نسخه چاپی

سرمربي تيم ملي ژيمناستيك ايران در گفت و گو با "نما":

ژیمناست‌های ایرانی توانایی قهرمانی جهان را دارند

عکس خبري -گنادي كوتلنيكوف گفت:ژيمناست‌هاي ايراني توانايي قهرماني جهان را دارند

گنادی كوتلنیكوف گفت:ورزشكاران ایرانی از استعداد خوبی برخوردار هستند و این قابلیت را دارند مقام قهرمانی در حد آسیا و جهان را به دست بیاورند هماهنگی عضلات آنها عالی است ضمن اینكه نترس هستند

گروه ورزشی نما : از مدت‌ها پیش اردوی تیم ملی ژیمناستیک ایران برای هادی حفاری نژاد و سعید رضا کیخا دو ژیمناست خوب کشورمان زیر نظر مربی اوکراینی خود گنادی کوتلنیکوف در حال پیگیری بود تا بالاخره این دو ورزشکار خوب کشورمان ایران را به مقصد بلژیک ترک کردند، هر چند سرمربی تیم ملی ژیمناستیک امید چندانی برای کسب مدال توسط این دو ژیمناست ایرانی ندارد، با گنادی کوتلنیکوف اوکراینی هم کلام شدیم تا از شرایط ژیمناستیک کشورمان در حال حاضر و برنامه ای که این مربی نام آشنا برای آینده دارد با خبر شویم:


هادی حفاری نژاد و سعید رضا کیخا دو ژیمناست ایرانی برای شرکت در مسابقات جهانی راهی بلژیک شدند، میزان آمادگی این دونفر را چقدر می دانید؟
متاسفانه حفاری نژاد در روزهای آخر دچار مصدومیت شد و به طور کامل بهبود نیافته بود ولی با وجود مصدومیت راهی این مسابقات شد، بدون شک اگر او بدون مصدومیت بود از شانس بیشتری برخوردار بود و می توانست با آمادگی کامل در این مسابقات خوش بدرخشد،‌اما سعید رضا کیخا آمادگی خوبی دارد و در وضعیت مناسبی به این مسابقات اعزام شد.

این دو ژیمناست ما پیشرفت‌های زیادی داشته اند و با اختلاف بسیار کمی در مسابقات آسیایی از مدال دور ماندند؟
 در مسابقات آسیایی کیخا به خاطر 3 دهم ثانیه نتوانست مدال بگیرد حفاری فقط یک دهم ثانیه کم آورد و از حالا برنامه ریزی کرده‌ایم تا مسابقات آسیایی سال آینده کره جنوبی درخشش قابل توجهی داشته باشیم و حتی چند مدال هم کسب کنیم.

از این دو ملی پوش که بگذریم، اوضاع کلی تیم ژیمناستیک ایران چه گونه است؟
ما در سال حداقل 10 بار باید به مسابقات مختلف برویم تا ملی پوشان محک بخورند، بسیاری از جوانانی که در اردوی تیم ملی حاضر می‌شوند برای اولین بار است دعوت شده‌اند و برای کسب تجربه و آمادگی نیاز به حضور در میادین بین‌المللی دارند، اما آخرین باری که تیم ملی به یک مسابقه بین‌المللی رفت به حدود یک ماه قبل برمی گردد.

در کل وضعیت ژیمناستیک ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟
ورزشکاران ایرانی از استعداد خوبی برخوردار هستند و این قابلیت را دارند مقام قهرمانی در حد آسیا و جهان را به دست بیاورند هماهنگی عضلات آنها عالی است ضمن اینکه نترس هستند در کنار آن ایران از مربیان جوان 30-25 سال بهره می‌برد که از هوش و توانایی‌های بالایی برخوردار هستند.

دلیل این عقب ماندگی ژیمناستیک ایران از کشورهایی چون اوکراین که شما از آنجا آمده‌اید در چیست؟
تنها تفاوت ایران و اوکراین در امکانات است و نه استعداد، استعدادهایی که در ایران هستند چیزی کم از اوکراین ندارند.

اما این کمی غیر واقعی است؟
اوکراین امکانات بهتری دارد ضمن اینکه در اوکراین ژیمناستیک کارها در روز 5 ساعت و در 3 نوبت تمرین می‌کنند اما در ایران 3 ساعت است ژیمناستیک کاران ایرانی در تمرینات هرگاه خسته می‌شوند بلافاصله بهانه گیری می‌کنند. اما موضوع  مهم این است که ورزشکاران ایرانی باید دائماً به مسابقات بین‌المللی بروند تا حد توانایی‌هایش را نشان دهند و از لحاظ روانی هم آماده شوند در اکراین در سال 9-10 اعزام برای تیم ملی ژیمناستیک است.

برای پیشرفت در این حوزه چه راهکاری را پیشنهاد می کنید؟
اگر از پایه و نونهالی به رشته ژیمناستیک توجه کنید حتماً در المپیک‌های آینده می‌توانید در این رشته صاحب مدال شوید.

برای این مهم از زمان حضور شما در ایران چه کارهایی صورت گرفته است؟
 به شخصه تمرینات و مراحل آمادگی تیم نوجوانان و جوانان را در کنار کارهای تیم ملی بزرگسالان پیگیری می‌کنم تا کار استعداد یابی به خوبی انجام گیرد. خوشبختانه تیم نوجوانان چندی قبل در سنندج اردو داشتند که در 3 نوبت به تمرین پرداختند این مساله خیلی خوب است همه نوجوانان سرحال و آماده بودند و می توان گفت 5-6 نفر از آنها آینده خیلی خوبی دارند.

برای رسد کردن دقیق‌تر و کشف استعداد  لیگ را هم پیگیری می‌کنید؟
با توجه به اینکه بیشتر در سمینارها و کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کنم کمتر وقت می‌کنم مسابقات لیگ را تماشا کنم اما پیگیر این رقابت‌ها هستم و یک بار هم به سالن مسابقات رفتم تا وضعیت ژیمناستیک کاران را از نزدیک ارزیابی کنم.

قرارداد شما با فدراسیون ایران تا چه زمانی است؟ و تا چه زمان در ایران می مانید؟
تا آذر ماه امسال قرارداد دارم اما دوست دارم بمانم و حاصل زحماتم را در آینده و به خصوص بازی‌های آسیا کره جنوبی در سال آینده بگیرم.

متاسفانه فدراسیون ژیمناستیک در ایران همانند دیگر رشته‌ها با مشکل مالی مواجه است، این موضوع شما را اذیت نمی‌کند؟
از این موضوع باخبر هستم و باید بگویم در ایران فقط 3 ورزش مورد توجه هست آنهم والیبال، فوتبال و بسکتبال است . مدیران ورزش نباید تمام نباید تمام پول‌های ورزش را صرف این سه رشته به خصوص  فوتبال کنند.

گفتگو:علیرضا حاجی میرزابابا

۱۳۹۲/۷/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...