نسخه چاپی

روحانی: تحریم ایران به ضرر اروپاست

رئیس جمهور گفت: اگر اراده سیاسی باشد و مساله هسته‌ای بهانه نباشد، در زمان كوتاهی مساله هسته‌ای با مذاكره قابل حل است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در صبحانه کاری با مدیران و سردبیران ارشد رسانه‌های تاثیرگذار آمریکا، گفت: نباید هیچ تبعیضی میان ایران و دیگر کشور‌ها در موضوع هسته‌ای وجود داشته باشد، چون معتقدیم تبعیض راه‌حل بادوامی نیست و هر دولتی آن را بپذیرد، دولت بعدی مجبور به لغو آن می‌شود، چون همه می‌دانیم که فقط راه‌حل عادلانه است که برای همیشه باقی می‌ماند.

وی به توانمندی بالفعل یا بالقوه حدود چهل کشور در غنی‌سازی اورانیوم اشاره کرد و افزود: ما هم می‌خواهیم مثل یکی از این چهل کشور باشیم و اگر درباره فعالیت هسته‌ای ما سئوال منطقی وجود دارد که مورد نگرانی است، آماده‌ایم برای اینکه با طرف مذاکراتی خودمان کنار یک میز بنشینیم و به توافقاتی برسیم.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سابقه فعالیت خود در موضوع هسته‌ای گفت: تجربه کافی دارم، سه سال با اروپایی‌ها مذاکره کردم و امروز نیز آقای ظریف که مسئول پرونده هسته‌ای است، تجربه کافی دارد. اگر اراده سیاسی باشد و مساله هسته‌ای بهانه نباشد، در زمان کوتاهی مساله هسته‌ای با مذاکره قابل حل است، چه بیست درصد، چه پنج درصد، چه سایت خاص و همه مباحث قابل بحث است مبنی بر اینکه نتیجه، رفع نگرانی باشد و دستیابی ایران به حق غنی‌سازی محقق شود.

روحانی تاکید کرد: همه کشورهایی که غنی‌سازی دارند، تحت نظارت آژانس هستند و ما هم آماده ادامه نظارت آژانس هستیم و به آن ادامه خواهیم داد.

وی تحریم‌های موجود را غیرعادلانه، غیرقانونی و غیرمفید دانست و گفت: این تحریم‌ها هم به ضرر توسعه ایران و هم به ضرر اقتصاد تحریم‌کنندگان و به ویژه اروپاست که روابط گسترده تجاری با ایران داشته است.

رئیس جمهور به دیدارهای روز سه شنبه خود با همتایانش اشاره کرد و گفت: مذاکرات با فرانسه و آلمان و مذاکرات آقای ظریف با همتایان، احساس می‌کنیم این اراده در طرف مقابل هم وجود دارد که اگر چنین باشد، حل مشکل سخت نخواهد بود.

روحانی همچنین با اشاره به اوضاع سوریه گفت: در سوریه اصولاً با مداخله خارجی مخالفیم و‌‌ همان موقع هم که موضوع در کنگره آمریکا بود، ‌گفتیم که این مداخله به نفع هیچ کس نیست.

وی به پیوستن سوریه به کنوانسیون منع تولید و به کارگیری سلاح‌های شیمیایی اشاره کرد و گفت: این اقدام سوریه مطلوب بود و معتقدیم منطقه خاورمیانه باید از سلاح کشتار جمعی و از جمله سلاح شیمیایی به طور کامل پاک شود و الآن زمان آن فرارسیده است که اگر رژیم دیگری دارای سلاح کشتارجمعی است، فشار افکار عمومی به سوی آن باشد تا به کنوانسیون‌های مرتبط بپیوندد.

رئیس جمهور همچنین خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان را خواست جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: کشورهای همسایه افغانستان نیز خواستار واگذاری امور این کشور به مردم آن هستند و همسایگان می‌توانند با تعامل مثبت خود، در آینده این کشور موثر و سازنده واقع شوند.

روحانی درباره موضع ایران در قبال عربستان نیز گفت: رابطه ما با همسایگان و دنیای صنعتی بسیار مهم است و توسعه روابط ما با غرب و عربستان، به اعتمادسازی کمک می‌کند و هر نوع قطع رابطه فقط توهمات و اطلاعات نادرست، فاصله‌ها را بیشتر می‌کند.

۱۳۹۲/۷/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...