاف و قابل تأییدی برای پایان دادن به تردیدهای بین‌الملل به برنامه هسته‌ای این کشور نشان دهد و همچنین، «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه قبل از دیدار با روحانی از ایران خواست تا «گام‌های محکمی» اتخاذ کند.

اولاند به مجمع عمومی سازمان ملل گفت: فرانسه انتظار دارد ایران گام‌های محکمی بردارد که نشان دهد حتی اگر حق استفاده از برنامه غیرنظامی هسته‌ای را دارد، در عین حال برنامه هسته‌ای نظامی را محکوم می‌کند.

۱۳۹۲/۷/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...