نسخه چاپی

يك كارشناس مسائل آمريكا :

معیار سنجش سخنان اوباما رفع تحریم‌ها و پذیرش حق غنی‌سازی ایران است

یك كارشناس مسائل آمریكا تاكید كرد كه باید دید آیا فرمول آمریكایی‌ها تضمین كننده حق غنی‌سازی و رفع تحریم‌های ظالمانه است یا خیر، این معیاری است كه می‌توان عملكرد آمریكا را با آن سنجید.

به گزارش نما، محمد جمشیدی کارشناس مسائل آمریکا و اروپا در گفت‌وگو با فارس درباره سخنرانی اخیر باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: سخنرانی اخیر اوباما در محتوا و ادبیات تفاوتی با سخنان وی در دوره اول ریاست جمهوری‌اش نداشت و محور آن بیان ویژگی‌های فضای بی‌اعتمادی دو طرف بود.

محمد جمشیدی با اشاره به اینکه تحریف در تاریخ صورت گرفته، تصریح کرد که اوباما ریشه مشکلات را صرفاً به دوره بعد از انقلاب اسلامی محدود می‌کند و این در حالی است که مردم ایران پیش از جمهوری اسلامی هم به دلیل خطاهایی که آمریکا انجام داده با آن مشکل داشتند و رفتار مردم ایران پاسخی به این رفتارهای ظالمانه آمریکا در 60-70 سال گذشته است.

وی اظهار داشت که اوباما تلاش دارد با ادبیات نرم و سازنده به اهداف مخرب خود از لحاظ دیپلماتیک دست پیدا کند و با لحن متفاوت همان اهداف اصلی سیاست خارجی‌اش را دنبال می‌کند و ما شاهد تغییر در هدف‌گذاری سیاست آمریکا نیستیم.

این کارشناس با بیان اینکه اهداف آمریکا همان اهداف سابق است، ابراز داشت که کاخ سفید اتهامات گذشته درباره اینکه ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است را ادامه می‌دهد.

وی با بیان اینکه اوباما از یک طرف به فتوای رهبری درباره محرم بودن سلاح شیمیایی و تعهد رئیس‌جمهور کشورمان درباره اینکه ایران به دنبال سلاح نیست اشاره می‌کند و از طرف دیگر اتهامات گذشته درباره اینکه برنامه ایران نظامی است را دوباره مطرح می‌کند، گفت: این نشان از تناقض‌های سیاست خارجی آمریکا دارد.

محمد جمشیدی درباره چشم‌انداز توافق بین ایران و آمریکا اظهار داشت: قضاوت درباره اینکه آیا در مذاکرات پیش رو بین ایران و 1+5 همان پیشنهادات گذشته(آلماتی) مطرح می‌شود یا پیشنهاد جدید فعلا ممکن نیست و باید منتظر ماند و دید ادبیات اوباما چگونه در عرصه عملی خودش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور آمریکا گفته که حق مردم ایران برای دستیابی به انرژی اتمی را به رسمیت می‌شناسد، افزود: باید دید که این اظهارات چه سازوکاری دارد اما اگر آنها به دنبال این باشند که به صورت سازمان یافته و نهادینه این حق را از ایران بگیرند این را باید منتظر ماند و مشاهده کرد.

این کارشناس تصریح کرد که حرف‌ها باید با عمل سنجیده شود و باید دید که آمریکا در وعده‌هایش صادق است یا نه، دولت اوباما در سال‌های اخیر نشان داد که رویکرد صادقانه‌ای ندارد و سیاست‌ورزی‌هایش را هم در قبال ایران دارد، باید دید آیا فرمول آمریکایی‌ها تضمین کننده حق غنی‌سازی و رفع تحریم‌های ظالمانه است یا خیر، این معیاری است که می‌توان عملکرد آمریکا را با آن سنجید.

وی تاکید کرد که آمریکا با رویکرد راهبردی به تحریم‌ها می‌نگرد، تحریم‌ها را فراتر از بحث هسته‌ای دنبال می‌کند. آنها(آمریکایی‌ها) دنبال این هستند که ایران اسلامی را تحریم کنند نه ایران هسته‌ای را، لذا این ارتباط معنادار با قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران دارد.

محمد جمشیدی ابراز داشت که آمریکا در ذهن خود در نظر دارد تا جمهوری اسلامی را آن‌قدر ضعیف کند که نتواند مولفه‌های قدرت خودش در منطقه را فعال نگه دارد که این هدفی راهبردی است. با توجه به تحرکات دیپلماتیکی که اخیراً آغاز شده و با منطقی قوی که ایران در مذاکرات از خودش نشان داده آمریکا در یک وضعیت دشوار قرار گرفته و اگر آنها به مسیر خود ادامه دهند، در این شرایط جهان متوجه می‌شود که هدف دیگری از تحریم‌ها مدنظر آمریکاست.

وی در پایان گفت: اکنون توپ در زمین آمریکاست و همه جهان نظاره می‌کند و صداقت این کشور را می‌سنجد. از آنجایی که بیشتر تحریم‌های آمریکا علیه مردم است، نتیجه این ارزیابی جهانی تاثیر مستقیم بر تداوم رژیم تحریم‌ها دارد.

۱۳۹۲/۷/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...