نسخه چاپی

شایعه عجیب «حنا» را در یك شهر نایاب كرد

عکس خبري -شايعه عجيب «حنا» را در يک شهر ناياب کرد

انتشار یك شایعه در شهر، موجب فروش تمام حناهای موجود در این شهرستان شد.

به گزارش نما، طبق اين شايعه گفته مي شود، کودکي به تازگي متولد شده است که حرف مي زند و ظاهر يک مرد ۷۰ ساله را دارد. اين کودک گفته است کودکان زير ۵ سالي که دستشان حنا نشود به مرور خواهند مرد.

بنا بر شنيده ها، افرادي که به اين شايعه ها دامن مي زنند، شهرهاي مختلفي را به عنوان محل سکونت طفل اعلام مي کنند.

اين موضوع کذب و خرافي خبرنگار خراسان را بر آن داشت تا در اين باره با حجت الاسلام و المسلمين شريف زاده از کارشناسان ديني فعال در زمينه عرفان هاي نوظهور و خرافات تماس بگيرد که او ضمن رد اين موضوع چنين توضيح داد: «۲ راه براي دريافت حقيقت و وصول به واقعيت وجود دارد. نخست راه عقل که با برهان فلسفي يا علمي قابل دستيابي است؛ بنابراين اگر برهاني بر ادعايي وجود نداشته باشد قابل قبول نخواهد بود. دومين راه هم نقل است که مقصود آن شنيدن سخني از يک منبع وحياني يا متصل به وحي است، البته توجه به اين نکته ضروري است که اين راه خود مبرهن به محکم ترين برهان هاي عقلاني است.»

حجت الاسلام شريف زاده سپس بر اين موضوع تأکيد مي کند که اگر براي ادعايي برهان عقلي و دليل نقلي مستند به وحي وجود نداشته باشد قابل اثبات نيست.

او در ادامه توصيه به اين امر را خلاف موازين عقلي و نقلي عنوان مي کند: «اين گونه امور عقلاني نيست و هرگز نبايد به آن توجه کرد بلکه توصيه به آن خلاف ضوابط و موازين عقل و نقل است. چرا که هيچ توصيه اي به جز توصيه هاي عقلاني و وحياني قابل قبول نيست.»

حکم شرعي شايعه

حجت الاسلام شکوري، کارشناس مسائل ديني طي مقاله اي که در سايت راسخون منتشر شده به موضوع شايعه پرداخته و آورده است: «اگر شايعه مشتمل بر هتک حرمت اشخاص، دروغ پردازي، غيبت از ديگران، تهمت و افترا، ايجاد اختلال در نظم جامعه، ايجاد ترديد در مسلمانان نسبت به دين و ديگر گناهان و ضدارزش ها باشد، حرام است و اين حکم از آيات و روايات متعدد استفاده مي شود.»

حکم شايعه در قرآن

خداوند در سوره نور، آيه ۱۹ مي فرمايد: «کساني که دوست دارند زشتي ها در ميان مردم باايمان، شيوع يابد عذاب دردناکي براي آنان در دنيا و آخرت است.»

در ارتباط با شان نزول اين آيه، مطالب مختلفي در تفاسير وجود دارد که از آن جمله است داستان پرماجراي افک (تهمت عظيم). با در نظر داشتن اين که در ارتباط با محتواي اين شان نزول ها، گفت وگوهاي زيادي وجود دارد، لازم به يادآوري است آن چه براي ما مهم است اين شان نزول ها نيست، مهم آن است بدانيم از مجموع آيات استفاده مي شود.
شايعه از ديدگاه روايات

در روايات متعدد شايعه مورد نکوهش قرار گرفته است: امام رضا(ع) مي فرمايند: «آن کسي که گناه را پخش کند مطرود است و آن که پنهانش بدارد مشمول آمرزش الهي است.»رسول خدا(ص) فرمود: «کسي که کار زشتي را نشر دهد همانند کسي است که آن را در آغاز انجام داده است و هر که مومني را سرزنش کند، نميرد تا آن را مرتکب شود.»او در پايان اين مقاله، تاکيد مي کند: «در برابر جلوگيري از شايعات آحاد جامعه مسئوليت دارند و همه بايد دست به دست هم بدهند تا از اين بلاي اجتماعي خانمان سوز جلوگيري بکنند و روش هاي متعددي در اين زمينه وجود دارد از قبيل:

۱ - اطلاع رساني شفاف: آگاه سازي مردم نسبت به رويدادهاي گوناگوني که از نظر آنان بسيار مهم است و به گونه اي با زندگي روزمره و آينده شغلي و حرفه اي و حيات اجتماعي آن ها مربوط مي شود نقش به سزايي در پيش گيري شايعه دارد.

۲ - مبارزه علمي: مسلح شدن انسان به سلاح علم و دانش و آگاهي و تفکر نسبت به پيامدهاي شوم شايعه براي خود و جامعه و خسارت هاي معنوي و مادي مانند رکود فکري و اخلاقي، ناامني، مرزشکني، پوچ گرايي و محروم ساختن انسان هاي لايق از خدمت نقش موثري در جلوگيري از شايعات دارد.

۳ - تقويت ايمان و اعتقاد به نظارت خداوند و فرشتگان بر اعمال و گفتار انسان

۴ - اطمينان در کسب خبر

۱۳۹۱/۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...