نسخه چاپی

لرستان؛ پایتخت پل‌های تاریخی دنیا

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: استان لرستان با 90 پل تاریخی پایتخت پل‌های تاریخی در دنیا است.

به گزارش نما به نقل از فارس، قاسم قربانی عصر امروز در جمع خبرنگاران در خرم‌آباد ضمن گرامیداشت هفته میراث فرهنگی گفت: وظیفه میراث فرهنگی نگهبانی از تمدن، شناسنامه و هویت کشور و رونق گردشگری است.

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی نقش پیشتازی از تصویر واقعی ایران را در کل کشور و جهان دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با اشاره به اینکه در پایان سال 2012 سهم درآمد کشورهای جهان از گردشگری 950 میلیارد دلار بوده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه از این مبلغ سهم کشور ما حتی یک‌هزارم این مبلغ نبوده است.

قربانی با بیان اینکه در عرصه گردشگری در کشور، کارهای خوبی صورت نگرفته است، گفت: در سطح کشور تنها 14 اثر در فهرست آثار تاریخی یونسکو ثبت شده است که از این تعداد متأسفانه استان لرستان سهمی ندارد.

وی گفت: براساس سهمیه‌بندی سهم ایران سالانه دو اثر است که باید در یونسکو ثبت جهانی شود اما به دلیل کم‌کاری مسئولان این استان، با وجود آثار تاریخی زیاد و زیبایی که دارد متأسفانه تاکنون بی‌بهره بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در ادامه خاطرنشان کرد: قلعه فلک‌الافلاک، پل‌های تاریخی و ... می‌توانند ثبت جهانی شوند و سالانه گردشگران زیادی از این مناطق زیبا بازدید کنند.

این مقام مسئول اظهار کرد: در هیچ کجای دنیا به اندازه استان لرستان پل تاریخی وجود ندارد.

قربانی اذعان کرد: در سطح استان لرستان 90 پل تاریخی که بیشتر آنها در دوره ساسانیان ساخته شده است وجود دارد.

این مقام مسئول اظهار کرد: استان لرستان را می‌توان به عنوان پایتخت پل‌های تاریخی دنیا نام برد.

قربانی گفت: امسال بودجه میراث فرهنگی ما در حوزه قلعه فلک‌الافلاک 600 میلیون تومان است که اگر مانند سال گذشته تحقق یابد تنها 120 میلیون تومان آن محقق می‌شود که این بودجه برای این اثر ارزشمند تاریخی ناچیز است.

وی گفت: در استان لرستان بیش از 500 غار وجود دارد و می‌توان گفت که بالای 60 آبشار در این استان شناسایی شده اما با این وجود میراث فرهنگی در لرستان مغفول است.

قربانی تصریح کرد: در این زمینه همه مسئولان به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید پای کار بیایند و میراث فرهنگی را کمک کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در ادامه به هفته میراث فرهنگی و گردشگری اشاره کرد و گفت: در این هفته برنامه‌های متنوعی در سطح لرستان دیده شده که مهمترین این برنامه‌ها دیدار کارکنان میراث فرهنگی با نماینده ولی فقیه، اجرای موسیقی محلی در استان، استقبال از نخستین گردش در پایانه‌های مسافربری این استان، زنگ ملی گردشگری در مدارس، پاکسازی گرداب سنگی و دریاچه کیو خرم‌آباد و افتتاح رصدخانه کاسیت با اعتباری بالغ بر دو میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از مهمترین این برنامه‌ها است.

۱۳۹۲/۷/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...