نسخه چاپی

كريمي اصفهاني:

وابستگی قیمت ارز به سخنان مسئولین مایه تاسف است

متاسفانه این به گونه ای است كه با دو كلمه حرف مسوولین پایین می رود و با حرف رئیس بانك مركزی بالا می رود . بدون اینكه مبنای علمی داشته باشد.

احمد كريمي اصفهاني دبير كل جامعه انجمن اسلامي اصناف و بازار در رابطه با تغيرات قيمت ارز اظهار داشت : قیمت ارز یک مبنا و مکانیزمی دارد که باید به آن توجه کرد. متاسفانه در ایران گاهي قيمت ارزتابع بعضی از فضا سازی ها مي شود. چنانچه مشاهده مي كنيم هم بالا رفتن آن به این رویه است و هم پایین آمدن آن تحت تاثير فضاهایی است که افراد می سازند. متاسفانه این به گونه ای است که با دو کلمه حرف مسوولین پایین می رود و با حرف رئیس بانک مرکزی بالا می رود . بدون اینکه مبنای علمی داشته باشد
وي افزود : بنده معتقدم که رئیس بانک مرکزی باید مبنای این مسئله را مطابق سیاست کلی نظام عنوان کند ، و قیمتی که می تواند تعادل را دراقتصاد به وجود آورد را ، تعيين نمايد .
كريمي ادامه داد: کساني كه کالاهایی را وارد می کند معتقدند که قیمت ارز باید پایین بیاید ، در حالي كه آنان که صادر کننده هستند به این دلیل که جنس را با قیمت بالا در دنیا بهتر می توانند عرضه کنند موافق بالا رفتن ارز هستند كه این خود یک سیاستی است .
عضو هئيت نظارت حزب موتلفه اسلامي خاطر نشان كرد :به نظر مي رسد كه یک قیمتي باید تعیین گردد كه به عنوان قیمت واقعي شناخته شود که هم وارد کننده وهم صادر کننده متضرر نشوند و در جایگاه خود قرار بگیرند .
وي تصريح كرد : در بخش توليد کالای تمام شده ما به دلیل مواد اولیه ای که تهیه می شود قيمت ارزنبايد زیاد بالا نرود تا بتواند تولید ما مقرون به صرفه باشد . لذا یک قیمت واقعی و یک قیمت کارشناسی شده برای آن لازم است .در رابطه با صادرات نیز اين سخن درست است که باید ما بتوانیم کالاهایی را كه قابل رقابت با کشورها باشد را صادر کنیم. لذا یکی از انگیزه صادرات این است که قیمت اگر مقرون به صرفه باشد کالاهای ما هم خريداران زيادي خواهد داشت و هم عرضه كننده مي توانند آن را در بازار بين المللي عرضه كنند .
رئيس اتحاديه توليد و صادرات فرش ايران با اشاره به اهميت بخش حمايتي دولت در صادرات اظهار داشت : در برخي از كشورها با عنوان يك حركت اضافه به تشويق صادرات ويا تمهيد يك امتيازاتي در كنار صادرات براي عرضه به وجود آوردند.به طوري كه 10 و يا 5 درصدي را در نظر مي گيرند تا اول مالتفاوت آن را تامين كند و دوم اينكه كالاهايي را به دليل مسئله رقابتي قابل عرضه مي كند تا خريدارها رغبت بيشتري راجع اين موضوع داشته باشد.
وي خاطر نشان كرد : اين دقت مي تواند كه ارز را در يك جاي منطقي نگه دارد كه ارزش پول ما در دنيا پايين نياورد . به همين نسبت هنگامي كه ارز بالا مي رود ، عرضه كالا در داخل با تورم مواجهه خواهد شد كه اين هم مستلزم آن است كه ما به قيمت منطقي كه همه ي جوانب قضيه را در نظر بگيرد ، برسيم .
كريمي اصفهاني در پايان گفت : به نظر مي رسد در بالا رفتن قيمت ارز هم بايد دقت بشود . چنانچه رئيس بانك مركزي هم به آن اشاره كرد ، همانطور كه بالا رفتن ارز مي تواند براي ما معضلاتي را به وجود آورد ، پايين آمدن بيش از حد معمول و خارج از چهار چوب اساسي آسيبهايي را مي تواند براي ما همراه داشته باشد./


۱۳۹۲/۷/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...