نسخه چاپی

وحشت سعودی ها از نزدیكی ایران و آمریكا

سخنرانی روز گذشته روسای جمهوری ایران و آمریكا و اعلام آمادگی طرفین برای گفت و گوهای دو جانبه، وحشت سعودی ها را در پی داشته است.

به گزارش نما به نقل از العالم، تنها چند روز پس از انتخاب دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم ایران، نگاهی سطحی به رسانه های عربی منطقه و به خصوص رسانه های وابسته به آل سعود، موجی از نگرانی در میان آنها قابل مشاهده بود. این نگرانی به خصوص پس از آنکه اعلام شد ایران و آمریکا می توانند با تدبیر بر مشکلات موجود غلبه کنند، شکلی مضاعف به خود گرفت.

سعودی ها پس از ورود قدرتمند ایران در موضوع حمله نظامی آمریکا به سوریه و عقب نشینی واشنگتن از این اقدام، از توان تاثیرگذاری منطقه ای ایران به هراس افتادند و در حالی که از وارد کردن آمریکا به جنگی جدید علیه یک کشور اسلامی ناتوان بودند، از نزدیک شدن تهران و واشنگتن نیز به شدت به وحشت افتادند.

سخنرانی روز گذشته حسن روحانی و باراک اوباما روسای جمهور ایران و آمریکا در سازمان ملل و اعلام آمادگی برای کاستن از سطح تنش ها باعث شد تا لابی سعودی در آمریکا فعال شود و به زعم خود مانع از این رویداد شود. شب گذشته پس از سخنرانی رئیس جمهور ایران، شبکه العربیه وابسته به عربستان سعودی در گزارش ها و تحلیل هایی که ارائه داد، تصویری خشن از نزدیکی ایران و آمریکا ساخت و مدعی شد که دو کشور نباید با هم رابطه داشته باشند.

اخبار و تحلیل های این شبکه که به صورت مستقیم از طرف دستگاه اطلاعاتی عربستان کنترل و گوشزد می شود، به گونه ای ناشیانه تلاش کرد تا خطر ایران را بزرگ نشان دهد و آمریکا را از نزدیک شدن به تهران بر حذر دارد.

العربیه در بخش های مختلف خبری خود با یادآوری گذشته روابط تهران - واشنگتن و استفاده از افرادی بی سواد به عنوان تحلیلگر سیاسی، حتی تلاش کرد نحوه بیان و گفتار حسن روحانی را هم زیر سوال ببرد، تلاشی که به نظر می رسد چندان راه به جایی نخواهد برد، کما اینکه روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن که سعودی ها هزینه آن را پرداخت می کنند در خبر اول خود به این مساله اشاره کرده است.

آنچه از رفتارشناسی رسانه های سعودی پس از سخنرانی و مواضع سران ایران و آمریکا قابل توجه است، نوعی نگرانی همراه با وحشت است تا جایی که آنها در رسانه های عرب زبان خود به اوباما هشدار می دهند که رابطه با ایران خطرناک است، اما نمی دانند که اوباما عربی نمی داند و این رسانه ها اگر توان تاثیرگذاری داشتند بعد از دو سال و نیم بمباران خبری در سوریه اکنون دنبال جلب اعتماد مخاطبان خود نبودند.

۱۳۹۲/۷/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...